اظهار نظر نخست‌وزیر عراق درباره مذاکرات ایران و عربستان

۱۴۰۱/۰۲/۱۰ - ۱۰:۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۳۲۴۲۴۲
اظهار نظر نخست‌وزیر عراق درباره مذاکرات ایران و عربستان
«مصطفی الکاظمی» با اشاره به میانجیگری بغداد در روند گفت‌وگوی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، از حصول تفاهم قریب‌الوقوع میان دو طرف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه رسمی «الصباح» عراق، در خصوص مسائل مختلفی از جمله بن‌بست سیاسی جاری در این کشور، قیمت دلار، سلاح بی‌ضابطه، بودجه سال ۲۰۲۲، فعالیت‌های اجتماعی و نیز موضوع میانجیگری بغداد میان ایران و عربستان سعودی و میزان پیشرفت آن اظهار نظر کرد.

وی در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: «از آنجا که ما روابط خوبی با هر دو طرف و  نیز با طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین المللی داریم، توانستیم فضای گفت‌وگوی مثبتی را در خاک عراق ایجاد کنیم که بخش زیادی از آن علنی نشده است».

الکاظمی افزود: «برادران در پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی با مسئولیت بالایی به موضوع گفت‌وگو و مستلزمات شرایط کنونی منطقه می پردازند و ما اطمینان داریم که ان‌شاءالله به زودی تفاهم حاصل می‌شود. ضمن این‌که یک پیشرفت واقعی و گسترده در روابط بین همه کشورهای منطقه، به پشتوانه اعتقاد راسخ و حسن نیت مبنی بر این‌که، آینده منطقه در گرو شروع به نگریستن به آن به عنوان یک سیستم  دارای تلاقی منافع و همگرا و نه متقاطع  است.زیرا سیستم کنونی نمی‌تواند خود را وقف ساخت و ساز اقتصادی کند و بدون حل مشکلات و به صفر رساندن بحران های آن، خود را به توسعه جهانی برساند».

تاکنون پنج دور مذاکره میان ریاض و تهران برای حل‌وفصل اختلافات فیمابین و کاهش تنش در روابط دوجانبه برگزار شده است که آخرین آن، به اعلام رسانه‌ها، در روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در بغداد بود که به اعلام وزیر خارجه عراق و سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در  فضایی بسیار مثبت برگزار شد.

وبگاه «روسیا الیوم» نیز به نقل از یک منبع آگاه عراقی نوشت که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، معاون مشاور امنیت ملی ایران و رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی در دور پنجم این مذاکرات که چند ساعت طول کشید، حضور داشتند و تهران و ریاض درباره پایان مذاکرات امنیتی و انتقال به مذاکرات دیپلماتیک توافق کردند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود که انتظار می‌رود دور ششم دیدار بین دو طرف ایرانی و سعودی در عراق برگزار شود و نشست اخیر نیز مثبت بود و درباره مجموعه‌ای از موارد مربوط به آرام‌سازی بین تهران و ریاض توافق شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما