در دیدار با مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند

شمخانی: تحولات افغانستان مستمراً در دستور کار گفت‌وگوهای منطقه‌ای باشد

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۷:۱۸:۱۴
کد خبر: ۱۳۳۳۳۱۳
شمخانی: تحولات افغانستان مستمراً در دستور کار گفت‌وگوهای منطقه‌ای باشد
دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند گفت: تحولات افغانستان با توجه به تاثیرگذاری مستقیم آن بر امنیت منطقه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید مستمراً در دستور کار گفت‌وگوهای منطقه‌ای باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در چهارمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای به تاجیکستان سفر کرده با «آجیت دوآل»، مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به تحولات پیچیده‌ای که در محیط امنیتی منطقه و در سطح بین‌المللی در شرف تکوین است اظهار داشت: رایزنی و همکاری مستمر کشورهای مستقل برای ایفای نقش فعال در شکل‌گیری مناسبات جدید در عرصه بین‌المللی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

او گفت: تحولات افغانستان با توجه به تاثیرگذاری مستقیم آن بر امنیت منطقه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید مستمرا در دستور کار گفتگوهای منطقه‌ای باشد.

شمخانی تشکیل دولت فراگیر با حضور جریان‌ها و گروه‌های قومی و مذهبی در این کشور را از الزامات شکل‌گیری ثبات پایدار در افغانستان عنوان کرد و افزود: موج گسترده مهاجرت اتباع افغانستانی به ایران نشان می‌دهد که هنوز در گروه‌های مختلف اجتماعی‌، امنیت روانی لازم برای زندگی عادی در این کشور ایجاد نشده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به توافقات قبلی دو کشور مبنی بر ارسال کالاهای هندی از طریق ایران به افغانستان افزود: تا رسیدن به شرایط مطلوب در این بخش فاصله زیادی وجود دارد و باید با تلاش بیشتر موانع موجود برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه همکاری دو کشور برای فعال‌سازی بندر چابهار شرایط قابل قبولی را طی می‌کند اما تسریع در فعالیت‌های جاری می‌تواند مسیر دسترسی دو کشور به بازارهای آسیای مرکزی را متحول نماید.

شمخانی مواضع مشترک ایران و هند در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را فرصتی قابل توجه برای توسعه مناسبات در عرصه‌های اقتصادی و تجاری ذکر کرد و افزود: مبادلات اقتصادی ایران و هند در افقی ۵ ساله می‌تواند از سطح غیر قابل قبول فعلی به ۳۰ میلیارد دلار در سال برسد.

آجیت دوآل مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند نیز در این دیدار شرایط حاکم بر افغانستان به‌ویژه تداوم فعالیت تروریست‌ها در این کشور را نگران کننده خواند.

او عدم شکل‌گیری دولتی فراگیر با حضور نمایندگان گروه‌های قومی و مذهبی در افغانستان را چالشی مهم عنوان کرد و افزود: گروه‌های تروریستی تهدید کننده امنیت ملی هند همچنان در افغانستان حضور دارند و آزادانه فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در وضعیت فعلی افغانستان، مسئولیت‌پذیری که اولین شرط فعالیت یک حکومت است بسیار ضعیف است.

دوآل، موضوع آوارگان و مهاجرین افغانستانی را مسئله‌ای بسیار مهم و نیازمند توجه همسایگان این کشور عنوان کرد و افزود: مردم افغانستان از نظر معیشتی نیز بسیار در مضیقه هستند و جامعه جهانی باید ارسال فوری کمک‌های غذایی و دارویی به مردم این کشور را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: حجم بالای تسلیحات آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان که بخشی از آن به دست تروریست‌ها افتاده، یکی از تهدیدات مهم برای همسایگان این کشور است.

آجیت دوال بر ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: پیشرفت فعالیت‌ها در بندر چابهار مطلوب نیست و باید مشترکا برای خروج از این وضعیت که می‌تواند نقش موثری در فعال شدن کریدور شمال- جنوب  داشته باشد، تلاش کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما