سخنگوی دولت: دستور رئیس‌جمهور درباره پتروشیمی میانکاله روی زمین نماند، پروژه متوقف شد/ ارز ترجیحی دارو حذف نشده است

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۳:۰۸
کد خبر: ۱۳۲۰۴۸۰
سخنگوی دولت: دستور رئیس‌جمهور درباره پتروشیمی میانکاله روی زمین نماند، پروژه متوقف شد/ ارز ترجیحی دارو حذف نشده است
یهادر جهرمی در نشست خبری خود با بیان اینکه اختلاف نظر میان دولت و مجلس امری طبیعی است گفت: ارزیابی عملکرد مدیران در سال ۱۴۰۱تقدیم مدیران شده و یک نسخه هم به رییس جمهور تحویل شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، بهادری جهرمی سخنگوی دولت در مقدمه صحبت های خود در جمع خبرنگاران با حضور خبرنگاران گفت: در طول دو هفته گذشته دولت مصوبات متعددی داشت که از جمله آنها پنج آئین نامه تکلیفی پیرامون بودجه ۱۴۰۱ بود. الحمدلله فرایند نگارش بیش از ۴۶ آئین نامه با سرعت در دستور کار قرار دارد و امیدوار هستیم به صورت مستمر شاهد مقررات و آئین نامه‌های بودجه‌ای باشیم.طرح‌های وزارت اقتصاد و دارایی و مباحث پیرامون جرایم مالیاتی و درآمدهای مالیاتی در دستور کار است و دولت درصدد تقویت اشتغال و کارآفرینی در راستای شعار سال جاری است. طرح‌های بسیاری در این راستا در حال تدوین است. طرح وزارت بهداشت نیز تدوین شده و در کمیسیون تخصصی دولت با قید فوریت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت بیان کرد: طی دو هفته گذشته به مناسبت ماه رمضان دیدارهای پر برکتی با اقشار مختلف مردم و صنوف مختلف داشتند. دیدارهایی صریح و شفاف با گفتگوهای چهره به چهره بوده و همه مطالب مورد نظر عزیزان مطرح شده است. جلسات متعددی با کارآفرینان، کادر درمان، مداحان، مدیران رسانه، طلاب و حوزویان و … برگزار شد و دیدارهای دیگر با فعالان حوزه‌های دیگر نیز در روزهای آتی ادامه خواهد داشت.

بهادری جهرمی گفت: برگزاری جلسات روی زمین مانده شوراهای عالی از دیگر اقدامات دولت است. شورای عالی حج و زیارت پس از مدت‌ها تشکیل جلسه داده است. سفر استانی آتی رئیس جمهور هم به مقصد قزوین طی هفته‌های آتی آغاز خواهد شد.

سخنگوی دولت در نشست خبری خود در خصوص تعامل دولت و مجلس گفت: صلاحیت‌های نظارتی مجلس حق قانونی مجلس است و دولت و مجلس در چهارچوب وظایف قانونی خود، تعامل خوبی دارند. وزرای دولت مستمر و‌ بدون انقطاع در حال رفت و آمد در کمیسیون های مجلس و تعامل سازنده با نماینده ها و کمیسیون های مجلس هستند و نگاه مشترک هر دو مجموعه یافتن راهکار برای مشکلات مردم است و طبیعتاً اختلاف دیدگاه‌های کارشناسی وجود دارد و این طبیعی است ، امید است که در این رفت و آمدها در مسیر همفکری‌ها و تلاش ها بین دولت و مجلس و بخش خصوصی و سایر نهاد ها گام های مثبتی در جهت حل مشکلات مردم برداشته شود.

بهادری جهرمی در رابطه با بحث استیضاح وزرا در مجلس ادامه داد: نظارت حق طبیعی مجلس است ،مجلس صلاحیت های قانونی خود را دارد و دولت هم ، همچنین، صلاحیت های قانونی خود را دارد، در این تعامل مثبت و سازنده اختلاف نظر کارشناسی طبیعی است، وزرا به صورت جهادی و با قوت در حال اجرای برنامه های خود هستند و برخی برنامه های وزرا نیازمند زمان بلند مدت تری برای به نتیجه رسیدن است. دولت به صورت مستمر تطابق اقدامات وزرا و مدیران دولتی را با سند تحول ارزیابی می‌کند و ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار جاری دولت است. ارزیابی عملکرد مدیران در سال ۱۴۰۱تقدیم مدیران شده است و یک نسخه هم به رییس جمهور تحویل شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی برنا مبنی بر آنکه با توجه به آنکه تا برگزاری جام جهانی قطر چندماهی بیشتر باقی نمانده و فرصت خوبی برای بهره برداری از این ظرفیت در رونق گردشگری و اقتصادی ایران است بفرمایید چه اقدامات جدیدی در این خصوص صورت گرفته است؟ گفت: پس از سفر رییس جمهور به قطر تاکنون دوجلسه ویژه جام‌جهانی به ریاست معاون اول با حضور و همکاری تمام وزرای مرتبط برگزار شده است. تکالیف دستگاه های مختلف احصا شده است و  تکالیف با زمان بندی به دستگاه های مختلف ابلاغ شده است. ۷۰زمینه همکاری بین ایران و قطر در این جلسات مشخص شده است که در ۴ کمیته گردشگری و فرهنگی‌و اقتصادی در حال پیگیری است. 

وی ادامه داد: در سفر وزیر حمل و نقل قطر به ایران سه سند همکاری در حوزه حمل و نقل هوایی امضا شده است در حوزه دریانوردی هم اسنادی امضا شده است. با تقسیم کار خوبی که صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود بهره برداری مناسبی از جام جهانی شود. 

بهادری جهرمی در رابطه با تدابیر دولت برای کاهش مشکلات کم آبی در سال جدید گفت: بحران کم آبی فقط محدود به ایران نیست وبحران جهانی است و سال ها است که ایران از این مشکل رنج میبرد، حل این مسیله از اولویت های دولت است و در سند تحولی دولت هم، تدابیری برای مدیریت کم آبی اندیشیده شده  و نیازمند همکاری و تعامل مردم و بخش های مختلف حاکمیت است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: دولت تدابیری را برای مدیریت این مسیله هم طراحی کرده وهم در دست اقدام دارد. ۹ جلسه برای پیگیری برای طرح انتقال آب از خلیج فارس به ریاست معاون اول برگزار شده است و چهار جلسه ویژه بحث حوزه آبی زاینده رود به ریاست معاون اول بوده و طرح های مختلفی تصویب و پیگیری واجرا شده است.  همزمان به تامین آب شرب بخش صنعت و کشاورزی در حد منابع موجود آبی توجه شده است.

سخنگوی دولت در رابطه با پروژه میانکاله مطرح‌ کرد: در بحث پروژه میانکاله فرمان رییس جمهور بر زمین نمانده است و کلنگ زنی پروژه پس از دستور رییس جمهور متوقف شد.در دولت مردمی اقدامی در این زمینه صورت نخواهد گرفت.

بهادری جهرمی در رابطه با سهمیه ایران در حج تمتع گفت: امسال زائران حج تمتع کاهش داشته‌اند و تا یک میلیون نفر رسیده است. سهمیه ایران حدود ۵ درصد است که تقریبا ۴۰ هزار نفر خواهد بود. در شورای عالی حج و زیارت تدابیری  برای ارزان شدن این سفر در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی در رابطه با زمینه درگیری‌های اخیر در فلسطین اشغالی و موضع ایران در این رابطه مطرح کرد: عادی سازی برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونسیتی، زمینه سرکوبگری صهیونیستی ها را تقویت کرده است. وزارت امور خارجه ما تماس هایی را با حماس داشته است  و رایزنی هایی با وزرای خارجه برخی کشورهای اسلامی صورت گرفته است. به دبیر کل همکاری اسلامی نامه ای در این رابطه  ارسال کرده ایم و خواستار محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی شدیم.

سخنگوی دولت در رابطه با آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران گفت: آزادسازی برخی منابع بلوکه شده از جمله اقدامات دولت است که در این راستا هم تلاش های خوبی را شاهد بودیم، دولت اغماضی در جهت صیانت از حقوق مردم ندارد.

وی در رابطه با اینکه این منابع بلوکه شده که آزاد شده اند، صرف چه مواردی شده است توضیح داد: منابع آزاد شده صرف تسویه بدهی های گذشته دولت قبل شده است، این بدهی ها به دولت سیزدهم به ارث رسیده است. در جریان هستید و بارها هم مطرح شده که  ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت می شود. البته همزمان میزان سرمایه گذاری عمرانی دولت افزایش داشته که از این منابع بلوکه شده استفاده شده است.  همچنین واردات کالاهای اساسی هم از این منابع تامین می شود.

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه دولت برای جابجایی مدیران قبلی گفت: رییس جمهور بارها در مورد تعیین تکلیف بانیان وضع موجود صحبت داشته اند. حل مشکلات مردم در گروی عدم حضور همین بانیان وضع موجود است. روز گذشته تعیین شد تا معاون اجرایی جلسه‌ای برگزار کند تا مسئولانی که تعیین تکلیف نشدند، وضعیتشان مشخص شود.

بهادری جهرمی در خصوص سخن رییس جمهور مبنی بر شناسایی عوامل پشت پرده گرانی و تورم مطرح کرد: عوامل گرامی و تورم مشخص است، مثلا حجم نقدینگی‌ که به دولت به ارث رسید آثار بسیاری در تورم داشته است . بودجه ۱۴۰۱ طبیعتا احکامی دارد که تورم بر جای خواهد گذاشت. احکام متعدد دیگری در همین بودجه وجود دارد که آثار تورمی به همراه دارد. کسری بودجه سابق نیز بلند مدت است و نیازمند تدابیر برای حل اثرات است. 

وی با اشاره به دستور رییس جمهور به دستگاه های نظارتی گفت: در جلسه ای رییس جمهور گزارشی در خصوص مسیله خاصی به صورت خاص در بازار میوه و تره بار دریافت کردند و در واکنش به همان گزارش رییس‌جمهور دستگاه‌های نظارتی را مکلف به شناسایی این عامل اخیر کردند.

سخنگوی دولت در رابطه با برنامه دولت برای کنترل بازار دارو پس از حذف ارز ترجیحی نیز گفت: ارز ترجیحی حوزه دارو حذف نشده و اتفاقاً یکی از دلایل کمبود دارو، کمبود ارز تخصیصی سال گذشته بود که قرار شد در بودجه سال ۱۴۰۱ این میزان افزایش پیدا کند. این مشکلِ ناشی از کمبود منابع در بودجه به صورت ریشه‌ای حل شده است. پیشبینی این است که امسال در حوزه دارو با مشکل مواجه نباشیم. از برنامه‌های دولت مردمی همگانی کردن بیمه در سال ۱۴۰۱ است. طبیعتاً با ایجاد زیر ساخت و توسعه داروهای تحت پوشش بیمه بتوان مدیریت کرد هیچ افزایش قیمتی در حوزه پرداخت وجود نداشته باشد.

سخنگوی دولت در رابطه اقدامات مستقیم دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، گفت: اصلی ترین پیشنهاد اعلام مردمی است که شهروندان گران فروشی‌های در سطح خرده فروشی را اطلاع رسانی کنند. دولت با همکاری‌های خوب میان چند نهاد، نظارت‌های خوبی در حوزه تولید داشته است. گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات با همکاری ناظران مختلف به جد در حال پیگیری است. در ۷ ماه انتهایی سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۰ هزار گشت سیار از سوی سازمان تعزیرات صورت گرفته که ۵۵ هزار مورد آن مربوط به تعطیلات نوروز بوده است. دو مورد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای محکومیت داشتند و برخی از برندهای شناخته شده نیز در تعزیرات محکوم شدند.

بهادری جهرمی در رابطه با سکوت در اجرایی سازی توافق ایران و چین تاکید کرد: اجرایی شدن برنامه جامع همکاری بیست و پنج ساله چین که توافق نیست و برنامه است، به صورت رسمی در دی ماه ۱۴۰۰ انجام شده است و اجرای این برنامه جامع هیچ ارتباطی با مذاکرات برجامی وین ندارد. این برنامه با پلن و طرح‌های مختلف اجرایی خواهد شد. نهادهای ذی ربط در دو مجموعه در حال مذاکره برای انجام توافق‌هایی هستند که پیش‌بینی می‌شود این همکاری‌ها توسعه‌های زیرساختی زیادی به همراه داشته باشد.

سخنگوی دولت در رابطه با اقدامات داخلی و بین المللی دولت پیرامون ریزگردها، گفت: مسئله ریزگردها در حوزه شرق آسیا قابل توجه است. سازمان محیط زیست یک برنامه ده ساله طراحی کرده‌اند. بیش از دو و نیم میلیون هکتار کانون‌های غبار خیز شناسایی شده است و در حوزه بین المللی اقدامات چند جانبه و رایزنی‌هایی در دستور کار است. آنچه مهم است این است که مرزهای جغرافیایی نباید عامل پرداختن یک طرفه کشورها به مدیریت مسائل باشد.

وی در رابطه با دعوای شرکت گاز ایران و شرکت گازی فرانسوی نیز گفت: این دعوا چند ساله است. میزان دعوا معادل ۲۷ میلیون دلار ادعای شرکت گاز فرانسوی بود و ادعای ایران ۱۳ میلیون دلار بود که جمع این ادعاها حدود ۴۰ میلیون دلار بود. نتیجه این دادگاه رد این میزان بوده و قریب به یک و نیم میلیون دلار باید به نفع ایران پرداخت شود. طرف مقابل تجدید نظر خواهی کرد، دادگاه تجدید نظرخواهی را رد کرد، فرجام خواهی کردند و آن نیز رد شد و رأی به نفع ایران نهایی است.

سخنگوی دولت در رابطه با برنامه دولت در خصوص کنترل میزان مهاجران، اظهار کرد: مسأله مهاجران افغانستانی با بی ثباتی‌ها ناشی از مداخله آمریکا ایجاد شده است. برخی قصد ورود غیر قانونی به کشور دارند و سعی می‌شود از ورود آنها جلوگیری و به مرزها باز پس داده شوند. نهادی در حال فعال سازی است تا عملاً این سازمان در وزارت کشور شکل گیرد. البته مراجع بین المللی نیز باید به تکالیف خود عمل کنند. ایران علی رغم تحریم میزبان این مهاجران عزیز بوده است اما نیازمند تدبیر مراجع بین المللی نیز هستیم. دولت جمهوری اسلامی میزبان مهاجران قانونی است.‌

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه‌های دولت برای بالا بردن قدرت خرید مردم، گفت: برای اولین بار دولت تمامی برنامه‌های مدیریتی خود را به صورت مکتوب و عمومی منتشر کرده تا صاحب نظران آن را نقد و تکمیل کنند. در لایحه و سند بودجه نیز برنامه‌های اقدامی برای کاهش تورم و اصلاح سایر مشکلات زمینه‌ای مطرح شده است. سه عامل اصلی کاهش ارزش پول ملی شناسایی شده است و تلاش شده کسری بودجه و بی انضباطی بانک‌ها با همکاری بانک مرکزی مدیریت شود. ناترازی ارزی هم با تقویت و توسعه در حال مدیریت است.

سخنگوی دولت در رابطه با اقدامات دولت پیرامون کنترل قیمت خودرو عنوان کرد: قیمت خودرو در کارخانه‌ها تغییر نکرده است. مسائل مرتبط با صنعت خودرو چند ده ساله است و دولت برای حل این مسائل برنامه داشته است. همچنین تمرکز در افزایش تولید خودرو مورد پیشنهاد بوده است. پیشنهادات و اقدامات پیرامون ۸ بند دستور رئیس جمهور مطابق دستور رئیس جمهور در سقف زمانی مشخص پیش رفته است و امید است با اجرای این تصمیمات و زمان بندی ها قیمت کنترل شود و مسائل و مشکلات دیرینه صنعت خودرو را حل کرد.

وی در رابطه با پیگیری سفر رئیس‌جمهور به گرگان و تعیین تکلیف ۱۰ روزه آشوراده، گفت: رئیس جمهور دستور دادند در حوزه گردشگری و طبیعت گردی این حوزه تعیین تکلیف شود. برای حوزه گردشگری بنا شد از امکانات بندر ترکمن استفاده شود. در راستای لایروبی، تخصیص بودجه داده شده است و مطالعات کارشناسی انجام‌شده و پیمانکار نیز تعیین شده است و با اخذ مجوزهای محیط زیستی با تعیین قیود و شروطی در حال انجام است.‌

بهادری جهرمی در رابطه با خاموشی برق در برخی استان‌ها و تدابیر دولت برای تأمین برق در فصل گرما، تاکید کرد: ما در سال‌های گذشته در ایام اوج مصرف گاز و برق با قطعی‌هایی مواجه بودیم که با همکاری همکاران در وزارت نیرو با خاموشی‌ها مواجه نبودیم. علی رغم اینکه نیازمند همکاری مردم هستیم هیچ گونه قطعی برق در طول دولت مردمی نداشته‌ایم. خاموشی‌ها شاید مربوط به حوادث مقطعی بوده است. البته اطلاعی از جدول مطرح شده ندارم. دولت تدابیری در این راستا داشته و دارد تا در دولت مردمی شاهد خاطرات تلخ قطعی برق و گاز نداشته باشیم.

در حال تکمیل است ... 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز