برنا گزارش می‌دهد

سوپر انقلابی بودن یا انقلابی ماندن!/ چرا رهبر انقلاب مجلس یازدهم را انقلابی می‌دانند؟

۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۱:۲۷:۴۰
کد خبر: ۱۳۳۴۰۰۸
سوپر انقلابی بودن یا انقلابی ماندن!/ چرا رهبر انقلاب مجلس یازدهم را انقلابی می‌دانند؟
رهبر انقلاب در قضاوت بر انقلابی بودن و نبودن، سرعت و کیفیت رسیدن به هدف در مسیر را نقد می کنند که آیا جریان سیاسی، به سمت انقلابی بودن حرکت می‌کند؟ همچنین سعی دارند تا اقدامات ریز را نقد و مسایل مهم را گوشزد کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، "مجلسِ یازدهم" یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب است". این جمله رهبر انقلاب در دیدار ویدیو کنفرانسی با نمایندگان مجلس یازدهم در تاریخ بیست و دوم خردادماه سال 1399 است.

تعبیری برای هشیاری...

رهبری با  استفاده از این صفت برای نمایندگان، بار مسئولیت آنها را دو چندان و نمایندگان را نسبت به تمام موضوعات هشیار تر کرد. پارلمان‌نشینان از همان روزهای اول حساسیت خود را بر مسائل انقلاب و چهارچوب‌ها نشان داده بودند و بر پیروی از آرمان‌های انقلاب تاکید داشتند و با این تعبیر رهبر انقلاب تلاش و برنامه های نمایندگان مجلس شدت یافت.  

محمدجواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر در این باره گفته است:  «نمایندگان باید در نوع برنامه‌ریزی‌ها و عملکرد خود دقت عمل بیشتری داشته باشند تا اینکه انتظارات و منویات رهبر انقلاب به معنای واقعی محقق شود در غیر اینصورت هم از حضرت آقا و هم نظام هزینه کرده‌ایم.»

عامدانه در جهت تخریب انقلاب....

صحبت های رهبری و استفاده از صفت انقلابی و عملکرد انقلابی مجلسی ها به مذاق عده ای هم خوش نیامد و برخی «عامدا و بعضا از روی ناآگاهی» از هر فرصتی برای تخریب و هجمه به مجلس یازدهم دریغ نکردند. یک روز نوشتند نظارت میدانی نمایندگان شوی تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری است، روز دیگر نوشتند بهارستان نشینان می خواهند فضای مجازی را فیلتر کنند. اتهاماتی که بیشتر رنگ  وبوی عوام فریبانه به خود گرفته بود و  هر روز که می گذشت حاشیه سازی‌ها برای مجلس شکل جدیدی می‌گرفت و تمامی نداشت. 

71034_323

انتقادات به مجلس وارد است اما....

روز سه شنبه ششم اردیبهشت ماه بود که در حسینه امام (ره)، جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور، با رهبر انقلاب دیدار کردند. در این دیدار دانشجویان مسائل و موضوعات مختلفی را مطرح کردند، یکی از دانشجویان درخواستی را از رهبری داشت، مبنی برآنکه با توجه به حواشی نمایندگان، نام انقلابی را از این مجلس پس بگیرید. موضوعی که رهبری در واکنش به آن؛ اشکالات بر مجلس را وارد دانستند، اما گفتند: «در مجموع شاکله مجلس انقلابی است.» مقام معظم رهبری در این دیدار مطرح کردند: «حالا صحبت مجلس شد و اعتراض به مجلس و درخواست از من که عنوان انقلابیگری را پس بگیرم از این مجلس. خب خیلی نماینده‌های این مجلس همین جوانهای دیروز در جایگاه شمایند. یعنی خیلی‌ از آنها  جوانهایی هستند که چند سال قبل از این مثل شما می‌آمدند می‌ایستادند انتقاد می‌کردند، حرف می‌زدند، اشکال می‌کردند. انقلابی‌اند. این جور نیست که انقلابی نباشند. البته من یکایک را که نمی‌شناسم. مجموعه را می‌بینم  روی مجموعه قضاوت میکنم. مجموعه بد نیست، خوب است، هم در دولت، هم در مجلس و در بعضی از بخش‌های دیگر، مجموعه خوب است. حالا ممکن است  یک اشکالاتی بر بعضی‌ از آنها وارد باشد.»

71257_692

دیداری برای تجدید قوا...

طی مدتی که از آغاز مجلس می‌گذرد،  شرایط کرونا این فرصت را فراهم نیاورد که نمایندگان مجلس یازدهم بتوانند حضوری و چهره به چهره با ایشان دیدار کنند‌. اما در این روزهایی که کرونا در کشور کنترل شده و دولت توانسته تاحدودی آن را مهار کند، در اجلاسیه سوم و پس از انتخاب هیئت رئیسه مجلس، پس از دوسال توفیق دیدار برای نمایندگان حاصل شد و نمایندگان صبح روز چهارشنبه سوم خرداد توانستند با رهبری دیداری تازه کنند و رهنمودهای ایشان را در این فرصت باقی مانده نقشه راه و سرلوحه کار خود قرار بدهند.

71316_328

گوشزد های رهبری برای انقلابی ماندن

رهبر معظم انقلاب در این دیدار توصیه های مختلفی را به نمایندگان کردند و اقدامات خوب مجلس را تحسین کردند و مهمتر از همه ایشان به شاخصه های انقلابی نمایندگان پرداختند و «ساده زیستی»  و «اسیر تجملات نشدن» را به نمایندگان گوشزد کردند. رهبری همچنین در این میان به تعبیر سابق خود از مجلس یازدهم تحت عنوان انقلابی اشاره کردند و گفتند «بعضی‌ها از این تعبیر خوش‌شان نیامد، اما این یک تعبیر حقیقی بود چرا‌که مردم نمایندگانی را برای این مجلس انتخاب کردند که شعار‌ها و جهت‌گیری‌ها آن‌ها انقلابی بود.»

شعار ممنوع!

ایشان اظهارات برخی افراد که شعار‌های انقلاب را دردسر برای کشور می‌دانند، مردود دانستند و گفتند: حرکت به سمت آرمان‌های انقلاب به نفع کشور و موجب درمان درد‌های آن است.

انقلابی بمانید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انقلابی ماندن را مهم‌تر از انقلابی بودن خواندند و خاطرنشان کردند: بعضی افراد در سال‌های اول انقلاب بسیار پر‌شور و حرارت و به تعبیری "سوپرانقلابی" بودند، اما استقامت و طاقت‌ماندن در این راه را نداشتند و نتوانستند در مسیر بمانند بنابراین مشکل‌تر از انقلابی‌بودن، انقلابی ماندن فردی و جمعیِ مجلس است.

پای قوانین بایستید

«مسئولیت‌پذیری» دومین شاخص یک نماینده انقلابی بود که رهبر انقلاب با تأکید بر آن، گفتند: پای قانون خوبی که تصویب می‌کنید محکم بایستید و از طرف دیگر اینگونه نباشد که با آگاهی از رد شدن آن در شورای نگهبان یا ناتوانی دولت در اجرای آن، قانونی تصویب کنید تا فقط مسئولیت آن را از دوش خود بردارید.

گوش شنوا برای مردم

ایشان «مردمی بودن» را شاخص دیگری از انقلابی‌گری یک نماینده برشمردند و افزودند: مردمی بودن یعنی علاوه بر نشست و برخاست با مردم، گوش شنوا برای شنیدن حرف آن‌ها داشته باشید، اما در جایی که امکان اجرای خواسته مردم ممکن نیست با زبان گویا دلایل آن را توضیح دهید که این کار از مصادیق جهاد تبیین است.

تایید هدف، نقد در مسیر

نکته مهم در رابطه با این دیدار این است که ایشان در قضاوت بر انقلابی بودن و نبودن افراد، سرعت و کیفیت رسیدن به هدف، در مسیر را نقد می کنند که آیا فرد و جریان و نهاد به سمت انقلابی بودن حرکت میکند؟ و در این میان سعی دارند تا اقدامات ریز را نقد و مسایل مهم را گوشزد کنند تا حواشی کوچک سنگ مسیر پیشرفت و دستمایه ای برای جریان ضد انقلاب نشود. 

انتهای پیام/ 

نظر شما