دبیرکل سازمان ملل: جنگ در قرن بیست و یکم بیهوده است

۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۱۸:۲۶:۴۳
کد خبر: ۱۳۲۳۷۸۹
دبیرکل سازمان ملل: جنگ در قرن بیست و یکم بیهوده است
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پس از دیدار از چند شهر در اوکراین در روز پنجشنبه اعلام کرد جنگ در قرن بیست و یکم بیهوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ گوترش پس از دیدار از خرابی‌ها در شهر بورودیانکا گفت: جنگ در قرن بیست و یکم بیهوده است. جنگ شیطانی است. وقتی کسی این شرایط را می‌بیند، با قربانیان احساس همدردی می‌کند. ما به خانواده‌های قربانیان (جنگ در اوکراین) تسلیت می‌گوییم، اما اعتقاد ما این است جنگ در قرن بیست و یکم به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی در شهر بوچا به خبرنگاران گفت: پس از دیدن این مکان وحشتناک به این نتیجه رسیدم تحقیقات و پاسخگویی کامل بسیار مهم است.

دبیر کل سازمان ملل افزود: خوشحالم دادگاه کیفری بین‌المللی در حال تحقیق در این خصوص است و دادستانی قبلاً در این شهر بوده است. من کاملاً از دادگاه کیفری بین‌المللی حمایت می‌کنم و از روسیه می‌خواهم همکاری با دادگاه کیفری بین‌المللی را بپذیرد. اما وقتی از جنایات جنگی صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم فراموش کنیم بدترین جنایات خود جنگ است.

گوترش پس از دیدار از ساختمان‌های تخریب شده در شهر ایرپین نیز گفت: این سناریوی وحشتناک نشان‌دهنده این حقیقت است که غیرنظامیان (در یک جنگ) همیشه بالاترین هزینه را می‌پردازند. غیرنظامیان بی‌گناه در این ساختمان‌ها زندگی می‌کردند. آنها برای جنگی که اصلاً در آن مشارکت نکرده بودند، بیشترین هزینه را پرداختند. این نکته‌ای است که همه باید در تمام دنیا آن را  به خاطر بسپارند. هر جا که جنگ باشد، بیشترین هزینه را غیرنظامیان می‌پردازند.

گوترش پیش از این، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا گفت: دیدار با پوتین بسیار سودمند بود، نخست آنکه این فرصت به دست آمد تا به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همان چیزی را که من در نیویورک گفتم به او بگوییم، اینکه تجاوز نظامی روسیه بر خلاف چارچوب سازمان ملل متحد بوده است.

وی افزود: این تعرض، نقض حاکمیت و قلمرو خاک اوکراین  بوده و اینکه این جنگ باید هرچه سریع‌تر خاتمه یابد.

همزمان با ورود جنگ اوکراین و روسیه به دومین ماه، دبیرکل سازمان ملل متحد ۲۵ آوریل ۲۰۲۲ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) در سفر به آنکارا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و حمایت خود را از تلاش‌های دیپلماتیک جاری آنکارا در رابطه با جنگ در اوکراین ابراز کرد.

گوترش ششم اردیبهشت‌ماه (۲۶ آوریل) نیز برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مسکو رفت و قرار است پنجشنبه  هشتم اردیبهشت‌ماه (۲۸ آوریل) با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت‌وگو کند.

منتقدان عملکرد گوترش معتقدند؛ اینکه نقش میانجیگر این بحران را بازیگرانی چون ترکیه، فرانسه، اتریش و حتی رژیم صهیونیستی بازی کرده‌اند، نگران‌کننده است و اطلاع ندارند که آیا دبیرکل در پشت صحنه هرگونه میانجیگری دخیل است یا خیر.

گفته می‌شود در پی افزایش انتقادها درباره نقش میانجیگری سازمان ملل در این جنگ، گوترش ۳۰ فروردین ماه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نامه نوشته و خواستار دیدار با آنها شده است.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز