برنا گزارش می‌دهد

غافلگیری‌های صبح جمعه‌ای رئیسی برای مردم/ دولت کت و شلواری یا مردان میدان؟

۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۰۴:۴۰:۰۸
کد خبر: ۱۳۴۰۱۶۷
غافلگیری‌های صبح جمعه‌ای رئیسی برای مردم/ دولت کت و شلواری یا مردان میدان؟
مردم در این دولت تفاوت صبح جمعه هایی که دولت وقت ادعا میکرد تازه در جریان امور قرار گرفته با دولتی که صبح جمعه ها در میدان و میان مردم حضور دارد را به خوبی چشیده اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، صبح روز پنج شنبه سی ام دیماه سال 95 بود که خبرآتش سوزی در ساختمان 17 طبقه پلاسکو در رسانه ها منتشر شد، خبری که به تلخ ترین تراژدی تبدیل شد و در آن حادثه غمبار عده ای زیادی از مردم جان خود را از دست دادند و سقف آرزوهایشان با فروریختن این ساختمان فروریخت و ۱۶ آتش‌نشان در آن حادثه شهدای راه خدمت لقب گرفتند.

پلاسکو1

قلب پایتخت از حرارت ناشی از سوختن پلاسکو آتش گرفته بود و دود سیاهی در آسمان غمبار آن روزها به چشم می خورد. این نخستین ساختمان بلندقامت تهران بود. ساختمان 57 ساله و نوستالژی تهران، داغی را بر دل مردم شهر گذاشت که هیچ کس آن را از خاطر نخواهد برد. در آن روزها خیابان جمهوری حال و هوای عجیب و غریبی داشت و چیزی جز خاک، دود به چشم های پر از اشک مردم نمی آمد. 

پلاسکو

میدان حادثه پلاسکو خالی از مدیران!

در آن روزها دولت وقت اقداماتی را برای پیگیری حادثه پلاسکو به انجام رساند، جلسه فوری ستاد مدیریت بحران به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و دستورات لازم به وزارت کشور، استاندار تهران، نیروی انتظامی، آتش نشانی، اورژانس و سایر ارگانها و نهادهای امدادی و امنیتی تهران صادر شد تا با بسیج همه امکانات، هرچه سریعتر ضمن آواربرداری و نجات مصدومین و افراد حادثه دیده، تدابیر لازم را برای عدم تسری آتش به ساختمانهای اطراف بیندیشند اما حضور میدانی وزرای دولت روحانی خیلی به چشم نمی خورد، حضوری که بخواهد التیام بخش درد مردم باشد و بدانند که این مصیب آنها از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته است، حتی رئیس جمهور وقت پس از دور روز از وقوع اتفاق در محل حادثه حضور پیدا کرد، مسیری که شاید تا پاستور ده دقیقه هم راه نباشد!

148497491886924300

بی تدبیری هایی که پلاسکو را به خاک کشاند!

بعد از گذشت 8 ماه از وقوع حادثه، کمیسیون عمران مجلس هشت مقصر را دراین حادثه معرفی کرد که وزارت کار و سازمان برنامه و بودجه وقت از جمله مقصرین این حادثه شناخته شدند!

پلاسکو3

شش سال پس از گذشت حادثه پلاسکو، متروپل دیگر سازه ای است که این روزها در صدر اخبار قرار گرفته است، این برج همانند پلاسکو فرسوده نبود. پروانه ساخت متروپل در تاریخ ۴ مرداد ۹۶ از سوی شهرداری منطقه یک شهرستان آبادان به گفته سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشورخارج از روال اصولی و بدون اطلاع سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر میشود عملیات اجرایی احداث این ساختمان نیز، چند ماه پیش از صدور پروانه ساختمان آغاز شده بود.

متروپل قبل حادثه

طبق گفته سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور «نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در آبادان، از زمانی که متوجه این موضوع شد و در قالب نامه‌ای به تاریخ ۱۷ اسفند ۹۵ به شهرداری آبادان اطلاع داده که صدور پروانه ساختمانی با تایید این نمایندگی صورت نگرفته و رونوشت این نامه را نیز به فرماندار و دادستان و شورای اسلامی آبادان ارائه داده است.

متاسفانه این روزها ریزش برج نوساز متروپل آبادان و کشته و زخمی شدن دهها نفر از هم وطنان عزیز آبادانی داغ تازه ای بر دل مردم ایران گذاشته است. طبق برخی گزارش‌هایی که در رسانه ها منتشر شده است، سازه اصلی متروپل به قدری سست بود که ستونها وسقف تحمل بارهای وارده را نداشت.

متروپل

در زمان ریزش پلاسکو اعلام  شد که علاوه بر این برج، دهها برج و ساختمان بلند دیگر در تهران وجود دارد که شرایط غیر استانداردی دارند و هر لحظه و بر اثر حادثه ای کوچک  امکان فرو ریختن آنها نیز به شدت وجود دارد اما دراین باره اهتمامی از سوی دولت وقت صورت نگرفت تا این ساختمان شناسایی شوند و اقدامات اجرایی برای آنها صورت گیرد،  دولت وقت با بی تفاوتی از به این مسئله عبور کرد و نظارت کامل بر ساخت و ساز برج ها و ساختمانهای جدید صورت نگرفت. 

مخبر2

اما در ماجرای متروپل؛ دولت سیزدهم در همان ساعات‌ ابتدایی اعلام خبر، حادثه را با جدیت دنبال کرد. وزیر کشور ساعاتی بعد از وقوع حادثه متروپل، شبانه به آبادان رفت و اقامتی 6 روزه در آبادان داشت و از نزدیک و با حضور در میدان، مدیریت امور را در دست گرف.

وزیر کشور2

محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز به آبادان سفر کرد تا بتواند امکانات را برای نجات مردمی که زیر آوار مانده بودند سریعتر مهیا کند. حضور وزرای دولت سیزدهم حضوری کت و شلواری نبود.

وزیر کشور

حضور اعضای کابینه دولت در میدان حادثه متروپل، نقش مهمی در نظم بخشیدن به امور و رسیدگی به حوادث مهم داشت زیرا در تصمیم گیری ها تسریع بخشید و هماهنگی ها و اجرا را تسهیل داد. این دستور رئیس جمهور بود که باید دولت تمام امکانات وهمت خود را بکاربگیرد تا به نحو فوری و کامل به آسیب دیدگان کمک شود. دولت حتی از وزرای خود، برای نیروی انسانی آبادان در جهت خدممت به مردم بکار گرفت.

مخبر5

اما حضور معاون اول رئیس جمهور التیام بخش آلام مردم شد.معاون اول رئیس جمهور در این حضور سعی کرد درد مردم را تاحدودی تسکین بدهد و با خانواده های جانباختگان به گفت و گو پرداخت و ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های داغدار تاکید کرد که با تمام مقصران این حادثه دلخراش بدون هیچ اغماضی و به طور قاطع برخورد خواهد شد.

مخبر4

4 دستور رئیسی به کابینه

رئیس جمهور در این حادثه 4 دستور را به کابینه خود محول کرد، که از جمله مهمترین انها دستور رئیس جمهور به دستگاههای مجری و ناظر در فرآیند ساخت و ساز بود. آیت الله رئیسی تاکید کرد: نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت اصول، ضوابط و استاندارهای مهندسی ساخته شود و باید از ادامه فعالیت و ساخت و ساز ساختمان های با سازه های نا ایمن جلوگیری گردد.

رئیس جمهور در چهارمین دستور خود به وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها ماموریت داد تا ساختمانهای ساخته شده نا ایمن و در معرض آسیب را شناسایی و معرفی نمایند تا اقدامات لازم برای مقاوم سازی، تخلیه یا تخریب آنها توسط صاحبان آن ساختمان‌ها انجام شود.

حضور صبح جمعه ای رئیس جمهور

صبح جمعه چند سالی است که وارد ادبیات سیاسی کشور شده است.  همان روزی که در آبان ۹۸، طرح گرانی بنزین، اعتراضات مردم را در پی داشت و مردم منتظر حمایت دولت بودند اما با این ادعای رئیس جمهور وقت، حسن روحانی مواجه شدند که من هم خودم صبح جمعه فهمیدم که بنزین گران شده است. مردم در این دولت تفاوت صبح جمعه هایی که دولت وقت ادعامیکرد تازه در جریان امور قرار گرفته با دولتی که صبح جمعه ها در میدان و میان مردم حضور دارد را دیده اند. 

در همین ماجرای آبادان هم مردم صبح جمعه رئیس جمهور بدون اطلاع قبلی و سرزده در سفر به آبادان با حضور در خیابان امیرکبیر این شهر از محل حادثه و روند آوار برداری از ساختمان متروپل بازدید کرد و عملیات آوار برداری را از نزدیک مورد بررسی قرارداد.

1111

از نخستین لحظات فروریختن متروپل اعضای دولت از استاندار و فرماندار گرفته تا معاونان رئیس جمهور و وزرا و شخص خود رئیسی تلاش کردند تا در کنار حادثه‌دیدگان باشند. مردم رو در رو با رئیس جمهور صحبت کردند و رئیسی پای صحبت تک تک آنها نشست. این اقدام دولتمردان و 6 روز حضور مستمر و خستگی ناپذیر مورد تقدیر رهبر انقلاب واقع  شد. 

11111
 
دادستان کل کشوراز تحویل گزارش کامل حادثه متروپل به رئیس دستگاه قضا خبر داده است و از این به بعد میدان در دست دستگاه قضایی کشور است تا روابط نا سالم و فسادهایی که منجر به حادثه متروپل با همان سرعت رسیدگی میدانی  که دولت حضور پیدا کرد، به این حادثه رسیدگی کند. 
 
انتهای پیام/
 
 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز