یک کارشناس مسائل غرب‌آسیا در گفت‌وگو با برنا

تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه پاسخی مناسب برای تکاپوی اسرائیل است

۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۲:۳۶:۴۹
کد خبر: ۱۳۳۲۶۶۵
تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه پاسخی مناسب برای تکاپوی اسرائیل است
یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سفر رئیس جمهور به عمان گفت: یکی از تفاوت های سفر آقای رئیسی به عمان تقویت روابط با کشورها است نه احیای آن و این نوع تقویت پاسخی به تکاپوهای این کشورها در غرب آسیا به خصوص روابط آنها با رژیم صهیونیستی است.

سیدرضی عمادی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اهمیت و ابعاد سفر رئیس جمهور به عمان گفت: سفر آقای رئیسی به عمان در ادامه سیاست همسایگی دولت سیزدهم است که توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه را در دستور کار خود قرار داده؛ پیش از این رئیس‌جمهور 4 سفر خارجی دیگر به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و قطر داشته است. 

عمان برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل است

وی افزود: نکته‌ای که درباره این سفر وجود دارد، استقبال خاص آقای سلطان هیثم است که خودش به فرودگاه برای استقبال از آیت الله رئیسی رفت و همچنین شاهد این رفتار از سوی شیخ تمیم در قطر بودیم و این نشان می‌دهد که عمان برای روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل  و روابط قطر و عمان با ایران بر احترام گذاشتن بنا شده است. 

وی ادامه داد: یکی از دلایل تنش میان قطر و 4 کشور عربی عدم وجود احترام میان آنهاست و بالاخص عربستان سعودی قائل به احترام متقابلی نسبت به قطر نیست و دارای نگاه بالا به پایین است؛ و اگر این را با رویکرد جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه از جمله قطر و عمان مقایسه کنیم، رویکرد احترام متقابل ایران نسبت به کشورها را کاملا مشاهده می‌کنیم.

میدان گازی هنگام و گردشگری میان ایران و عمان توسعه و تقویت می‌شود

عمادی خاطرنشان کرد: ما با وجود اینکه رابطه سیاسی مستحکمی با عمان و قطر داریم، اما روابط اقتصادی چشمگیری نداریم؛ حجم تجارت با قطر در سال‌های اخیر به 400 میلیون دلار رسید و این درمورد عمان هم صدق می‌کند که با وجود رابطه مسالمت‌آمیز با این کشور طوری که رابطه ایران با عمان به نوعی مستثنی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است، اما حجم تجارت دو کشور از سطح مطلوبی برخوردار نیست و هم‌اکنون تجارت غیرنفتی ایران با عمان در سال در بالاترین سطح خود که افزایش دو برابری داشته است کمتر از 1 میلیارد و 500 میلیون دلار است و حتی به این سطح هم نمی‌رسد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تبادلات تجاری و اقتصادی ایران و عمان اظهار داشت: این میزان از آمار پایین برای حجم تبادلات با کشورهای منطقه یک آسیب اقتصادی به شمار می‌آید و این یکی از دلایلی است که دولت آقای رئیسی بر گسترش مناسبات و ارتباط با کشوهای همسایه تاکید دارد.

وی گفت: هم اکنون 2700 شرکت ایرانی در عمان سرمایه‌گذاری کردند و بخشی از آنها تحت حاکمیت کامل جمهوری اسلامی ایران هستند و برخی از آنها هم به صورت مشارکتی با عمانی‌ها فعالیت می‌کنند که در این سفر توافق شده است که حجم تجاری افزایش پیدا کند و برای همکاری در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و گردشگری میان طرفین توافق امضا شده است

عمادی با اشاره به میدان گازی مشترک میان ایران و عمان عنوان کرد: با توافق در سفر عمان میدان گازی «هنگام» توسعه پیدا می‌کند و البته دولت تاکید دارد که حوزه گردشگری هم تقویت شود. به طور کلی طرفین قبول دارند که حجم تجارت میان دو کشور میزان قابل قبولی ندارد و برای افزایش آن قراردادهای متعددی امضا کرده‌اند.

عمان به عنوان کشور حامی منافع جمهوری اسلامی ایران در میانجی‌گری موفق بوده است

 این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به ابعاد سیاسی سفر به عمان تصریح کرد: عمان را همیشه به عنوان یک کشور میانجی‌گر می‌شناسیم و عمان این نقش را هم به خوبی انجام داده است و شاید مثل قطر در مسائل منطقه‌ای پررنگ نبوده است اما در مسائل مربوط به ایران نقش عمان پررنگ بوده و تلاش کرده به عنوان کشور حامی منافع جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور میانجی‌گر خود را معرفی کند و تا حدود زیادی هم موفق بوده است.  

عمادی در خصوص نقش عمان در مذاکرات هسته‌ای پیشین و 1+5 گفت: با توجه به نقش فعال عمان در مذاکرات هسته‌ای، اکنون هم عمان تلاش می‌کند این نقش را در مذاکرات وین ایفا کند و بنابراین از این زاویه هم این سفرحائز اهمیت است.

وی با اشاره ابعاد این سفر در مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: عمان یکی از مهم‌ترین میانجی‌ها برای آتش‌بس در جنگ یمن بوده است و  بخشی از آتش بس موقت هم ناشی از میانجی گری این کشور است و با توجه به نوع رابطه ایران با دولت مستقر در صنعا، سفر آقای رئیسی به عمان برای انتقال پیام ایران به عربستان سعودی برای تداوم آتش بس و رسیدن به صلح بسیار نکته قابل توجهی است.

عمادی در ادامه اهمیت این سفر در مسائل منطقه‌ای افزود: ما در منطقه غرب آسیا شاهد تکاپوهای جدیدی مانند احیای روابط ترکیه، عربستان و امارات هستیم همینطور ترکیه ارتباط با رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داده است و دیروز چاووش اوغلو بعد از 15 سال به اراضی اشغالی سفر کرد تا با همتای اسرائیلی خود دیدار کند. یکی از تفاوت های سفر آقای رئیسی به عمان با موارد ذکر شده تقویت روابط با کشورها است نه احیای آن؛ و این نوع تقویت روابط پاسخی به تکاپوهای این کشورها در غرب آسیا به خصوص روابط آنها با رژیم صهیونیستی است.

روابط ایران و عربستان بر ثبات و صلح منطقه تاثیر بسزایی دارد 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به همزمانی این سفر با مذاکرات دور پنجم ایران و عربستان گفت: به نظرم در سفر آقای رئیسی به عمان در خصوص نوع رابطه ایران و عربستان هم گفت‌وگو شده است و عمان هم مانند همیشه به عنوان میانجی گر نقش خود را برای حصول توافق میان این دو کشور ایفا می‌کند؛ چرا که رابطه ایران و عربستان بر صلح و ثبات منطقه تاثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این سفر از لحاظ زمانی هم دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ امارات و بحرین سفارتخانه‌های خود را در تل‌آویو راه اندازی کردند و اسرائیل هم سفارت خود را در ابوظبی و منامه افتتاح کرد به نظرم این نوع سفرهایی که میان ایران و کشورهای منطقه در حال انجام است نقطه مقابل عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی است که به ثبات در منطقه کمک می‌کند و سطح روابط این کشورها را با هم ارتقا می‌دهد. اگرچه در زمان سلطان قابوس شاهد سفر نتانیاهو به این کشور بودیم، اما بعد از آن اتفاق خاصی در روابط این دو کشور رخ نداد.

روابط «ایران، عمان قطر»، مقابل بلوک نانوشته «اسرائیل، ترکیه، امارات»

عمادی در پایان گفت: حرکت ترکیه، امارات و بحرین به سمت اسرائیل را می‌توان به عنوان تشکیل یک بلوک نانوشته تلقی کرد؛ در مقابل جمهوری اسلامی ایران سعی می‌کند با روابط با عمان و قطر و گفت‌وگوی با عربستان سعودی یک جبهه جدیدی را در منطقه غرب آسیا شکل دهد تا علاوه بر کم‌اثر کردن عادی‌سازی روابط با اسرائیل موجب ثبات و صلح بیشتری در منطقه شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز