ادامه سناریوی عادی‌سازی روابط با اسرائیل/ افتتاح سفارت مغرب در تل‌آویو

۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۱۷:۳۳:۱۷
کد خبر: ۱۳۴۰۳۹۱
در ادامه پروژه عادی سازی روابط دولت های عرب سازشکار با رژیم نژادپرست صهیونیستی، دولت مغرب در شمال غرب آفریقا تصمیم دارد تا سفارت خود را در سرزمین های اشغالی و قلب دشمن مسلمانان افتتاح کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا از خبرگزاری آناتولی، شبکه تلویزیونی عبری «کان» گزارش داد که مراکش به زودی سفارت خود را در تل‌آویو افتتاح می‌کند.

قرار است «ناصر بوریطه»، وزیر امور خارجه مغرب به زودی راهی سرزمین‌های اشغالی شود و سفارت کشورش در تل‌آویو را افتتاح کند.

این در حالی است که «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی دیروز پنجشنبه اعلام کرد که «وزیران امور خارجه امارات متحده عربی و مغرب طی یک یا دو ماه آینده از اسرائیل دیدار کرده و در اتنای این سفر سفارت مغرب در تل‌آویو افتتاح خواهد شد.» 

لاپید همچنین افزود که «من با سه وزیر خارجه‌ای که اسرائیل با کشورهایشان روابط دیپلماتیک ندارد در ارتباط هستم.» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از این سه کشور نام نبرد.

پس از امضای پیمان اسلو در سال ۱۹۹۳ میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین، روابط سطحی میان تل‌آویو و رباط برقرار شد اما مغرب در سال ۲۰۰۲ با آغاز انتفاضه دوم روابط خود با رژیم صهیونیستی را قطع کرد.
پس از آن مغرب و رژیم صهیونیستی دوباره درباره عادی‌سازی روابط در  ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ به توافق دست یافتند.

وزیر خارجه مغرب اوایل فروردین در پایان نشست سازشکاران عرب با اسرائیل و آمریکا، ادعا کرد که کشورش از عادی سازی روابط با تل آویو دستاوردهای زیادی کسب کرده است.

بوریطه که در کنفرانس خبری پایانی نشست ناکام نقب سخن می گفت ادعا کرد که برقراری روابط مغرب با اسرائیل تصمیمی است که بر اساس روابط طولانی دو طرف و پیوند مردم بنا شده و از زمان عادی سازی روابط، قراردادهای زیادی با اسرائیل منعقد کرده ایم.

رژیم صهیونیستی و مغرب اواخر سال ۲۰۲۰ و با حمایت دولت وقت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری پیشین آمریکا به از سرگیری روابط دیپلماتیک میان خود خبر دادند.

از آن زمان، یک دفتر ارتباطی اسرائیل در مغرب در سفر یائیر لاپید وزیر امور خارجه این رژیم به رباط در اوت ۲۰۲۱ (مرداد/ شهریور ۱۴۰۰) افتتاح شد.

همچنین دفتر ارتباط مغرب در تل آویو نیز بار دیگر افتتاح و خط هوایی مستقیم نیز میان دو طرف راه‌اندازی شد، اقدامی که با مخالفت گروه‌های فلسطینی و نیز مردم مغرب روبرو شده است.

این در حالی است که مردم و بسیاری از احزاب و شخصیت های سیاسی مغرب با برپایی تجمع های اعتراضی و در اظهارات خود، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار تجدید دولت 
 در باره این موضع سازشکارانه شدند.  

در همین پیوند، «عبدالله بنکیران»، رهبر حزب عدالت و توسعه مغرب گفته بود که موضع ما به یک دلیل ساده هرگز تغییر نخواهد کرد و آن این است که سیاست های اشغالگری اسرائیل در فلسطین تغییر نکرده و  همچنان زمین برادران فلسطینی را تصاحب و به آنان تعدی می کند.
وی همچنین افزود که وی به شتاب برخی کشورها برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بسیار شگفت زده است. 

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز