دور دوم ریاست مکرون با آشوب خیابانی شروع شد

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ - ۰۹:۲۴:۱۱
کد خبر: ۱۳۲۲۲۸۷
دور دوم ریاست مکرون با آشوب خیابانی شروع شد
پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، صدها نفر از مخالفان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مرکز پاریس و همچنین سایر شهرهای این کشور اجتماع کرده و با پلیس درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، معترضان مخالف مکرون که خود را «ضد فاشیست» می‌نامند، در میدان مرکزی جمهوری پاریس با پلیس درگیر شدند. 

پلیس ضد شورش فرانسه از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد و به آن‌ها حمله ور شد. 

با وجود ممنوعیت اجتماع از سوی مقامات محلی، اعتراضات مشابهی در شهرهای غربی رِن و نانت فرانسه در عصر روز یکشنبه اتفاق افتاد. 

در شهر رن، حدود ۲۵۰ معترض اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله کردند و پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک آور استفاده کرد. 

امانوئل مکرون برای دومین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد و برای یک دوره پنج ساله بار دیگر کرسی الیزه را از آن خود کرد. 

مکرون یکشنبه شب با کسب ۵۸ درصد آرا در برابر ۴۲ درصد آرایی که مارین لو پن رقیب وی از حزب راست افراطی "مجمع ملی" کسب کرد، پرچمدار دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم فرانسه شد و پیروزی خود در انتخابات ۲۰۱۷ را تکرار کرد

خبرگزاری فرانسه از پایین بودن نرخ مشارکت در پاریس تا ظهر امروز و اعلام نرخ اولیه حضور فرانسویان در پای صندوق‌های رای خبر داد. 

از جمعیت حدود ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری فرانسه، ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند اما به طور سنتی مشارکت در دور دوم انتخابات کاهش می‌یابد. 

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) و با حضور ۱۲ نامزد برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱ درصد آرا به دور دوم راه یافتند. 

در این دو هفته علاوه بر تبلیغات سنتی و حضور نامزدها در شهرهای مختلف، دو نامزد در یک مناظره تلویزیونی نیز شرکت کردند. 

حاکمیت فرانسه و اروپا، تقویت استقلال کشاورزی با حمایت از کشاورزان جوان و راهبرد کشاورزی با شعار "از مزرعه تا چنگال"، اجرای طرح نوسازی حرارتی برای ۷۰۰ هزار خانه در سال، توسعه انرژی هسته‌ای، بادی و خورشیدی و ایجاد مکانیسم اجاره خودروهای برقی برای خانوارهای کم درآمد از جمله برنامه‌های مکرون برای دور جدید ریاست جمهوری این کشور است. 

ایجاد ۲۰۰ تیپ ژاندارمری، افزایش سه برابری جریمه‌ها علیه آزار و اذیت، ایجاد بستر لازم برای ثبت برخط (آنلاین) شکایت، راه‌اندازی نیروهای اقدام جمهوری در محلات، جذب یکهزار و ۵۰۰ گشت سایبری، استخدام هشت هزار و ۵۰۰ قاضی و کارکنان دادگستری و کاهش رویه‌های دست و پاگیر برای درخواست‌های پناهندگی نیز از جمله شعارهای تبلیغاتی مکرون برای انتخابات ۲۰۲۲ در حوزه امنیتی و انتظامی است.

​انتهای پیام/

 
نظر شما