سخنگوی دولت در پاسخ به برنا:

هشدارهای کتبی و شفاهی برای برخی انتصابات داده شده است/ مذاکرات ارتباطی به قطعنامه شورای حکام ندارد

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۰۸:۵۴:۱۶
کد خبر: ۱۳۳۹۲۲۸
هشدارهای کتبی و شفاهی برای برخی انتصابات داده شده است/ مذاکرات ارتباطی به قطعنامه شورای حکام ندارد
سخنگوی دولت گفت: هشدارهایی برای انتصابات کتبی و شفاهی داده شده و برخی برکناری ها هم به واسطه این هشدارها اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز(سه شنبه) در نشست خبری خود با اشاره به مصوبات هیئت وزیران گفت: دومین ایین نامه در راستای تحقق شعار سال به تصویب رسید، آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال افرین در حوزه سلامت به پیشنهاد وزیر بهداشت و معاونت علمی به تصویب رسید‌.

وی افزود: دو آیین نامه دیگر در سایر حوزه های مرتبط با شعار سال در حال بررسی در دست دولت است. در رابطه با شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور، پیشنهادی از سوی وزیر مطرح شد برای اصلاح در ترکیب این شورا و این پیشنهاد، برای تقویت توان شورا برای حل امور ایرانیان خارج از کشور است.

بهادری جهرمی افزود: معاونت علمی برای حمایت از نخبگان ایرانی به ترکیب این شورا افزوده شد و رئیس کل ستاد نیروهای مسلح یا معاون ایشان برای حل مشکلات مشمولین نظام وظیفه به ترکیب این شورا افزوده شد‌ .برخی مقامات دیگر هم به ترکیب این شورا افزوده شدند تا توان این شورا در هماهنگی ها افرایش پیدا کند‌.

وی افزود: آقای عبدالملکی وزیر کار برای دومین مرتبه استعفایش را تقدیم رئیس جمهور کرد و روز گذشته این استعفا با موافقت رئیس جمهورمواجه شد.عبدالملکی از امروز به عنوان مشاور رئیس جمهور در این عنوان جدید همکاری اش را با دولت ادامه خواهد داد.

وی بیان داشت: محمدهادی زاهدی وفا استاد از اساتید علم اقتصاد از امروز به عنوان سرپرست جدید وزارتخانه کار منصوب شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به این سوال خبرنگار سیاسی برنا که آقای رئیسی بحث «گشت ارشاد مدیران» را مطرح کردند با این مضمون که با مسئولین تعارفی نداریم و عملکرد وزرا و معاونین تحت رصد است. بحثی هم مطرح شد که عملکرد 7_8ماهه مدیران ارزیابی شده است. بر این اساس آیا شاهد تغییرات دیگری در دولت خواهیم بود؟ گفت: مسئله گشت ارشاد و تغییر کابینه دو موضوع متفاوت هستند خواهشمندم که خلط مبحث نشود. گشت ارشاد مدیران ناظر به شعارهای انتخاباتی رییس جمهور بوده و بازرسی های این گشت موردی و سازمانی انجام شده است. 

وی در ادامه گفت: در مورد خودرو، افزایش قیمت و کمبود دارو گزارش‌هایی ارایه شده و پرونده‌هایی در همین راستا باز شده و هشدارهایی برای انتصابات کتبی و شفاهی داده شده و برخی برکناری ها هم به واسطه این هشدارها اتفاق افتاده است

بهادری جهرمی افزود: در دولت هیچ گونه مماشاتی در برخوردها وجود ندارد. تاکید می کنم این موضوع هیچ ارتباطی به ارزیابی مدیران ندارد.

وی در رابطه با افزایش حقوق کارکنان قرارداد کاری گفت: این افزایش حقوق میزان ۵۷ درصد بوده و برای کسانی که حداقلی بگیر هستند و برای همه کسانی است که قرار کاری در بخش دولتی و خصوصی دارند افزایش حقوق ۵۷ درصد اعمال خواهد شد البته در برخی موارد بیش از این هم اعمال خواهد شد‌. و بعضا به بالای ۶۰ درصد هم افزایش پیدا می‌کند، این در جهت حمایت از کسانی است که دارای حقوق و مزایای کمتری هستند

سخنگوی دولت در رابطه با بازنشستگان گفت: در حوزه بازنشستگان هم در خصوص حداقل بگیران یعنی کسانی که بیشترین فشار تورم به آن وارد میشود‌، عینا همین افزایش حقوق، مصوبه شورای عالی کار در نظر گرفته شده و حداقل دریافتی بالای ۵میلیون و ۸۰۰ خواهد شد.و با افزایش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی مواجه میشوند‌. 

وی با بیان اینکه دولت تمام اهتمام خود را بر حل مسائل اقتصادی مردم گذاشته ویژه افراد کم درآمدتر و اصلاحات اقتصادی برای حل این تورم های سالیانه است‌، تصریح کرد: ممکن است مخالفت‌هایی و اعتراض هایی وجود داشته باشد‌برخی بازنشستگان‌مکاتبه ای با رئیس جمهور داشتند و برخی هم شیوه های دیگر انتخاب کردند.رییس جمهور در رابطه با مکاتبه بازنشستگان دستوری به معاون اول دادند و در روز گذشته جلسه برگزار شد و مباحث مفصلی در ان مطرح شد. این جلسه ۴ ساعت به طول انجامید و قرار شد با مشارکت بازنشستگان، کمیته ای شکل بگیرد. 

رئیس جمهور اهل شنیدن سخنان حق است و بر پیگیری مطالبات به حق حساسیت دارد‌.

بهادری جهرمی در رابطه با پیگیری های در حادثه قطار مشهد یزد گفت: گزارش اولیه منتشر شد که دو عامل مهم در وقوع این سانحه موثر بوده، یک انسداد مسیر حرکت با بیل مکانیکی و دوم تخطی راننده قطار از سرعت تعیین شده به عنوان عوامل اصلی اعلام شد و وضعیت این حادثه مطابق گزارش اولیه روشن است .

وی در رابطه با رسیدگی ها به حادثه مترو پل گفت: گزارش ها و بررسی های لازم انجام شده و باید دستگاه قضایی نسبت به بررسی مسائل پس از طی فرایند های قانونی لازم اقدام کند.

سخنگوی دولت گفت: مطابق تکلیف قانونی ، دولت مکلف است دهک های پردرامد را حذف کند و تنها یارانه یک دهک یعنی ده درصد مرفه باید حذف شوند با توجه به اطلاعات در سامانه ها، دهک بندی ها انجام شد و به واسطه ضعف در اطلاعات اقتصادی و برخی بی شفافیت ها و ضعف در شفافیت اقتصادی برخی خانوار ها ، بعضا اشتباهاتی در دهک بندی ها اتفاق افتاد‌ که امکان اعتراض پیش بینی شد و اعتراض ها ثبت شد.

وی در همین راستا ادامه داد: بیش از ۴نیم میلیون نفر ثبت اعتراض داشتند و برای برخی شهروندان امکان ثبت نام جدید فراهم شد و برخی هم ثبت نام کردند و اطلاعات در حال بروز رسانی است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و پس از آن نتایج این دهک بندی ها در اختیار سازمان هدفمندی برای پرداخت قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت با اشاره به تغییرات در وزارت کار عنوان کرد: پیش‌بینی میکنیم خیلی تاخیر در دستور رئیس جمهور اتفاق نیفتد(طبق دستور رئیسی باید این بررسی ها در طی یک ماه انجام شود) و این تغییر مدیریتی فقط چند روزی تاخیر ایجاد خواهد کرد‌.

بهادری جهرمی در رابطه با سفر رئیس جمهور ترکمنستان گفت: در امتداد دیپلماسی سیاسی ایران، امشب میزبان رییس‌جمهور ترکمنستان هستیم و هفته آینده رئیس‌جمهور قزاقستان به تهران سفر می‌کند. 

وی ادامه داد: این اولویت‌بندی‌ها آثار فراوانی را تا همین امروز در کشور داشته است. صادرات ما به تاجیکستان در سال ۱۴۰۰ رشد ۴ درصدی داشت.

بهادری جهرمی در رابطه با صادرات ایران به ترکمنستان گفت:  صادرات ایران به ترکمنستان با رشد ۸۹ درصدی در دولت سیزدهم مواجه بوده است و آثار بیش از پیش این تعاملات به زودی مشخص خواهد شد.

سخنگوی دولت در رابطه با خبری مبنی برآن که بایدن مدعی شده که نامه‌ای به رئیس جمهور ایران ارسال کرده است، گفت: نامه ای از سوی رئیس جمهور آمریکا ارسال یا دریافت نشده است. ولی پیام های متعددی برای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ارسال می‌شود و تقاضای ملاقات‌ها و مذاکراتی دارند و  همیشه پاسخ ما روشن بوده است. مهم ارسال پیغام پسغام نیست بلکه اقدام عملی مهم است.

بهاری جهرمی در رابطه با قطعنامه شورای حکام گفت: قطعنامه های سیاسی شورای حکام برای مردم‌ما تازگی ندارد. انتظار می‌رود نهاد های بین المللی استقلال خود را حفظ کنند و صدور قطع نامه های سیاسی خصوصا بعد از سفر مدیر کل آژانس به کشوری که  ناقض حقوق بین المللی  است را شاهد نباشیم. ما ایرانی ها ضرب المثلی داریم‌ مبنی بر انکه حرمت امامزاده را متولی آن باید حفظ کند،  متولیان نهاد های بین المللی استقلال نهاد ها و فنی بودن و تخصصی بودن گزارشات خود را حفظ کنند .ایران یکی از شفاف ترین کشور ها در حوزه فعالین های هسته ای است. 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات پس از صدور این قطعنامه چه خواهد شد گفت: مذاکرات روند خود را دارد و در روند خود در جریان است و ارتباطی به قطع نامه ندارد. ایران به صورت عزتمندانه با رعایت حکمت و مصلحت مذاکرات را ادامه داده و میز مذاکرات را ترک نخواهد کرد. دولت وملت ایران سخنان برحق دارند که انتظار می‌رود این سخنان شنیده شود.

وی در رابطه با کالابرگ الکترونیک گفت: تا هنگامی که زیرساخت مناسب برای کالابرک الکترونیکی فراهم نشود پرداخت یارانه های نقدی ادامه دار خواهد بود. کالابرگ الکترونیکی همان قابلیت نرم افزاری در عابربانک است. همزمان زیرساخت فنی و فیزیکی در مراکز فروش نیاز دارد. نیمی از استان های کشور در خصوص نان استقرار زیرساختهای آن اجرا شده است؛ ضمن آنکه هیچ افزایش قیمتی در کار نیست. در خصوص کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت میکردند نیز زیرساخت ها برای کالابرگ الکترونیکی در دستور کار است.دهک دهم هم از یارانه نان و دارو استفاده می کنند و یارانه آنها حذف نمی شود.

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه دولت برای ساماندهی مسکن تصریح کرد: رئیس جمهور برای ساماندهی بازار مسکن در جهت کنترل بازار اجاره داده است. البته اقای شهردار هم همکاری خود را دارد‌ تا شاهد فشار کمتری به مستاجران باشیم. 

وی افزود: قرار است مقرراتی برای جلوگیری از افزایش بی رویه اجاره‌ها برای نظارت بیشتر بر نحوه عملکرد بنگاه ها، اجرایی شود.

سخنگوی دولت در رابطه با لایحه "اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط مامورین نیروهای مسلح در موارد ضروری" گفت: این لایحه متعلق به دولت قبل بوده است. اینکه چه تغییراتی در لایحه میشود در حوزه وظایف مجلس است.

 

سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: وزارت نیرو برنامه های متعددی برای مدیرت مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آب داشته است. با تغییر الگوی کشت در مناطق بحرانی از ابتدای دولت خطوط مختلفی برای انتقال آب دریا به مناطق کم آب صورت گرفته است. استفاده از کنتورهای هوشمند و ممنوعیت کشت محصولات کشاورزی پرمصرف از نمونه های اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت مصرف آب است.

بهادری جهرمی در رابطه با درخصوص بحث فروش نفت تصرح کرد: ایران سیاستش بازاریابی فعال بوده است. هم در حال فروش نفت بوده ایم که ارز آن نیز باز میگردد. عرضه ارز همیشه بیش از تقاضا بوده است.جمهوری اسلامی از هر ابزاری به منظور موفقیت در جنگ اقتصادی استفاده میکند. موفقیتهای خوبی در این مسیر بوده است. توافق با ونزوئلا نوآوری در فروش نفت بود.

سخنگوی دولت در نشست خبری در رابطه با افزایش قیمت بنزین گفت: دولت هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت بنزین ندارد. اجرای آزمایشی در کیش و قشم هم قرار نیست فعلا در سایر مناطق اجرایی شود. دولت با سرعت زیاد، توسعه ظرفیت نیروگاه را در دستور کار قرار داد و در غیر این صورت باید شاهد خاموشی ها بودیم. در کنار توسعه توان تولید برق، دولت برنامه‌ای برای مدیرت مصرف برق قرار داد. دولت سعی کرد برای مدیریت مصرف برق از ادارات شروع کند تا شاهد خاموشی چراغ خانه مردم نباشیم. امیدواریم همکاری از سوی مردم نیز تداوم یابد.

انتهای پیام/ 

نظر شما