آمریکا نفت ارزان را با ارزش‌هایش معاوضه می‌‌کند!

۱۴۰۱/۰۴/۲۱ - ۱۱:۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۳۵۰۰۵۴
آمریکا نفت ارزان را با ارزش‌هایش معاوضه می‌‌کند!
روزنامه واشنگتن پست درباره سفر جو بایدن به ریاض نوشت: این سفر حاوی این پیام است که ادعای آمریکا درباره ارزش‌های حقوق بشری تا وقتی منافع اقتصادی این کشور در خطر نیفتاده، صحت دارد و واشنگتن حاضر است به قیمت نفت ارزان ارزش‌های خود را کنار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری برنا، روزنامه واشنگتن پست نوشت: بایدن در دور نخست انتخابات، قول داد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به دلیل نقشی که در قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس منتقد روزنامه واشنگتن پست داشت، «منزوی» کند و جهان به دلایل زیادی فکر می کرد که  واقعا مدنظر او همین بوده است. پس اکنون چرا بایدن با زانوی خمیده به جده برود تا دست خون آلود یک « منفور» را فشار دهد؟ آیا او یک بار دیگر به دنبال رأی است؟

بایدن سفر خود را به عنوان اقدامی ضروری برای ارتقای ثبات در خاورمیانه و جلوگیری از تجاوز روسیه و چین توجیه کرده است. اما او باید بداند که ملاقات با محمد بن سلمان دقیقاً همان چیزی را به رهبر عربستان می دهد که سه سال کمپین روابط عمومی سعودی ها، هزینه های لابی این کشور و حتی یک اتحاد جدید کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دست نیاورده است: بازگشت به احترام.

این روزنامه آمریکایی در ادامه عنوان کرد: این تبرئه ناشایست ولیعهد عربستان تنها اهداف سیاست خارجی مورد نظر بایدن را تضعیف خواهد کرد.

نخست دیدار بایدن نشان خواهند داد که «ارزش‌های آمریکا قابل مذاکره است.» اوایل سال جاری رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به طور ناگهانی محاکمه ۲۶ سعودی مظنون به قتل خاشقچی را متوقف کرد. این تصمیم او درست قبل از اینکه از عربستان سعودی دیدار کند، اتخاذ شد. هدف اردوغان سرمایه‌گذاری اقتصادی بود که می تواند تلاش او برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۳ را تقویت کند. اکنون این رئیس جمهور آمریکا است که در تلاش برای کاهش قیمت بنزین، قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره در پاییز، چشم خود را بر روی قتل خاشقچی می بندد.

در این گزارش آمده است: بایدن به عربستان برای افزایش تولید و تحت کنترل داشتن قیمت های انرژی جهانی نیاز دارد. سفر به عربستان حامل این پیام خواهد بود که آمریکا هنگامی که منافع اقتصادی اش به خطر می‌افتد، به دنبال راههای دیگری است. ما از درس های چند دهه قبل یاد گرفته ایم که تروریست ها با استفاده از نفرت علیه آمریکا در بین افرادی که تحت ستم رهبران خود قرار گرفته اند، نیرو جذب می کنند. 

نویسنده این مطلب واشنگتن پست افزود: چهره هایی مانند بایدن، اقتدار اخلاقی ما را از بین می برند و احساسات ضدآمریکایی را بر می‌انگیزند. آنها به فعالان دموکراسی و دولت های اصلاح طلب در سراسر جهان می گویند که واشنگتن "شریک غیرقابل اعتمادی" است و این باعث سردرگمی می‌شود و برخلاف آنچه که بایدن می‌گوید سفرش دیپلماسی ما را خراب می‌کند.

در جریان جنگ اوکراین، در پاسخ به درخواست های آمریکا برای افزایش تولید، ولیعهد عربستان مقامات کلیدی دولت بایدن را نادیده گرفت و از شرکت در تماس تلفنی با رئیس جمهور خودداری کرد.

این روزنامه نوشت آنچه که ولیعهد عربستان می خواهد عکس خود در حال دست دادن با رئیس جمهوری آمریکا است. این موضوع باعث می شود که دیگر متحدان آمریکا که این کشور به آنها نیاز دارد، نظاره گر باشند.

همچنین دیدار بایدن پیام خطرناکی دیگری را نیز در بر دارد و آن ارزشی است که آمریکا مدعی است برای رسانه های آزاد قائل است.

عکس با ولیعهد عربستان به مستبدان در همه جای جهان این پیام را می دهد که می‌توانید به معنای واقعی کلمه خود را از اتهام  قتل یک روزنامه‌نگار خلاص کنید، به شرطی که منابع طبیعی را در آمریکا نیاز دارد، در اختیار داشته باشید.

واشنگتن پست نوشت: با گذشت سه سال از قتل خاشقچی هنوز هم بسیاری از روزنامه نگاران مستقل، مخالفان و غیره به دستور ولیعهد عربستان شکنجه و زندانی می شوند. زنان در این کشور شهروند درجه دو محسوب می شوند بنابراین این استدلال که به اندازه کافی از قتل خاشقچی زمان گذشته تا روابط دو کشور به حالت عادی بازگردد منطقی نیست.

این روزنامه نتیجه گرفت با توجه به سابقه حقوق بشر در عربستان تحت حکومت حاکمان فعلی آن بایدن باید نشان دهد که فقط به دنبال دسترسی به منابع انرژی ارزان نیست و این درخواست او ممکن است حداقل چیزی باشد که ولیعهد عربستان به منظور نشان دادن حسن نیت خود انجام دهد اما اگر عربستان به خواسته های بیشتری عمل نکند او باید از دست دادن با ولیعهد عربستان که بشدت به دنبال آن است پرهیز کند در غیر این صورت باعث شرمساری دیگری در کارنامه آمریکا خواهد شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز