واقعیت پنجره پشت سر رئیسی چیست؟

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ۱۷:۵۰:۳۲
کد خبر: ۱۳۴۴۲۶۸
واقعیت پنجره پشت سر رئیسی چیست؟
پس از گفت و گوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور با مردم، برخی رسانه ها نوشتند که این گفت و گو یک مصاحبه تلویزیونی تولیدی که در روز ضبط شده و پخش زنده نبوده است اما کارشناسان در این‌باره چیز دیگری می‌گویند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، سیدابراهیم رئیسی در روز شنبه چهارم تیرماه برای ششمین بار به صورت زنده با مردم گفت وگو کرد. رئیسی در این گفت وگو به نکات مهمی اشاره داشت، نکاتی که ریشه بسیاری از مشکلاتی که امروز مردم با آن دست و پنجه نرم کنند را نمایان می‌کند. 

تورم 60 درصدی و کسری بودجه 450 میلیارد تومانی میراث دولت روحانی

سید ابراهیم رئیسی از تحویل گرفتن دولت با تورم 60 درصدی و کسری بودجه 450  میلیارد تومانی سخن گفت. او در این گفت و گو از وضع مالی به جا مانده از دولت قبل پرده برداشت. رئیس جمهور با تشریح وضعیت کشور در زمان آغاز دولت سیزدهم، اظهار داشت: در زمان تحویل گرفتن دولت با تورم ماهانه ۶۰ درصد، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و رشد نقدینگی مواجه بودیم؛ همه اینها را  مردم عزیز می‌دانند. همه این موارد موجب تورم است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر دولت در زمینه بهبود شرایط اقتصادی هیچ اقدامی نمی‌کرد و همین وضعیت تورم ۶۰ درصدی و رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی، ادامه پیدا می‌کرد، شاهد تورم بسیاری در جامعه بودیم.

پرداخت 29 هزار میلیارد بدهی دولت قبل فقط در 20 روز

موضوع دیگری که در این گفت وگو تلویزیونی رئیس جمهور بسیار حائز اهمیت است پرداخت بدهی 20 هزار میلیاردی دولت قبل در 20 روز اخیر بود. رئیس جمهور در این باره بیان داشت:  فقط در ۲۰ روز گذشته، ۲۹ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم. در هر ماه به طور متوسط ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان غیر از حقوق و دستمزد بابت سررسید اوراق پرداخت می‌کنیم که بابت هزینه‌هایی است که در این دولت انجام نشده و در دولت قبل انجام شده است. به هیچ وجه بحث تامین کسری بودجه مطرح نیست.

سرنوشت هزینه کرد پول های بلوکه شده چه شد؟

وصول منابع بلوکه شده ایران هم از نکات بارز این گفت و گو به شمار میرود. رئیسی حتی هزینه کرد این منابع وصول شده را برای مردم شرح داد و اعلام کرد که فقط 45 درصد از در آمد های نفتی کشور به خزانه دولت واریز میشود. 

رئیس جمهور گفت: بعضی از عزیزان مطرح کردند که به نسبت افزایش پول نفت، درآمدها کجا هزینه می‌شود که باید گفت ۴۰ درصد درآمد نفت در حساب صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد. برخلاف سنوات قبل که از رهبر معظم انقلاب استجازه می‌شد و بخشی از منابع این صندوق در بودجه به عنوان منابع استفاده می‌شد، امسال اولین سالی است که از این منبع استفاده نکردیم و یکی از منابع را از دست دادیم و الان نداریم.

رئیسی افزود: ۴۰ درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می گیرد، ۱۴ در صد هم برای توسعه میادین نفتی و فقط  ۴۵ درصد پول فروش نفت در اختیار دولت است که برای واردات کالاهای اساسی، مسئله کرونا و مسائل مختلفی که برای کشور وجود دارد، اختصاص می یابد.

آیت الله رئیسی در ادامه گفت: ما امر پنهانی از مردم نداریم و بنای دولت شفاف سازی امور برای مردم و نخبگان است تا احساس کنند دولتِ با صداقت، می خواهد با همراهی و همکاری آنها کارها را پیش ببرد. فروش نفت کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای بازگرداندن ارز حاصل از نفت و محصولات غیر نفتی همه تلاش خود را به کار گرفته ایم.

دولت قبل برگشت منابع ارزی را به  FATF گره زده بود و با رفتن ایران به لیست سیاهِ کارگروه ویژه اقدام مالی FATF ، آینده ای سیاه برای کشور متصور شده بود. اما رئیسی فروش نفت و بازگشت منابع ارزی و واردات واکسن را بدون FATF و مذاکره محقق کرد. 

اینها فقط چند مورد از نکاتی بود که رئیسی در گفت وگوی مردمی خود بیان کرد اما منتقدان دولت این صحبت های رئیسی را برنتابیدند و با تمام توان خود کوشیدند تا این گفت وگوی مردمی را به حاشیه بکشاندند.

ساعاتی بعد از گفت وگوی رئیس جمهور کانال های خبری با انتشار عکس زیر نوشتند که گفت وگو رئیسی با مردم زنده نبوده و این یک برنامه تولیدی است و به قاب  پشت سر رئیس جمهور که هوای روشنی را نشان می‌دهد، اشاره داشتند. 

رییسی 2

ششمین گفت وگو

این رسانه ها با انتشار صحنه هایی از گفتگوی رئیسی نوشتند که این گفت وگو یک مصاحبه تلویزیونی تولیدی که در روز ضبط شده و پخش زنده نبوده است آنها با اشاره به پنجره های پشت سر رئیسی ادعا کردند که روشن بودن پنجره ها به معنی ضبط این گفتگو در روز است.

رییسی4

رییسی 3

 این در حالی است که کارشناسان فنی می گویند روشن بودن پنجره ها ناشی از انعکاس نور پرژکتورهای صحنه فیلمبرداری است.

 

رئیسی1

 این مسئله در گفت و گوی چند شب قبل رئیس قوه قضاییه نیز رخ داده بود و تصاویر منتشر شده از حاشیه گفتگوی اژه‌ای، از فضای پشت درب ورودی  نشان می‌دهد که این گفت و گو در شب صورت گرفته در حالیکه پنجره کناری در تصویر کاملاً روشن است.

 

همچنین در تصاویر مربوط به گفتگوی زنده حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق نیز روشن بودن پنجره ها بر اثر انعکاس نور  پروژکتور ها به وضوح دیده میشود. 

روحانی

 رئیس جمهور بارها تاکید کرده‌است که دولت از انتقادهای سازنده استقبال می‌کند اما منتقدین دولت ترجیح می دهند بیشتر به ادعاهایی روی بیاورند که بدون توجه به واقعیت‌ها و صرفا با اهداف جناحی و بعضا مغرضانه است. 

انتهای پیام/ 

نظر شما