وزیر خارجه آمریکا خواستار پایان محاصره اوکراین از سوی روسیه شد

۱۴۰۱/۰۲/۲۱ - ۱۹:۵۸:۴۱
کد خبر: ۱۳۲۸۰۲۵
وزیر خارجه آمریکا خواستار پایان محاصره اوکراین از سوی روسیه شد
وزیر خارجه آمریکا از روسیه خواست به محاصره اوکراین پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با سومین ماه از جنگ اوکراین و در حالی که کشورش سیل تسلیحات نظامی را روانه کی‌یف کرده است، در پی افزایش قیمت جهانی غلات و دانه‌های روغنی در سراسر جهان خواستار پایان محاصره این کشور شد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توئیتر بدون اشاره به نقش واشنگتن و ناتو در وقوع جنگ اوکراین نوشت: اوکراین منبع مهم محصولات کشاورزی و بخش حیاتی در زنجیره تامین غذا در جهان است.

بلینکن با به اشتراک گذاشتن فیلمی از روند تولید غلات و دانه‌های روغنی و فرآورده‌های آن و افزایش قیمت جهانی این محصولات تصریح کرد: محاصره این کشور توسط روسیه مانع خروج این کالاها از اوکراین می‌شود و میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان با خطر سوءتغذیه و خشکسالی مواجه می‌کند. این محاصره باید خاتمه یابد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با بازنشر توئیت بلینکن نوشت: اقدام روسیه در اختلال مسیر آبی دریای سیاه که بخشی از جنگ بیرحمانه آن در خاک اوکراین است، باعث افزایش قیمت غذا و کمبود مواد غذایی در سراسر جهان می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما از کرملین می‌خواهیم به محاصره اوکراین پایان دهد و برای جلوگیری از رنج و سختی گسترده، با انتقال غذا از اوکراین موافقت کند.

پیش از این، دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت تولیدات کشاورزی اوکراین باید دوباره در بازارهای بین‌المللی عرضه شود.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل  روز چهارشنبه در نشست خبری  مشترک با رئیس جمهوری اتریش در وین تاکید کرد که «جنگ بی‌معنی» در اوکراین «باعث ویرانی، خرابی و رنج عظیم در این  کشور شده» و تاثیر زیادی بر «غذا، انرژی و اقتصاد» اوکراین داشته است.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد امنیت غذایی یک نگرانی عمیق است و محور دیدارهای اخیر وی در مسکو و  کی‌یف بوده است.

وی گفت: ما به اقدام سریع و قاطع برای اطمینان از جریان ثابت غذا و انرژی نیاز داریم. این اهداف می‌تواند از طریق حذف محدودیت‌های صادراتی، تخصیص مازاد و ذخایر به کسانی که به آنها نیاز دارند و رسیدگی به افزایش قیمت مواد غذایی برای کاهش نوسانات بازار به دست آید.

سازمان ملل متحد در پی وقوع جنگ در اوکراین گزارش داد قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح خود رسیده است و با یک طوفان کامل روبه‌رو هستیم که اقتصاد بسیاری از کشورها را تهدید می‌کند.

بر اساس این گزارش، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آنها زیر خط فقر به سر می‌برند، به شدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی  و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

 ۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان هستند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، قیمت‌ها بر اثر جنگ اوکراین بالا رفته است. در این میان قیمت نفت با افزایش بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته و قیمت گاز طبیعی با افزایش ۵۰ درصدی در مقایسه با چندین ماه گذشته روبه‌رو شده است. قیمت کودهای کشاورزی نیز ۲ برابر قبل شده است. تورم در حال افزایش بوده و خریداری انرژی، روندی فرسایشی پیدا کرده و پیشرفت و توسعه متوقف شده است.

روسیه و اوکراین سبد نان جهان نامیده شده‌اند. آن دو کشور هر دو صادرکننده برتر محصولات غلات مانند گندم، ذرت و جو هستند. جنگ اوکراین عرضه غلات و سایر کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه‌های روغنی، روغن پخت و پز و کود را مختل کرده است.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، هر کدام از آن دو کشور حدود نیمی از گندم تولیدی خود را به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده بودند.

وزارت کار آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور، معیاری گسترده برای قیمت کالاهای روزمره از جمله بنزین، مواد غذایی و اجاره بها، در ماه آوریل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته آن ۸.۳ درصد افزایش یافت.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی که قیمت‌ها در کشورش رکورد می‌زند و او در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره برای مهار تورم بالا در کشورش تحت فشار است، روز سه‌شنبه به وقت محلی در گفت‌وگو با آمریکایی‌ها حاضر به پذیرش مسئولیت در قبال افزایش قیمت‌ها نشد.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد از سختی مردم آگاه است و دولت او و بانک مرکزی آمریکا در حال تلاش برای حل این مشکل اصلی هستند.

همزمان شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا اعلام کرد قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین حد خود در تاریخ این کشور رسیده است.

بر اساس آمار انجمن خودروی آمریکا، میانگین قیمت بنزین در جایگاه‌های سوخت این کشور در روز سه‌شنبه به وقت محلی به  ۴.۳۷ دلار به ازای هر گالن (۳.۸۸لیتر) رسید و این قیمت از آخرین رکورد ۴.۳۳ دلاری قیمت بنزین که در ۱۱ مارس ثبت شده بود، فراتر رفت.

میانگین قیمت هر گالن بنزین در سال گذشته ۲.۹۷ دلار بود.

بایدن که در چند ماه اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را مقصر جنگ اوکراین و افزایش قیمت‌ها در کشورش معرفی کرده است، همچنان تاکید دارد همه‌گیری کرونا، همراه با مسائل زنجیره تامین و جنگ روسیه با اوکراین، مقصر افزایش تورم هستند.

انتهای پیام/

نظر شما