بایدن با رهبران فنلاند و سوئد دیدار می‌کند

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۷:۵۰:۰۵
کد خبر: ۱۳۳۰۱۰۱
بایدن با رهبران فنلاند و سوئد دیدار می‌کند
کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه با رهبران فنلاند و سوئد دیدار و درباره عضویت آنها در ناتو گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه پذیرای ماگدالنا آندرسون نخست‌وزیر سوئد و سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند در کاخ سفید خواهد بود.

بر اساس این بیانیه، رهبران سه کشور در خصوص درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و امنیت اروپا و همچنین تحکیم همکاری نزدیک خود در خصوص مسائل جهانی مختلف و حمایت از اوکراین گفت‌وگو خواهند کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد پارلمان فنلاند از درخواست دولت این کشور برای عضویت در ناتو حمایت کرد و این درخواست را بر اساس گزارش کمیته امور خارجی با  ۱۸۸ رای موافق و ۸ رای مخالف به تصویب رساند.

سخنگوی جدید کاخ سفید اعلام کرد اطمینان داریم ناتو درباره عضویت فنلاند و سوئد به توافق خواهد رسید.

کارین ژان پی‌یر سخنگوی جدید کاخ سفید درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو  گفت: در مورد آنچه دولت ترکیه در مورد فنلاند و سوئد ابراز داشته است، باخبر هستم.

وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است روسیه با توجه به شرایط عضویت سوئد در ناتو و برای مقابله با تهدید عضویت این کشور در این ائتلاف اقدام خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: پیوستن سوئد به ناتو آسیب جدی به امنیت شمال اروپا و به طور کلی قاره اروپا وارد می‌کند. روسیه برای مقابله با تهدیدات علیه امنیت ملی خود از لحاظ مسائل فنی، نظامی و غیره اقدام خواهد کرد.

این بیانیه تصریح کرده است: اقدامات روسیه به شرایط عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله استقرار احتمالی سلاح‌های تهاجمی ناتو در خاک سوئد بستگی دارد.

در حالی که کشورهایی همچون نروژ، دانمارک و ایسلند رسما عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، دو کشور سوئد و فنلاند بنا بر دلایل تاریخی و ژئوپلتیک به این پیمان نظامی ملحق نشدند؛ سوئد و فنلاند در دوران جنگ سرد موضعی بی‌طرف داشته و از همسویی با مواضع آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی خودداری کردند.

دولت حزب سوسیال دموکرات سوئد تصمیم گرفته است برای عضویت در ناتو درخواست دهد. با این تصمیم و با حمایت احزاب راست در پارلمان، درخواست سوئد برای عضویت در ناتو قطعی تلقی می‌شود.

باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی گفت که این کمیته «بررسی سریع» عضویت فنلاند و سوئد در ناتو در صورت تصمیم این دو کشور برای حضور در این ائتلاف نظامی را آغاز خواهد کرد.

حداقل دوسوم سنای آمریکا  باید به عضویت کشورهای جدید در ناتو رأی  مثبت دهند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید  که هر گونه روند  عضویت «بدون مشکل و سریع» خواهد بود و از عضویت فنلاند در این ائتلاف استقبال خواهد شد.

این خبر در حال تکمیل است...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز