فداحسین مالکی: تبلیغات علیه حزب‌الله جواب نداد/ ناراحتی اسرائیل و آمریکا از پیروزی مقاومت در انتخابات لبنان

۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۱:۲۶:۴۶
کد خبر: ۱۳۳۰۰۴۶
فداحسین مالکی: تبلیغات علیه حزب‌الله جواب نداد/ ناراحتی اسرائیل و آمریکا از پیروزی مقاومت در انتخابات لبنان
فداحسین مالکی گفت: در بین رهبران کشور لبنان یک دیکته نانوشته وجود داشته که حزب‌الله به عنوان بازوی قدرتمند نظامی در کنار ارتش، در مقابل هر گونه تعرض اسرائیلی‌ها تایید شده است. از دیگر سو حزب الله به جریانات سیاسی در انتخابات پارلمان، نخست وزیر و رئیس جمهور کمک موثری می‌کند.

«فدا حسین مالکی»، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در ارتباط با انتخابات پارلمانی لبنان اظهار داشت: انتخابات لبنان همیشه مورد توجه کشورهای منطقه بوده است. جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، اسرائیل و سعودی‌ها کشورهایی هستند که به طور مداوم تحولات لبنان را رصد می‌کنند. معمولا با توجه به شرایط لبنان و موقعیت خاص و تحولات این سرزمین، که مرکز قومیت‌های مختلف است. کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه‌ای را به خود جلب کند. انتخابات امسال لبنان نیز همین شرایط را رقم می‌زند و مورد توجه بوده است. این اتفاقی که افتاد و حزب‌الله آن‌جا با وجود تبلیغات علیه این جریان بیشترین کرسی را آورد، قطعا برخی از کشورها خوشحال هستند و بعضی از کشورها ناراحت و شاید معادلات بعضی جریانات در داخل و خارج لبنان بهم خواهد خورد. 

 وی در رابطه با پیروزی حزب‌الله و همپیمانان این جنبش افزود: دو جریان سنتی حزب الله و امل همیشه تلاش بر این دارند که کنار یکدیگر قرار بگیرند و ذائقه سیاسی این دو تا جریان نیز بسیار نزدیک است. خصوصا ذائقه بین المللی که کاملا همسو است. دیگر جریانات هم به نوعی با توجه به این که این دو حزب و به عنوان دو بال قدرتمند در پارلمان می‌توانند تاثیرگذار باشند، خودشان را به مقاومت نزدیک کرده و ارتباط برقرار می‌کنند. برقراری ارتباط با دو جریان اصلی شیعه برگ برنده دیگر جریانات برای بقا در قدرت و پیروزی مبارزات سیاسی است.

با وجود مقاومت حساسیت‌های قومی، مذهبی در لبنان، باعث شکاف در وحدت ملی نشده است

مالکی ادامه داد: برای از بین بردن وحدت ملی لبنان، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند تا این وحدت بهم بخورد. این مسئله بارها باعث شده بر سر تعیین نخست‌وزیر آقای «سیدحسن نصرالله» را تحت فشار قرار دهند. اما ایشان منش جریان حزب‌الله را به گونه‌ای جهت داده که مسیحی‌ها نیز خواسته ایشان را قبول کرده‌اند. به نظر بنده این موضوع خوشبین کننده است. هر چقدر پارلمان قوی عمل کند و دولت کارآمدی را روی کار بیاورد، نگرانی اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها بیشتر شده و از این که  در منطقه ایجاد تنش کنند، ناامید‌تر می‌شوند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در رابطه با چگونگی جلب اعتماد مردم لبنان توسط جنبش مقاومت در شرایط بسیار بد اقتصادی این کشور جهت حضور در انتخابات تاکید کرد: نوع استراتژی حزب الله و امل به گونه‌ای بوده که اعتماد مردم به آن رقم دوجانبه است. در طول سال‌های گذشته بین دو جریان مقاومت و مردم بی اعتمادی وجود نداشته و این انسجام باعث شده که اعتماد مردم بیشتر شود. در جناح مسیحیت و اهل سنت هم نسبت به حزب الله یک ارتباط دو طرفه و دوستانه برقرار است. آقای «نبیه مصطفی بری» با حمایت حزب‌الله چندین دوره ریاست مجلس لبنان را برعهده دارد. این‌ها همگی نشان از اعتماد جریانات همسو به مقاومت است.

وی افزود: در بین رهبران کشور لبنان یک دیکته نانوشته وجود داشته که حزب‌الله به عنوان بازوی قدرتمند نظامی در کنار ارتش، در مقابل هر گونه تعرض اسرائیلی‌ها تایید شده است. از دیگر سو حزب الله به جریانات سیاسی در انتخابات پارلمان، نخست وزیر و رئیس جمهور کمک موثری می‌کند. اما مهم‌ترین هدف این است که آن قدرت نظامی جنبش تحت شعاع قرار نگیرد. یا به تعبیری اسرائیلی‌ها از آن قدرت نظامی که از اتحاد بین ارتش و حزب‌الله ایجاد شده، وحشت دارند و این برای حزب الله و ملت لبنان بسیار مهم است. رهبران لبنان به دنبال این هستند که این اتحاد را حفظ کنند تا در مقابل اسرائیل  آسیب نبینند.

نماینده مردم زاهدان در مورد تقابل عربستان و ایران در صحنه سیاسی لبنان و تاثیر این شکست در مذاکرات تهران_ریاض خاطر نشان کرد: عربستان در معادلات سیاسی منطقه‌ای بی‌محابا و بدون هرگونه پشتوانه شرکت می‌کند و نوعا شکست می‌خورد. بارها در لبنان، یمن، افغانستان، عراق و سوریه شکست خورده است. سعودی‌ها فکر می‌کنند که ابزار پول و هزینه‌های مادی گوناگون به راحتی می‌توانند تکیه‌گاه و پایگاهی برای برخی کشور‌ها باشند. احساس حاکمان ریاض این است که با پول می‌شود منطقه را مدیریت کرد. در لبنان هم همین کار را انجام می‌دهند. برخورد زننده با نخست وزیر اسبق لبنان «سعد حریری» که در عربستان زندانی و برخورد تحقیرآمیزی با وی کردند، نمونه بارز تفکر غلط و مستبدانه حاکمان ریاض است. این ها را مسلمانان و مسیحیان لبنان کاملا  متوجه می‌شوند. ما به دنبال رقابت با عربستان در لبنان  نیستیم، حمایت جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت بیشتر بخاطر زیاده خواهی‌های اسرائیلی‌ها است. جمهوری اسلامی سعودی‌ها را به عنوان یک کشور اسلامی همیشه از دخالت‌هایی که در یمن، سوریه و عراق می‌کند، برحظر داشته‌ است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز