خیاطیان: دولت سیزدهم به دنبال کاربردی کردن علم دانشگاهیان برای غلبه بر چالش‌های کشور است

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۰:۴۲:۵۵
کد خبر: ۱۳۲۹۸۹۰
خیاطیان: دولت سیزدهم به دنبال کاربردی کردن علم دانشگاهیان برای غلبه بر چالش‌های کشور است
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در سفری یک روزه به شیراز، با استاندار فارس دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، به نقل روابط عمومی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، دکتر محمدصادق خیاطیان در دیدار با استاندار فارس با اشاره به ماموریت‌های این مرکز در دولت سیزدهم، نقش‌آفرینی جدی این مرکز در فرایند سیاستگذاری را اراده جدی دولت خواند و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام ماموریت‌ها و مسئولیت‌های مرکز صورت گرفته و در حال ارتقای کنشگری مرکز در این زمینه‌ها هستیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در ادامه تبیین گفتمان دولت، مبانی نظری این گفتمان و اقتضائات آن در حوزه اجرا را از وظایف مهم مرکز بررسی‌های استراتژیک دانست و با اشاره به انتشار ماهنامه «برداشت اول» از سوی مرکز در این راستا، گفت: این ماهنامه در راستای تحقق گفتمان «عدالت و جمهوریت» که گفتمان اصلی دولت سیزدهم است، منتشر می‌شود. ما در این نشریه پیوند امر سیاسی و امر سیاستی در دولت و نیز هم‌افزایی سیاست‌ورزی و سیاست‌گذاری در چارچوب گفتمان عدالت و جمهوریت را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه به اهمیت بهره‌مندی از نظرات نخبگان در نظام حکمرانی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از ماموریت‌های ما در مرکز بررسی‌ها، توسعه‌ شبکه‌ نخبگانی کشور و تسهیل ارتباط این شبکه با نظام حکمرانی کشور است لذا به انحای مختلف از نخبگان برای حل مسائل و مشکلات کشور دعوت کرده‌ایم تا با همکاری آنها به راهبردهایی برای حل چالش‌ها برسیم. از سوی دیگر سامانه‌ای را تحت عنوان «سرآمدان» برای ارتباط نخبگان با راس و بدنه دولت طراحی کرده‌ایم که در آن نخبگان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف می‌توانند نظرات و ایده‌های خود را در مسائل راهبردی و چالش‌های سیاستی کشور در آن مطرح کنند.

خیاطیان افزود: امروز بسیاری از اساتید دانشگاه علاقمند هستند که از دانش و تجربه آنها در دولت استفاده شود، لذا باید از این فرصت و ظرفیت به نحو احسن استفاده و نتیجه آن در حل مسائل و مشکلات کشور منعکس شود.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر ضرورت تسهیل ارتباط دولت با دانشگاه، از تشکیل میز تخصصی در دانشگاه‌های اصلی کشور برای تحقق این منظور خبر داد و گفت: هدف ما در مرکز بررسی‌ها تسهیل این ارتباط به منظور استفاده از نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی برای دستیابی به راهبردهای اجرایی مشخص در موضوعات مهم کشور است.

باید بستر هم‌افزایی دانشگاه‌ها با یکدیگر را فراهم کنیم

در ادامه این دیدار نیز دکتر محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس بر ضرورت تقویت ارتباط دولت و دانشگاه‌ها با نخبگان تاکید کرد و گفت: در این زمینه نقش نهادهایی مثل مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بسیار مهم است. البته موانعی در این مسیر وجود دارد اما با اصلاح قوانین و روندها می‌توان این ارتباط را تسهیل کرد.

وی افزود: از سوی دیگر باید زمینه ورود مدیران به دانشگاه‌ها در قالب استاد مهمان یا تعابیری از این دست فراهم شود تا یک هم‌افزایی بین دولت و دانشگاه شکل گیرد.

استاندار فارس با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی بین دولت و دانشگاه، فراهم شدن زمینه ورود دانشجویان به محیط کسب و کار و صنعت را حائز اهمیت خواند و گفت: صنایع مختلف کشور نیز باید از فرصت انتقال دانش توسط اساتید دانشگاه‌ها استفاده و بخشی از مشکلات خود را از طریق دانش آنها رفع کنند.

ایمانیه در پایان بر ضرورت اصلاح آﯾﯿﻦ‌ﻧﺎﻣﻪ ارﺗﻘﺎی ﻣﺮﺗﺒﻪ اﻋﻀﺎی هیات ﻋﻠﻤﯽ آﻣﻮزﺷﯽ، ﭘﮋوﻫﺸﯽ و ﻓﻨﺎوری تاکید کرد و گفت: امروز برخی دانشگاه‌ها در کشور در نوعی رقابت نه چندان مفید با یکدیگر بسر می‌برند، در حالی که باید بستر هم‌افزایی دانشگاه‌ها با یکدیگر را فراهم کنیم. دولت هم می‌تواند برای این منظور، تشویق‌هایی را برای دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی درنظر گیرد و شرط آن را هم‌افزایی دانشگاه‌ها با یکدیگر قرار دهد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز