نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه

عدم تبیین درست اقتصاد مقاومتی باعث عدم مانوس شدن جامعه نخبگانی با آن شد

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ - ۰۹:۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۳۵۲
عدم تبیین درست اقتصاد مقاومتی باعث عدم مانوس شدن جامعه نخبگانی با آن شد
محسن زنگنه گفت: اقتصاد مقاومتی یک حرف نو ، جدید ، راهبردی و کاربردی و متناسب با اکثریت بود اما چون درست تبیین نشد تلقی هایی از آن شکل گرفت که جامعه نخبگانی درست با آن مانوس نشد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محسن زنگنه، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در همایش حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت که در دانشگاه تهران  و همت مرکز استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: اقتصاد مقاومتی یک حرف نو ، جدید ، راهبردی و کاربردی و متناسب با اکثریت بود اما چون درست تبیین نشد تلقی هایی از آن شکل گرفت که جامعه نخبگانی درست با آن مانوس نشد. اقتصاد مقاومتی که ۲۴ بند داشت متاسفانه به گونه ای تبیین شد که تعریف سطحی از آن در جامعه مطرح شد . حکمرانی مردمی هم اگر درست تبیین نشود در این آسیب مجدد گرفتار می شویم. 

وی گفت: حکمرانی مردمی دو شان دارد یک سلوک مردمی حاکمان است و دیگری حکمرانی بر محوریت مردم است. سلوک مردمی حاکمان یعنی در میان مردم باشند، سازده زیست باشند و از طبقه مردم عادی باشند، نگاه اشرافی به مردم نداشته باشند و در چشم‌مردم افراد قابل اعتماد باشند و مردم آن ها را از جنس خود بدانند‌. این صفت در خود رئیس دولت متجلی است

زنگنه تصریح کرد: در این حوزه در دولت سیزدهم بدون اغراق ارتقای خوبی را شاهد هستیم.بسیاری از مسائل و نکات چالش برانگیز در حکمرانی بر مبنای مردم به دلیل این سلوک مردمی رئیس دولت در مسیر خوبی قرار گرفته است.بین رئیس دولت قبلی و فعلی تفاوت های زیادی است.بسیاری از صبوری های مردم به این علت است که مردم رئیس دولت سیزدهم را مانند خود میدانند.

زنگنه گفت: دولت، در حوزه وزرا هم‌دولت نمره خوبی دارد. کسانی که جزو طبقه اشرافی هستند وقتی کسی مسئول در نظام اسلامی می‌شود از او انتطار دارند. در سلوک مردمی حاکمان به دولت فعلی نمره خوبی می‌دهیم و در این زمینه اختلاف مشهودی دارد. تعریف دوم از حکمرانی مردمی یعتی حکمرانی بر محوریت مردم. در بخش ابتدایی شاید با یک کار کوتاه مدت به توان تبیین کرد ولی در حکمرانی بر مبنای مردم باید در سیاست اقتصاد فرهنگ و امور اجتماعی تفریف کرد و گرنه محل نزاع و چالش خواهد شد‌.این نشانه حکمرانی بر محوریت مردم، اعتماد واقعی بر مردم است. باید بدانیم تلقی ما از مردم چیست، گاهی توده ها برای ما مطرح است گاهی از کلمه مردم اقشار ضعیف و محروم و متوسط مد نطر هستند گاهی تلقی ما از مردم عام هستند گاهی تلقی ما از مردم وکیل و استاد دانشگاه دانشگاه شرکت های خصوصی را هم شامل میشود، مهم است که در تلقی خود از مردم نخبه مردمی را هم‌مد نظر داریم یا خیر؟ مردم یعنی هر آنکس غیر دولت، اعتناد به مردم یعنی اصل ۴۴ قانون اساسی ، چقدر حاضریم مدیریت کشور را به دست مردم بدهیم؟

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: یک تفکر سوسیالیستی در دهه ۶۰ شکل گرفت و تمدن اقتصاد در چنبره دولت قرار گرفت. میلیارد های امروز کسانی هستند که با یک دمپایی برای خدمت به دولت آمدند و حال سوپر میلیاردر شدند.  چرا باید کمیته امداد میزان تحت پوشش هایش افرایش داشته باشد؟  فکر میکنم شهید بهشتی ترور شد نه به خاطر افکار اسلامی زیرا تفکری داشت مبنی بر اعتقاد بر مردم وحمایت از تولید و کار آفرین همانند اعتقادی که رهبری دارد.ارز نیمایی مهمترین ضربه را به نظام مراودات ارزی ما وارد کرد. این دولت با شعار حکمرانی مردم ورود کرد و اولین اقدام دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که گام خوبی بود.

زنگنه گفت: نصافا دولت در حوزه عدالت اقدامات خوبی برداشته شد،امروز نجابت مردم به دلیلی سلوک رئیس جمهور است، مردم احساس می کنند وزرا شبانه روز در تلاش هستند در حوزه های اجرا ضعف هایی داریم.

وی افزود: در حوزه عدالت باید مراقب باشیم دچار تعریفی جدی از عدالت نشویم. عدالت این نیست که کف حقوق را به سقف برسانیم عدالت این نیست که اگر بازنشسته تلاش کرده در طی سی سال، حقوقش افرایش پیدا نکند.باید بر مبنای عدالت بحث شود.در راهبرد ها و اهداف و شعار ها دولت نمره خوبی دارد اما در حوزه اجرایی ضعف هایی وجود دارد. که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز