سفیر ایران در عمان: رویکرد دولت برای توسعه با همسایگان راهبرد دقیقی است

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۱:۴۳:۱۶
کد خبر: ۱۳۳۱۲۴۳
سفیر تهران در مسقط با بیان اینکه معتقدم رویکرد دولت برای توسعه همکاری با حوزه همسایگان راهبرد درست و دقیقی است، تاکید کرد: ایران در نقطه بسیار مهم جغرافیایی واقع شده است. همسایگان متعددی دارد و اولویت همکاری با همسایگان می‌تواند ظرفیت‌های مناسبی را برای تقویت ارتباطات جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری، ترانزیت و همکاری‌های حمل و نقلی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، «علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان در گفت‌وگویی با اشاره به سفر رییس جمهور به عمان ضمن تشریح اهمیت این سفر گفت: روابط ایران و عمان در حوزه‌های مختلف روابط بسیار خوبی است. این روابط مبتنی بر اصول حسن همجواری و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مناسبات همسایگی است، همچنین در حوزه سیاسی روابط دو کشور روابط ممتازی است و ما در حوزه همسایگان دو کشوری هستیم که هیچ مسئله و مشکلی در مناسبات فیمابین وجود نداریم

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی نیز ظرفیت‌های به مراتب بیشتری برای توسعه روابط فی مابین وجود دارد که خوشبختانه در این بخش هم مناسبات دو کشور مسیر رو به رشد و تعالی را طی می‌کند، بنابراین یکی از اولویت‌های ما این است که روابط اقتصادی را هم‌پای مناسبات سیاسی ارتقا دهیم.

رویکرد دولت برای توسعه با همسایگان راهبرد دقیقی است

سفیر تهران در مسقط با بیان اینکه معتقدم رویکرد دولت برای توسعه همکاری با حوزه همسایگان راهبرد درست و دقیقی است، تاکید کرد: ایران در نقطه بسیار مهم جغرافیایی واقع شده است. همسایگان متعددی دارد و اولویت همکاری با همسایگان می‌تواند ظرفیت‌های مناسبی را برای تقویت ارتباطات جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری، ترانزیت و همکاری‌های حمل و نقلی ایجاد کند. 

نجفی افزود: بنابراین ایران به‌خصوص در حوزه همسایگان جنوبی و در حوزه خلیج‌فارس و عمان می‌تواند جایگاه مهمی در این سیاست همسایگی داشته باشد.

سفر رییس‌جمهور به عمان، زمینه‌های جدیدی را برای تقویت روابط میان دو کشور فراهم می‌کند

سفیر ایران در عمان با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به عمان سفر بسیار مهمی است، اظهار داشت: رایزنی‌ها و سفرها در سطوح عالی می‌تواند به ترسیم مسیرهای جدید برای توسعه همکاری دو کشور کمک کند. این اولین سفر آیت‌الله رئیسی به عمان از زمانی که مسئولیت دولت را به عهده گرفته است و همچنین اولین دیدار رئیس جمهور اسلامی ایران و سلطان عمان است. چراکه پس از درگذشت مرحوم سلطان قابوس که دو سال قبل اتفاق افتاد، ما سفری در سطح روسا نداشتیم و از این جهت هم از زمانی که سلطان هیثم شروع به کار کرد و هم از زمانی که آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، این اولین دیدار سران دو کشور در این زمینه است لذا اطمینان داریم که این سفر می‌تواند عرصه‌ها و زمینه‌های جدید و موثری را برای توسعه و تقویت روابط دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان فراهم کند.

جمهوری اسلامی ایران، از نقش سازنده عمان در تحولات منطقه استقبال می‌کند

نجفی با اشاره به اینکه عمان سیاست متوازنی را در سیاست خارجه خود دنبال می‌کند، گفت: عمان در مقاطع مختلف سعی کرده که در راستای کمک به حل مسائل و مشکلات مختلف ایفای نقش کند. جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست اصولی خود برای کمک به تحکیم صلح و امنیت در سطح منطقه بین‌المللی از ایفای چنین نقشی سازنده‌ای استقبال می‌کند و در این راستا امیدوار هستیم که رایزنی‌ها و همکاری‌های دوستانه دو کشور هرچه بیشتر به مسیر کاهش مسائل و مشکلات در سطح منطقه و تقویت صلح و امنیت و شکوفایی اقتصادی در سطح منطقه کمک کند.

سفیر تهران در مسقط ادامه داد: رفت و آمد مقامات کشورهای مختلف به تهران و افزایش ارتباطات و دیدارها می‌تواند به تقویت مسیر گفت‌وگو و همکاری و توسعه مناسبات دوستانه کشورهای مختلف و میان جمهوری اسلامی ایران و این کشورها و سایر کشورها با یکدیگر منجر شود.

مسائل کشورهای منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل و فصل شود

وی خاطرنشان کرد: ایران در چارچوب رویکرد اصولی خود مبنی بر گفت‌وگو و همکاری از چنین وضعیتی استقبال می‌کند. معتقد هستیم که این ارتباطات می‌تواند به رفع سوء‌تفاهم‌ها، تعریف و طراحی زمینه‌های همکاری دوستانه در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف منجر شود و به این وضعیت کمک کند. این در چارچوب سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تمرکز بر منطقه و حوزه همسایگان هم قابل تحلیل است. ما اعتقاد داریم مسائل میان کشورهای منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل و فصل شود و رویکرد درون منطقه‌ای را به جای مداخلات کشورهای خارج از منطقه در سطح منطقه ترجیح می‌دهیم.

توسعه همکاری‌های ترانزیتی با عمان/ کریدور حمل و نقلی موسوم به موافقتنامه عشق آباد منعقد شده است

سفیر ایران در مسقط در مورد همکاری‌های تزانزیتی میان ایران و عمان گفت: یکی از مهمترین زمینه‌های توسعه همکاری جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در زمینه ترانزیت و حمل و نقل است و از همین طریق همکاری‌های تجاری و اقتصادی افزایش یافته است.بر همین اساس خوشبختانه ساختارهای حقوقی و قراردادی خوبی را در روابط دو کشور و همچنین میان ایران و عمان و سایر کشورهای منطقه داریم که از مهمترین آن، کریدور حمل و نقلی موسوم به موافقتنامه عشق آباد است که میان عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان منعقد شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط نوظهور در حوزه همسایگان شمالی ایران و تحولات فی‌مابین روسیه و اوکراین و مسائل میان دو کشور به اعتقاد بنده این موقعیت،به مراتب مهمتر و برجسته‌تر شده است و امیدواریم در این چهارچوب شاهد افزایش و تقویت همکاری‌ها باشیم. یکی از جهت گیری‌های مرتبط با بخش ترانزیت موضوع صادرات مجدد است. هم ظرفیت‌هایی که ایران و موقعیت ممتاز جغرافیایی که ایران برای ترانزیت کالاهای مختلف و صادرات کالاهای مختلف به کشورهای دیگر دارد و هم موقعیتی که عمان برای صادرات مجدد به کشورهای همسایه در افریقا و  سایر مناطق دارد.

اهمیت ظرفیت بنادری میان ایران و عمان

نجفی همچنین در مورد اهمیت بنادر دو کشور تاکید کرد: بنادر دو کشور در این راستا می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند، امکانات و ظرفیت‌های بندرگاهی که در جنوب ایران در بندر عباس و چابهار و دیگر بنادر داریم و همچنین فرصت‌هایی که در سلطنت عمان وجود دارد در این بخش یکی از مهمترین ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری دو کشور را می‌توانیم در نظر داشته باشیم.

حجم مبادلات تجاری در سال گذشته حدودا یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون دلار بود 

وی با اشاره به وضعیت همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان گفت: خوشبختانه این همکاری‌ها مسیر رو به رشد و افزایشی را طی می‌کند در سال ۱۴۰۰ رکورد جدیدی در حجم مبادلات تجاری ایران و عمان ثبت شده که برای اولین بار این رقم را شاهد هستیم که حجم مبادلات تجاری در سال گذشته حدودا یک میلیارد و سیصد وپنجاه میلیون دلار بود و این رشد بالایی در مقایسه با قبل بوده است.

سفر آیت‌الله رییسی به افزایش مراودات اقتصادی و تجاری کمک می‌کند

سفیر تهران در مسقط تاکید کرد: امیدوار هستیم که در سال جدید هم با تلاش مشترک بخش‌های دولتی و خصوصی شاهد افزایش هرچه بیشتر این مبادلات باشیم و فرصت‌های جدیدی هم در این مسیر فراروی دو کشور قرار گرفته است و امیدواریم که سفر رییس جمهور و گفت‌وگوی وی با مقامات عمانی به توسعه این همکاری‌ها کمک کند و اطمینان داریم که این اتفاق خواهد افتاد و مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور تسهیل خواهد شد.

 

نجفی به نقش عمان اشاره کرد و گفت: نقش عمان همواره موثر و مهم ارزیابی می‌شود اما در حال حاضر مذاکرات ایران و عربستان در همان چارچوب بغداد در حال پیگیری است.

 وی ادامه داد: از مهمترین زمینه‌های ارتباطات دو کشور در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت است. ما در این بخش از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستیم. تعداد قابل توجهی از عمانی‌ها در طول سال به شهرهای مختلف ایران به ویژه شیراز برای درمان و کارهای پزشکی بهداشتی و درمانی سفر می‌کنند. همچنین متقابلاً شهروندان ایرانی هم به منظور گردشگری و بررسی زمینه‌های فعالیت اقتصادی و تجاری به عمان سفر می‌کنند.

اتباع ایرانی می‌توانند به مدت 14 روز با روادید رایگان به عمان سفر کنند

سفیر ایران در عمان در مورد لغو وزیرای عمان گفت: خوشبختانه یکی از اتفاقات خوبی که در اینجا به وقوع پیوسته، لغو ویزا برای اتباع ایرانی است. به این معنا که اکنون اتباع ایرانی می‌توانند با روادید رایگان به مدت ۱۴ روز به عمان سفر داشته باشند.

نجفی در پایان در مورد دیدارهای رییس‌جمور در مسقط خاطر نشان کرد: آیت‌الله رییسی علاوه بر دیدار با سلطان عمان با سایر مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز