عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با برنا

علم و خدمات فنی ایران را به ونزوئلا صادر و از معادن آن‌ استفاده می‌کنیم

۱۴۰۱/۰۳/۲۳ - ۰۵:۳۲:۵۹
کد خبر: ۱۳۳۸۷۱۸
علم و خدمات فنی ایران را به ونزوئلا صادر و از معادن آن‌ استفاده می‌کنیم
هادی بیگی‌نژاد گفت: گام اول مسئله مربوطه صدور خدمات فنی است. این یعنی ایران به عنوان کشوری که در حوزه نفت حرفی برای گفتن دارد، علم خود را به ونزوئلا صادر می‌کند و در قبال آن می‌توانیم از معدن طلا و دیگر معادن ونزوئلا استفاده‌ کنیم.

«هادی بیگی‌نژاد»، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با برنا در ارتباط با سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران و امضای قرارداد‌ در حوزه انرژی اظهار داشت: بین ایران و ونزوئلا در چند قسمت ارتباطات  فنی برقرار خواهد شد. بعد از انقلاب (در جنگ و بعد جنگ) هنگامی که پالایش‌گاه‌های ما دچار نقص فنی شدند، به علت سبقه مهندسی در کشور، توانایی تعمیرات پالایشگاه‌های خودمان را داشتیم و پالایشگاه‌های کشور ما روز به روز بیشتر شده و توسعه پیدا کرد. اما کشور ونزوئلا زمانی که تحریم شد، توان تخصصی تعمیر پالایشگاه‌های خودشان را نداشتند به همین دلیل پالایشگاه‌های ونزوئلا از کار افتاد.

وی ادامه داد و افزود: فقط یک پالایشگاه ونزوئلا ظرفیت 900000 بشکه نفت دارد، که ما در داخل ایران همچین ظرفیتی را نداریم. البته این پالایشگاه عظیم اکنون با تولید نزدیک به صفر روبه‌رو است. کشور ما راه‌اندازی این پالایشگاه را به دلیل دارا بودن علم این صنعت برعهده دارد. این راه اندازی پالایشگاه‌های ونزوئلا به صورت فاز به فاز پیش خواهد رفت و هزینه‌ این مورد با فروش فراورده حاصل از  تولید همین پالایشگاه‌ها خواهد بود. 

بیگی‌نژاد خاطر نشان کرد: وزارت نفت و کمیسیون انرژی هر دو صدور خدمات فنی و مهندسی برای پالایشگاه‌های ونزوئلا را با جدیت دنبال می‌کنند. بحث توسعه و حفظ و نگه‌داشت تولید نفت ونزوئلا در حال ورود فرایندی می‌شود که به‌زودی جزئیات آن منتشر خواهد شد.

                                             علم و خدمات فنی کشورمان را به ونزوئلا صادر می‌کنیم

نماینده ملایر در رابطه با این که با کمک ما به تعمیر پالایشگاه‌ها در ونزوئلا چه منفعتی از این کشور به ایران خواهد رسید گفت: گام اول مسئله مربوطه صدور خدمات فنی است. این یعنی ایران به عنوان کشوری که در حوزه نفت حرفی برای گفتن دارد، علم خود را به ونزوئلا صادر می‌کند و در قبال آن می‌توانیم از معدن طلا و دیگر معادن ونزوئلا استفاده‌ کنیم. نکته دیگر پیوند میان ایران و یک کشور تحریم شده با ذخایر عظیم خدادادی است که برای شکست تحریم‌ها بسیار مفید است. و باعث بی‌اثر کردن تحریم و شکست آنان می‌شود. 

وی تصریح کرد: در برخی موارد ما میعانات مازاد و ونزوئلا نفت فوق سنگین مازاد دارد، اختلاط دو فرآورده‌(BLENDING) باعث ایجاد یک نفت جدید سبک خواهد شد. که هر دو کشور نفع قابل توجهی خواهند برد.

وی در ارتباط با قرارداد 20 ساله ایران و ونزوئلا نیز تاکید کرد: جزئیات قرار داد تا کنون به مجلس نرسیده است. اما به واسطه نیاز دو کشور به هم که این نیاز ابتدائا از حوزه انرژی شروع شده است فکر می‌کنم پایه اصلی قرارداد انرژی و اقتصاد باشد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز