وزیر کشور

همه دستگاه‌ها به وظیفه قانونی در ایمن‌سازی ساختمان‌ها عمل کنند

۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۲۰:۴۴:۳۷
کد خبر: ۱۳۳۴۶۶۸
همه دستگاه‌ها به وظیفه قانونی در ایمن‌سازی ساختمان‌ها عمل کنند
وزیر کشور با اشاره به دستور رئیس جمهوری بر لزوم نظارت موثرتر بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها، گفت: لازم است همه دستگاه‌ها با عمل دقیق به وظیفه‌شان در ایمن‌سازی سازه‌ها، کمک کنند تا دیگر شاهد تکرار حوادثی تلخ در کشور نباشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ احمد وحیدی عصر دوشنبه در کارگروه ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها در محل وزارت کشور برگزار شد، افزود: پس از حادثه تلخ ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، ریاست محترم جمهوری در جلسه هیات دولت بر نظارت بر طرح‌های عمرانی تاکید کرد و ابلاغیه‌ای هم از سوی وزارت کشور به استانداران سراسر کشور برای نظارت میدانی فعال بر طرح‌های بزرگ ساختمانی صادر شد.

وی ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه استانداران مامور رسیدگی به امر خطیر نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها در کشور هستند و باید با رصد دقیق، با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز و خارج از اصول استاندارد، برخورد قانونی لازم را داشته باشند.

وزیر کشور با بیان اینکه حادثه متروپل نشان داد باید کار نظارت از همان مرحله اولیه طراحی و انتخاب مکان، به صورت جدی دنبال شود، اضافه کرد: داشتن پروانه فعالیت و مهم‌تر از همه پایان کار ساختمان شرط اساسی در بهره‌برداری است و نباید هیچ بنا و سازه‌ای بدون طی فرایند قانونی به مرحله بهره‌برداری برسد.

وحیدی در این خصوص از استانداران سراسر کشور خواست: در صورت تشخیص مغایرت با فرایندهای قانونی از سوی مجریان ساختمان، باید سریعا ورود کرده و به جای رای به جریمه به مرحله رای به تخریب با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح اقدام کنند.

شناسایی ساختمان‌های پرخطر در کلان‌شهرهای کشور از دیگر محورهای مورد اشاره وزیر کشور در نشست امروز بود که گفت: در این زمینه می‌توانیم با طراحی سامانه از تمامی ظرفیت‌ها اعم از مهندسان و فعالان عرصه ساختمان با گزارش رسمی نهادهای ذی‌ربط درحوزه ساختمانی، به شناسایی سازه‌های پرخطر اقدام کنیم.

وحیدی در ادامه با استماع گزارش نمایندگان دستگاه‌ها، گفت: بر اساس گزارش ارائه شده ۱۴۸۵ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در کلان‌شهر تهران وجود دارد که باید در گام نخست، ارزیابی از استحکام ساختمان و در گام بعدی و در صورت نیاز ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه «حفظ جان مردم عزیز کشور وظیفه همه ما» است؛ افزود: باید با نظارت دقیق با متخلفان حوزه ساختمان‌سازی و طرح‌های بزرگ برخورد به موقع صورت گیرد.

بررسی وضعیت بافت‌های فرسوده در کشور از دیگر محورهای نشست امروز بود و در این خصوص وزیر کشور اظهار کرد: بافت‌های فرسوده، محلی برای فروریزی و ریزش است و در این خصوص شرکت بازآفرینی شهری باید جدی‌تر از همیشه به رسالت خود در نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده عمل کند.

وحیدی با تاکید بر لزوم دقیق وظایف و ماموریت دستگاه‌ها در حوزه ایمن‌سازی ساختمان‌ها، تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف نظیر سازمان ملی استاندارد با نظارت بر مصالح ساختمانی، وزارت کار با نظارت دقیق بر ایمنی کارگران در ساختمان و مهم‌تر از همه سازمان نظام مهندسی بر ایمنی سازه‌ها بیش از گذشته در عمل به وظایف قانونی‌شان اهتمام داشته باشند.

موضوع نظارت بر طرح‌های عمرانی دستگاه‌های دولتی، دیگر محور مورد اشاره وزیر کشور بود و افزود: در این خصوص هم باید استانداردهای لازم از جمله داشتن پایان کار و رعایت ضوابط آتش‌نشانی به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

وحیدی به مساله ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها هم توجه کرد و گفت: بر اساس نص صریح قانون، این وظیفه بر عهده مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و باید اهتمام لازم در این خصوص صورت گیرد.

وی همچنین به چالش فرونشست‌ها در کلان‌شهرهای کشور اشاره کرد و یادآور شد: در این خصوص دستگاه‌هایی نظیر سازمان نقشه‌برداری، سازمان جغرافیایی و زمین‌شناسی مسئولیت دارند که لازم است با تکمیل و پایش دقیق اطلاعات، طرح‌های عملیاتی برای مدیریت این مساله ارائه دهند.

وی در پایان گفت: مساله افزایش ایمنی سازه‌ها موضوعی پایدار و راهبردی برای توسعه کشور است و همه دستگاه‌ها باید با عمل به وظیفه قانونی‌شان در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها که مستقیم با جان مردم سر و کار دارد؛ عمل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز