گزارش نماینده ویژه سازمان ملل؛ نتیجه دلخواه بی‌بی‌سی یا حقیقت تاثیر تحریم‌ها بر ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۰۶:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۸۴۱
گزارش نماینده ویژه سازمان ملل؛ نتیجه دلخواه بی‌بی‌سی یا حقیقت تاثیر تحریم‌ها بر ایران
آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل با بررسی تاثیرات تحریم‌ها بر ایران از تاثیرات مخرب آنها بر وضعیت اقتصادی و سلامت افراد گزارش داده ولی برخی رسانه‌ها با چشم پوشی از اثرات تحریم‌ها بر شرایط مردم ایران، هجمه‌های سنگینی به او وارد کردند.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، تحریم‌های وضع شده از طرف ایالات متحده علیه ایران تاریخچه بسیار طولانی دارد؛ در همه این سال‌ها به بهانه صلح‌آمیز نبودن برنامه هسته‌ای ایران از جمله یک دهه گذشته 1600 تحریم، و به طورکلی نزدیک به 3600 تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است. 

در سال 2018 دسترسی بانک‌های ایران را به سوئیفت مسدود کردند و در سال 2020 آمریکا تحریم‌های بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌ علیه بانک‌های ایران وضع کرد. روسیه، کره شمالی، سوریه، ونزوئلا، میانمار و کوبا از جمله کشورهایی هستند که همانند ایران در لیست تحریمی ایالات متحده قرار دارند.

تحریم‌ در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، علمی، حقوق بشری و نظامی علیه ایران اعمال شد و مسیر جمهوری اسلامی ایران را برای تبادلات بانکی و ورود مواد اولیه بالاخص در اقلام اساسی و دارویی را به شدت تحت تاثیر قرار داد؛ طوری که بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای تامین داروی بیمارانشان که مبتلا به بیماری‌های خاص بودند به صورت جدی دچار مشکل شدند. 

آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم 18 اردیبهشت وارد تهران شد. خانم دوهان که پیش از این در قطر، ونزوئلا و زیمباوه هم اثرات تحریم را بررسی کرده بود، به ایران آمد تا اثرات تحریم بر زندگی روزمره مردم را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد. 

50 دیدار رسمی و غیررسمی نتیجه حضور آلنا دوهان در ایران 

النا دوهان در 11 روز ماموریت خود در ایران بالای 50 دیدار به صورت رسمی و غیررسمی داشته و تقریبا همه وزرای کابینه، معاون رییس جمهور در امور زنان، و روسای بسیاری از تشکل‌های مدنی را ملاقات کرده است که بسیاری از این دیدارها به صورت مستقل و توسط شخص النا دوهان هماهنگ شده بودند. 

همزمان با اعلام سفر دوهان به ایران، برخی از کاربران فضای مجازی شروع به جوسازی علیه سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل کردند و با ادعاهای بدون سند چون ارائه اطلاعات دروغین به آلنا دوهان و  پرداخت پول توسط چین به مبلغ 200 هزار دلار به جهت عدم انتشار گزارشی برای کشتار اویغورها سعی بر تشویش اذهان عمومی داشتند.

النا دوهان

در طول این 12 روز دولت ایران و روابط بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هیچ گونه هزینه‌ای برای این سفر متقبل نشده‌اند و النا دوهان صراحتا در کنفرانس خبری خود اشاره کرد که با خود پول نقد آورده تا بتواند هزینه اقامتش را بپردازد. پس آنچه مشخص است دوهان بدون وابستگی به دولت ایران به کشورمان امده و گزارش‌های او در همه کشورها مستقل از دولت‌ها بوده است.

 گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها از غیرقانونی بودن تحریم‌های ثانویه آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ایران سخن گفت. سخنانی که به مذاق برخی رسانه‌های عمدتا فارسی زبان مورد حمایت غرب چون بی‌بی‌سی خوش نیامده و تلاش دارند که واقعیت‌های تاثیرات مخرب تحریم‌ها بر مردم ایران را نادیده گرفته و با وارد کردن فشار بر گزارشگر ویژه سازمان ملل، مانع از انتشار حقیقت‌ها شوند.

بی‌بی‌سی در گزارشی پس از نشست خبری دوهان نوشت: «خانم دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل «در زمینه آثار منفی اقدامات یک‌جانبه قهری» است و اگرچه از طرف "شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد" به ایران سفر کرده، اما در کنفرانس خبری خود در روز چهارشنبه، هیچ اشاره‌ای به اعتراض‌های اخیر و گزارش‌ها درباره سرکوب خشونت‌بار معترضان نکرد.» 

اذعان گزارشگر ویژه سازمان ملل به تاثیر تحریم‌ها بر مردم ایران 

این ادعای بی‌بی‌سی در حالی مطرح می شود که آلنا دوهان گزارشگر موضوعی سازمان ملل است و صرفا در حوزه تحریم ها فعالیت می‌کند؛ اساسا ماموریت خانم دوهان دیدار با زندانیان سیاسی و معترضان به نظام هیچ کشوری نیست. دوهان در گزارش خود صراحتا اعلام کرد که: کمک‌های سازمان‌ها به دلیل مشکلاتی که در زمینه انتقال پول وجود دارد، تاثیری در ایران نداشته و زندگی مردم دچار مشکل و وضعیت بدتر شده است.

 وی همچنین تاکید کرد: «تحریم‌های یکجانبه وضعیت حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته و به معشیت مردم و طبقه آسیب‌پذیر، آسیب زده است. این تحریم‌ها باعث مشکلات تبادل مالی و بانکی شده است و موجب شده دریافتی‌های ایران با مشکل مواجه شود و حتی اتباع کشورهای دیگر هم با مشکل روبرو شده‌اند.

این گزارشگر ویژه اعلام کرد گزارش نهایی خود را از تاثیر تحریم‌ها بر ایران را در ماه دسامبر منتشر خواهد کرد و رسانه‌های مذکور تلاتش دارند که مانع از انتشار گزارش واقعی و غیر سیاسی توسط وی شوند.

تلاش رسانه‌های فارسی زبان برای بی‌اهمیت جلوه دادن بحران حاصل از تحریم برای کودکان سرطانی، بیماران پروانه ای، بیماران تالاسمی، جانبازان شیمیایی نکته‌ای است که بیش از پیش مواضع این رسانه‌ها را نسبت به منافع ملی و در کنار مردم ایران بودن مشخص می‌کند. حال باید دید که آیا سازمان ملل می‌تواند موضع مستقلانه‌ای در انتشار این گزارش به خرج دهد و یا مانند بسیاری از مقاطع اسیر جوسازی های و فشارهای لابی‌های متعدد حامی تحریم علیه ایران خواهد شد. 

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز