رئیس جمهور کرواسی: نمی‌گذارم سوئد و فنلاند عضو ناتو شوند

۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۱۰:۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۳۲۵۸۰۶
رئیس جمهور کرواسی: نمی‌گذارم سوئد و فنلاند عضو ناتو شوند
"زوران میلانوویچ" رئیس‌جمهور کرواسی گفت در صورتی که وی نماینده کرواسی در نشست پیمان اتلانتیک شمالی " ناتو " در مادرید باشد، از پذیرش سوئد و فنلاند جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، به نقل از وب سایت یورواکتیو، میلانوویچ رییس جمهور کرواسی که پیش از این مخالفت خود با پیوستن احتمالی دو کشور فنلاند و سوئد به ناتو ابراز کرده بود، افزود : به عنوان رئیس کشوری که نماینده کرواسی در نشست ناتو است، در صورتی که اجلاس در آن سطح برگزار شود، این پذیرش را وتو خواهم کرد.

وی گفت با این حال اگر تصمیمات در شورای آتلانتیک شمالی توسط سفیران ناتو گرفته شود وی مطمئن نیست که بتواند سفیر کرواسی را متقاعد کند که موضع وی را بپذیرد.

رییس جمهور کرواسی اما تاکید کرد که وی روح گناهکار هر نماینده مجلسی را که مانند شیطان رأی مثبت بدهد تعقیب خواهم کرد.

بر اساس قانون اساسی کرواسی، رئیس جمهور فرمانده عالی ارتش این کشور است و در سیاست خارجی اختیاراتی برای گفتن دارد. در حالی که آندری پلنکوویچ نخست وزیر کرواسی به طور مرتب نماینده این کشور در اجلاس سران اتحادیه اروپا است، میلانوویچ رئیس جمهور این کشور می تواند به نمایندگی از کرواسی در چنین رویدادهایی حضور داشته است.

به دنبال اصرار غرب برای پیوستن کشورهای فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو، دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه و رئیس‌جمهور سابق این کشور روز پنجشنبه در پستی تلگرامی نوشت: در صورت پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هیچ صحبتی درباره وضعیت غیرهسته‌ای منطقه بالتیک وجود نخواهد داشت. باید توازن برقرار شود.

وی گفت که اگر فنلاند و سوئد بخشی از ائتلاف شوند، مسکو باید به طور جدی گروه‌بندی نیروهای زمینی و پدافند هوایی را تقویت کند و نیروهای دریایی قابل توجهی را در آب‌های خلیج فنلاند مستقر کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز