برنا گزارش می‌دهد

موضع‌ رسمی دولت درباره حواشی اخیر مربوط به حجاب

۱۴۰۱/۰۴/۲۱ - ۱۰:۵۹:۲۱
کد خبر: ۱۳۵۰۰۴۲
موضع‌ رسمی دولت درباره حواشی اخیر مربوط به حجاب
سخنگوی دولت امروز گفت که دولت با دسته‌بندی مردم برای ارائه خدمات شهروندی و عمومی مخالف است. این اولین موضع رسمی دولت درباره حواشی یک ابلاغیه درباره حجاب است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز در نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به سوالی درباره حواشی اخیر پیش آمده پیرامون مسئله حجاب، ضمن تأکید بر لزوم اجرای قانون گسترش فرهنگ عفاف مصوب سال 1384، از مخالفت دولت با "دسته‌بندی مردم برای ارائه خدمات شهروندی و عمومی" خبر داد و تأکید کرد که "همه مردم باید در چارچوب قانون و حقوق شهروندی از خدمات عمومی دولت بهره‌مند شوند."

به نظر می‌رسد اشاره سخنگوی دولت به حاشیه‌ها و جنجال‌هایی است که اخیراً در پی صدور یک ابلاغیه در یکی از شهرهای کشور رخ داده است. این اولین موضع رسمی دولت در این باره است.

ابلاغیه و دستوری که از سوی معاون دادستان مشهد مطرح شد و در آن خواسته شده بود که از حضور زنان کم حجاب و بی حجاب در مترو و استفاده آنها از خدمات حمل و نقل عمومی جلوگیری شود. معاون دادستان همچنین گفته بود که نامه‌ای به فرمانداری ارسال کرده‌ایم و خواسته‌ایم که خدمات به افراد بدحجاب را در اداره‌ها و بانک‌ها ممنوع کنند.

نامه معاون دادستان مشهد درباره حجاب و بی حجابی

این نامه و این اظهارات با واکنش‌های زیادی در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور و همچنین فضای مجازی مواجه شد.

شهردار مشهد نیز ذیل این نامه نوشت که این درخواست پشتوانه قانونی ندارد و بر خلاف روال عادی کشور است و نتیجه عکس دارد. شهردار مشهد همچنین این نامه را بر خلاف منویات رهبر انقلاب ذکر کرد.

ابتدای دهه 90 سخنانی از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شد که به نظر می‌رسد شهردار مشهد با استناد به آن، دستور معاون دادستان را برخلاف منویات رهبری عنوان کرده است.

سخنانی که رهبر انقلاب آنها را در جریان سفر خود به استان خراسان شمالی بیان کرده و گفته بودند: بعضى از همین‌هائى که در استقبالِ امروز بودند، خانم‌هائى بودند که در عرف معمولى به آنها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌هاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم/ آیا تو چنان که مینمائى هستى؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم می‌کند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.

این صحبت‌های رهبر انقلاب پس از حواشی پیش آمده در مورد نامه معاون دادستان مشهد به صورت گسترده‌ای توسط کاربران فضای مجازی بازنشر شد.

برخی کاربران نیز به بازخوانی صحبت‌های شهید قاسم سلیمانی در این زمینه پرداختند.

حاج قاسم سلیمانی + زنان بدحجاب

شهید سلیمانی در این زمینه گفته بود: اینکه در جامعه مدام بگوییم او بی‌حجاب و این باحجاب است یا اصلاح‌طلب و اصولگراست، پس چه کسی می‌ماند؟ اینها همه مردم ما هستند. آیا همه بچه‌های شما متدین‌اند؟ آیا همه مثل هم هستند؟ نه. اما پدر، همه اینها را جذب می‌کند و جامعه هم خانواده شماست. اینکه بگوییم من هستم و بچه‌های حزب‌اللهی خودم، اینکه نمی‌شود حفظ انقلاب. من اصلاً قبول ندارم در بین بچه‌حزب‌اللهی‌ها بگوییم این آدم با آن شکل و قیافه است...! همان دختر کم‌حجاب، دختر من است، دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه‌ ماست.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز