برنا گزارش می‌دهد

جزئیات و مشخصات جدیدترین تجهیزات نظامی ارتش

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ - ۰۹:۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۳۲۰۴۳۲
جزئیات و مشخصات جدیدترین تجهیزات نظامی ارتش
ارتش جمهوری اسلامی ایران در رژه‌ای به مناسبت روز ارتش از تجهیزات جدید به خدمت گرفته شده در یگان‌های خود رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی خبرگزاری برنا، در جریان برگزاری مراسم رژه در سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران برخی دستاوردهای جدید بومی از جمله انواع پهپادها و موشک‌ها و سامانه‌های پدافندی و تجهیزات جنگ الکترونیک که به خدمت یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در آمده‌اند به نمایش عمومی گذاشته شد و بخش‌هایی دیگر از جلوه اقتدار و قدرت نیروهای مسلح کشورمان را نمایان کرد.

00000

پهپاد شناسایی رزمی ابابیل ۵ که شباهت بسیاری در ابعاد و طراحی به پهپاد مشهور مهاجر ۶ دارد و در دو سر بال به ۴ موشک هوا به زمین ضد زره و استحکامات با نام الماس مجهز هست که برد این موشکها ۸ کیلومتر بوده و قابلیت شلیک کن فراموش کن دارند و  بصورت خودکار و  هوشمند طی مسیر می‌کنند. مشخصات فنی این پهپاد اعلام نشده است اما احتمالا مشخصاتی نزدیک به مهاجر ۶ دارد.

ارتش  (1)لانچر پرتابگر ۶ فروندی و موشکهای نقطه زن تاکتیکی فتح ۳۶۰ که از جدید‌ترین و دقیق‌ترین موشک‌های توپخانه‌ای تاکتیکی کشورمان محسوب می‌شوند. موشک‌های فتح بردی ۱۲۰ کیلومتری داشته و از کلاهک جنگی شدید الانفجار ۱۵۰ کیلوگرمی بهره می‌برند. بکارگیری موشک‌های سبک و کوچک و چابک تاکتیکی بجای راکت های قدیمی غیر هدایت شونده بسیار حائز اهمیت است و در عین کاهش هزینه دقت عملیات و شدت ضربه به نقطه هدف را بالا میبرد.(در تصویر لانچر به ۳ کنیستر حمل موشک مجهز است)

WhatsApp Image 2022-04-18 at 9.31.41 PMWhatsApp Image 2022-04-18 at 9.42.55 PMسیستم پدافندی ضد موشکی و ضد بالگردی دفاع نزدیک ایرانی (مجید) با تجهیزات رهگیری اپتیکی و حرارتی  که اخیرا تولید انبوه شده و برد درگیری ۸ کیلومتر و ارتفاع درگیری ۶ کیلومتر را داراست. این سامانه توان ردگیری و شکار هر گونه هدف کروز ارتفاع پایین را  تا حداقل ارتقاع ۲۰ متری از سطح زمین دارد و به نوعی سامانه کمکی و محافظ ارزان قیمت جهت کمک به سیستم های پدافند میانبرد و برد بلند در حفاظت از مراکز و مناطق حساس کارایی دارد.

00پهپاد برد بلند کمان ۲۲ که جدید ترین پرنده بخدمت گرفته شده در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و دارای مداومت پروازی ۳۰ ساعت و برد پروازی ۳۰۰۰ کیلومتر است و در ۷ جایگاه زیر بالها و بدنه خود امکان حمل و بکار گیری انواع بمب ها و موشک های هوا به زمین هوشمند اپتیکی و لیزری و حرارتی را داراست. از قابلیت‌های مهم این پهپاد امکان نصب پاد  اخلالگر الکترونیک بر روی آن است که پیش از این در هیچ یک از پهپادهای بزرگ و پهن پیکر کشور چنین تجهیزاتی بکار گرفته نشده بود.

WhatsApp Image 2022-04-18 at 9.33.52 PMسیستم پدافند ضد موشکی و ضد اهداف پروازی ارتفاع پایین از نوع کوتاه برد  با نام (دزفول) که محصول وزارت دفاع کشورمان و الگو گرفته از سیستم پدافند تور ام ۱ روسیه است. این سامانه پدافندی در نقش محافظ از یگان‌های زرهی و همچنین پایگاه‌ها و مراکز حساس در برابر حملات موشکی و حفاظت از سیستم های راداری و پدافندی برد بلند کاربرد بسیار دارد و توانایی درگیری همزمان با ۲ هدف در برد ۱۲ کیلومتری را دارا است. این سامانه مقاومت بالایی در برابر جنگ الکترونیک و پارازیت دارد که از ویژگی های مهم آن بشمار می‌رود. مدل ایرانی بر خلاف مدل شنی دار روسی بر روی یک کامیون ۴ محوره نصب شده و در بخش فرماندهی و کنترل نیز دستخوش بروز رسانی و ارتقا با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان شده است.

WhatsApp Image 2022-04-18 at 9.34.33 PMجدیدترین و خاص‌ترین محصول ایرانی که دیروز در مراسم رژه به نمایش عمومی در آمد سیستم جدید پدافندی (صیاد تاکتیکی) بود که شامل یک شاسی جدید و لانچر متحرک و ماژولار با قابلیت نصب چند نوع موشک (مرصاد با برد ۴۰ کیلومتر و صیاد ۲ با برد ۷۰ کیلومتر و صیاد ۳ با برد ۱۲۰ کیلومتر ) و همچنین مجهز بودن خود لانچر به رادار کنترل آتش‌برد بلند با قابلیت درگیری همزمان با چند هدف است. بکارگیری چنین نوع سیستمی که همزمان مجهز به لانچر متحرک و متغیر با قابلیت تغییر نوع موشک نصب شده و همزمان مجهز به رادار کنترل آتش مستقل باشد دستاوردی بسیار مهم و حائز اهمیت برای شبکه پدافندی ارتش محسوب می‌شود و ضمن کاهش بسیاری از هزینه ها در عوض قابلیت چند گانه به رینگ های پدافندی ارتش در بکار گیری انواع موشک و درگیری با انواع اهداف را می‌دهد.

WhatsApp Image 2022-04-18 at 9.35.17 PM

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز