ساداتی‌نژاد: افزایش قیمت ناشی از حذف ارز ترجیحی با یارانه‌ها جبران می‌شود

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۱۹:۳۰:۰۴
کد خبر: ۱۳۲۷۵۸۰
ساداتی‌نژاد: افزایش قیمت ناشی از حذف ارز ترجیحی با یارانه‌ها جبران می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با حذف ارز ترجیحی و جایگزینی ارز نیمایی افزایش قیمت را در محصولاتی خاص داریم که با یارانه‌ها جبران می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سیدجواد ساداتی‌نژاد در مورد حضورش در نشست امروز کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، گفت: نمایندگان دغدغه‌ها و مباحث خود را در قالب سوال طرح کرده بودند که به آنها پاسخ و توضیحاتی داده شد که از جمله موارد سوالات طرح شده در زمینه نهاده‌های دامی بود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های موجود در زمینه تامین نهاده‌های دامی است، ادامه داد: نهاده‌های دامی با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و همواره تامین این ارز برای وزارت جهاد کشاورزی مشکلاتی را به همراه داشته که این مشکلات خود را با کمبود نهاده‌ها در بازار نشان می‌داد و این مشکل در سنوات گذشته نیز وجود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از موارد مطرح شده در زمینه مردمی‌سازی یارانه‌ها تبدیل ارز واردات نهاده‌های دامی به نیمایی است زیرا می‌تواند رقابتی مناسب در زمینه کیفیت و قیمت نهاده‌های ایجاد کند، تصریح کرد: سیاست ارز ترجیحی سیاست بدی در اقتصاد کشور بوده که بالاترین زیان آن را حوزه کشاورزی متحمل شده است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در تمامی نقاط دنیا به بخش کشاورزی یارانه اختصاص داده می‌شود و عمدتا این یارانه‌ها در اختیار تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و یا زنجیره تامین قرار می‌گیرد، گفت: برای نخستین بار سیاستی در زمینه یارانه‌ها اتخاذ شد تا این یارانه‌ها به واردات نهاده اختصاص داده شود. سیاست بد اگر به بهترین نحو اجرا شود نیز نمی‌تواند موثر باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بالاترین خسارت در زمینه ارز ترجیحی متوجه بخش کشاورزی بوده است، افزود: در حوزه کشاورزی رقابت، تامین مالی و سرمایه‌گذاری از بین رفت زیرا تامین مالی به سمت واردات هدایت شد و تغییر کاربری اراضی نیز رشد پیدا کرد. بهترین بخشی که از مردمی‌سازی یارانه‌ها نفع می‌برد حوزه کشاورزی است، یارانه‌ها در سیاست‌گذاری جدید حذف نشده‌اند بلکه از حوزه کالا به سمت افراد کوچ کرده و هدفمند و مردمی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته هرکسی که بیشترین مصرف را داشت نفع بیشتری از یارانه‌ها می‌برد، گفت: در حال حاضر مصرف‌کننده یارانه تعیین می‌کند که چه کالایی را خریداری می‌کند و کیفیت و سلامت در محصولات مفهوم پیدا می‌کند.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه از شب گذشته پس از صحبت‌های ریاست جمهوری مبالغ به حساب دهک‌های ذینفع واریز شده تا با برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده و آزادسازی وجوه خریدهای خود را انجام دهند، ادامه داد: با حذف ارز ترجیحی و جایگزینی ارز نیمایی افزایش قیمت را در محصولاتی خاص داریم که با یارانه‌ها جبران می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز