نگرانی آلمان، اسپانیا و پرتغال از قدرت گرفتن راست‌گرایان افراطی در فرانسه

۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۱۸:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۳۲۱۴۰۲
نگرانی آلمان، اسپانیا و پرتغال از قدرت گرفتن راست‌گرایان افراطی در فرانسه
در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات فرانسه، صدراعظم آلمان و نخست‌وزیران اسپانیا و پرتغال در مورد به قدرت رسیدن حزب راست افراطی و پیروزی «مارین لوپن» هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ اولاف شولتس صدراعظم آلمان، پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا و آنتونیو کوستا نخست‌وزیر پرتغال در سرمقاله امروز (پنج‌شنبه) روزنامه فرانسوی «لو موند» با حمایت تلویحی از امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فعلی فرانسه از مردم این کشور خواستند به «نامزد دموکرات» انتخابات رای دهند.

سه رهبر اروپایی در این مطلب با ابراز نگرانی از به قدرت رسیدن حزب راست‌گرای افراطی در فرانسه که «مارین لوپن» در دور دوم انتخابات نماینده آن است، «ارزش‌هایی را که فرانسه از آن دفاع می‌کند» یادآوری کردند.

در این مطلب بدون اشاره به نام هیچ کدام از دو نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، آمده است: انتخاب پیش روی ملت فرانسه برای این کشور و برای همه ما در اروپا تعیین کننده است. انتخاب میان دو گزینه است؛ نامزد دموکراتی که فرانسه را در درون اتحادیه اروپا قدرتمند و مستقل، قوی‌تر می‌داند مقابل نامزد حزب راست‌گرای افراطی که آشکارا در کنار کسانی است که به آزادی و دموکراسی ما حمله می‌کنند.

رهبران سه کشور اروپایی در این مطلب نوشتند: جنگی که ولادیمیر پوتین علیه اوکراین به راه انداخت ارزش‌هایی چون دموکراسی، استقلال، آزادی و حاکمیت قانون را که فرانسه و کشورهای ما از آن حمایت می‌کنند، هدف قرار داد و این خطر را ایجاد کرد که مرزهای ما همانند آنچه در تاریخ خونین ما وجود دارد، به زور بازتعریف شود.

در این سرمقاله می‌خوانیم: پوپولیست‌ها و گروه‌های راست افراطی در همه کشورهای ما (اروپا) ولادیمیر پوتین را الگوی ایدئولوژیک و سیاسی خود کرده و با مطالبات ملی‌گرایانه او همصدا هستند. آنها از مدل رئیس جمهوری روسیه برای حمله به اقلیت و مقابله با تنوع تقلید کرده و در رویای ملتی یک‌دست شریکند. این مساله را حتی امروز که سیاستمداران‌شان تلاش می‌کنند از حملات روسیه فاصله بگیرند، فراموش کنیم.

شولتس، سانچز و کوستا نوشتند: ما نیاز داریم فرانسه را در کنار خود داشته باشیم (...)؛ فرانسه‌ای که از ارزش‎‌های مشترک ما در اروپایی که در آن خود را به رسمیت می‌شناسیم، دفاع کند. اروپایی آزاد با رویی باز به دنیا و در عین حال مستقل، قوی و سخاوتمند.

این رهبران ابراز امیدواری کردند فرانسویان در انتخابات پیش رو نام نامزدی پایبند به این ارزش‌ها را به صندوق بیندازند.

مردم فرانسه روز یکشنبه (۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت) به پای صندوق‌های رای می‌روند تا با حضور در دومین دور انتخابات ۲۰۲۲، رئیس جمهوری کشورشان را برای دوره‌ای پنج ساله تعیین کنند.

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که حدود دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) برگزار شد، ماکرون با کسب ۲۷.۸ و لوپن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

تاکنون همه نظرسنجی‌هایی که از ماه‌ها قبل با موضوع انتخابات فرانسه صورت گرفته ماکرون را پیشتاز این رقابت نشان داده است.

انتهای پیام/

نظر شما