سخنگوی کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با برنا

نباید مردم، تولیدکننده و صادرکننده در باب امنیت غذایی متضرر شوند/ شرکت پشتیبانی امور دام مازاد تولید را خریداری می‌کند

۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۴:۰۷:۰۳
کد خبر: ۱۳۳۴۲۰۱
نباید مردم، تولیدکننده و صادرکننده در باب امنیت غذایی متضرر شوند/ شرکت پشتیبانی امور دام مازاد تولید را خریداری می‌کند
احد آزادی‌خواه گفت: همزمان با تامین کالای اساسی باید از صادرات محصولاتی که خود به آن‌ها نیاز داریم پرهیز کنیم. شرکت پشتیبانی امور دام، به عنوان نهاد متولی، مازاد تولید را خریداری می‌کنند تا تولیدکننده و صادرکننده ضرر نکنند.

«احد آزادی‌خواه»، نماینده مردم ملایر و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با موضوع امنیت غذایی و ممنوعیت صادرات کالاهای اساسی توسط برخی کشور‌ها گفت: دولت و مجلس هر کدام به جد در حیطه کاری خودشان، در مقام اجرا و نظارت، در یک مدار می‌چرخند که در حوزه مواد غذایی بتوانند امنیت کشور را تامین کنند. یکی از بهترین راهکارها برای تامین غذا این است که، ما ذخایر استراتژیک غذایی خود را تامین و حفظ کنیم. در این حوزه لزوما باید تهیه کالاهای اساسی را در دست اقدام داشته باشیم و از صادرات محصولاتی که خود به آن‌ها نیاز داریم پرهیز کنیم. البته باید صلاح تولید کننده و صادر کننده را نیز مد نظر داشته باشیم تا بازار صادراتی را از دست ندهیم. این خیلی مهم است. 

وی ادامه داد: بازار صادراتی نباید از بین رفته و به کالای استراتژیک ما لطمه وارد کند. بنده با وزیر مربوطه در این باره گفت‌وگو داشته‌ام و با توجه به مازاد موجود در بازار، ایشان اطمینان دادند که شرکت پشتیبانی امور دام، به عنوان نهاد متولی، مازاد تولید را خریداری کند تا تولیدکننده و صادرکننده ضرر نکنند. با این رویکرد بحث ذخیره‌سازی کالای استراتژیک برای کشور به خوبی پیش خواهد رفت. این کاری است که الان انجام شده و قطعی است و امیدواریم که ادامه داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در ارتباط با این که آیا محدودیت صادراتی اعمال شده است یا خیر، اظهار داشت:  تا کنون محدودیتی خاصی اعمال نشده است. دولت در یک مقطعی مجوز صادرات تا 300 هزار تن گوشت را داد. اما به یکباره قیمت‌ها ملتهب شد و باعث شد که آمار دقیقی در رابطه با دام سبک و دام حذفی نداشته باشیم. در یک بخشی از دام، در مدار 300 هزار تن به سمت صادرات رفتیم. خود بنده علاقمند بودم که دولت صادرات را آزاد کند اما احساس شد که ما با کمبود دام روبرو شده‌ایم؛ لذا در موضوع صادرات کالای اساسی و گوشت دام و طیور باید بررسی‌های کارشناسی بیشتر به همراه اطلاع از موجودی دام طیور دقیق در کشور داشته باشیم.

آزادی خواه ادامه داد و افزود: در موضوع تامین کالاهای اساسی همزمان با حذف ارز ترجیحی موضوع نهاده‌ها و گندم را به دولت گوشزد کردیم. کشور ما نیاز به 12 میلیون تن گندم دارد و گندم ما باید سریع تامین شود. خرید داخلی ما اکنون توسط نهادهای متولی مثل پشتیبانی امور دام و  تعاونی روستایی و شرکت بازرگانی دولتی در قالب کشاورزی قراردادی انجام می‌شود. همزمان خرید خارجی ما از کشورهای مبدا اتفاق می‌افتد تا کمبودی احساس نشود. آقای وزیر هم در این قصه انصافا عملکرد خوبی کردند. 

رئیس کمیته دامپروری مجلس گفت: اعتقادم این است که آزادسازی قیمت‌ها به این معنا نیست که خیال ما از بابت نهاده‌ها راحت شود. اکنون یکی از بحرانی‌ترین موضوعات می‌تواند همین نهاده‌ها باشد، چرا که قیمت‌ها آزاد شده و ما باید وارد کننده را تشویق به واردات کنیم و سیاست واردات داشته باشیم تا نهاده به اندازه کافی در کشور موجود باشد که ما برای تامین نهاده برای دام‌های سنگین، سبک، دام و طیور و همچنین واحدهای تولیدی پروتئین و مرغداری هایمان مشکل خاصی نداشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز