"ظرفیت پذیرش دندان‌پزشکی در مقطع عمومی" با دستور رئیس جمهور افزایش پیدا می‌کند

۱۴۰۱/۰۵/۰۳ - ۱۵:۳۹:۲۸
کد خبر: ۱۳۵۵۴۵۶
ظرفیت پذیرش دندان‌پزشکی در مقطع عمومی با دستور رئیس جمهور افزایش پیدا می‌کند
رئیس شورای عالی انقلاب ماده ‌واحده «افزایش ظرفیت پذیرش دندان‌پزشکی در مقطع عمومی» که در جلسه 865 مورخ 1401/04/14 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده ‌واحده «افزایش ظرفیت پذیرش دندان‌پزشکی در مقطع عمومی» به شرح ذیل است:

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سازمان اداری و استخدامی کشور
سازمان برنامه و بودجه کشور
سازمان سنجش آموزش کشور
ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور

ماده ‌واحده «افزایش ظرفیت پذیرش دندان­پزشکی در مقطع عمومی» که در جلسه 865 مورخ 1401/4/14 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس تبصره 2 ماده‌ واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی»، مصوب جلسات 851 و 852 شورای‌عالی، به تصویب رسید است به شرح ذیل جهت اجراء ابلاغ می‌گردد:

 ماده واحده-«با استناد به بند ۵-۴ سیاست‌‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مورخ 1393/06/29 مقام معظم رهبری(مدظله) با موضوع تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و نیز بند ۲-۵ سیاست‌‌‌های کلی سلامت ابلاغی مورخ 1393/03/18 معظم له با موضوع ارتقاء شاخص‌‌‌‌های سلامت برای دستیابی کشور به جایگاه اول در منطقه و همچنین بند ۱۳ این سیاست‌‌ها با موضوع توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی و مستند به اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور در خصوص تنظیم ظرفیت دانشگاه‌‌‌ها و تفویض مندرج در تبصره 2 ماده‌ واحده «افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در مقطع عمومی» مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و در راستای اتخاذ تدابیر مناسب برای رفع کمبود دندان­پزشک؛ افزایش دسترسی اقشار مختلف مردم به خدمات بهداشتی و درمانی دندان­پزشکی و تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر اساس نیاز جامعه، به‌منظور دستیابی به نسبت سرانه دندان­پزشک به جمعیت؛ معادل 70 در 100 هزار نفر در سال ۱۴15، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که مجموع ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای رشته‌ دندان­پزشکی در مقطع عمومی در سال 1401؛ 10درصد نسبت به سال قبل، در سال 1402؛ 15 درصد نسبت به سال قبل، در سال 1403؛ 20 درصد نسبت به سال قبل و در سال‌ 1404؛ 25 درصد نسبت به سال قبل از آن به شرح جدول ذیل افزایش یابد.
در ضمن پس از چهار سال، با پیشنهاد ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور؛ درباره ثابت ماندن یا افزایش ظرفیت پذیرش دندان­پزشکی در مقطع عمومی، در شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد.
 

سال پذیرش

افزایش پذیرش در سال هدف

جمع پذیرش در سال هدف

1400

_

حدود 1750 نفر

1401

%10 معادل 175 نفر

1925 نفر

1402

%15 معادل 290 نفر

2215 نفر

1403

%20 معادل 445 نفر

2660 نفر

1404

%25 معادل 665 نفر

3325 نفر








 

 

 

 

 

تبصره 1- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است در تمامی مراکز آموزش دندانپزشکی اعم از مراکز تحت نظارت این وزارتخانه و دانشگاه آزاد اسلامی، این افزایش ظرفیت را اعمال کند. این افزایش ظرفیت مخصوص داوطلبان آزاد می‌باشد. پذیرش در این افزایش ظرفیت که به صورت کد رشته محل‌های مشخص در دفترچه‌های راهنمای سازمان سنجش آموزش کشور درج می‌شود، برای ارائه خدمت در شهرستان‌ها و مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور با اولویت پذیرش دانشجویان بومی می‌باشد. در صورت نبود داوطلب برای بخشی از این ظرفیت، ظرفیت باقیمانده به داوطلبان آزاد سایر مناطق کشور با اولویت تعهد به ارائه خدمت در شهرستان‌ها و مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور اختصاص خواهد یافت.

تبصره 2- سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است هر ساله قبل از انتشار دفترچه کنکور سراسری و نیز پس از اتمام فرآیند پذیرش در دانشگاه‌ها، گزارشی از این افزایش ظرفیت در رشته‌های مزبور را به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام کند. ستاد نیز موظف است گزارش سالانه اجرای این مصوبه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.

تبصره 3- سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور موظفند زیرساخت‌های آموزشی و رفاهی و منابع مالی و انسانی مورد نیاز برای توسعه کیفی آموزش دندان­پزشکی متناسب با افزایش ظرفیت این مصوبه را با رعایت قوانین و مقررات مربوط، تامین نمایند.

تبصره 4- دوره تعهد ارائه خدمت برای ظرفیت‌های افزایش‌یافته در این مصوبه و ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» مصوب جلسات 851 و 852 مورخ 1400/9/23 و 1400/10/07 شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک و نیم برابر دوره تحصیل می‌باشد و شامل موارد قانون اصلاح بند (۳) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی نخواهد شد. همچنین متعهدین مشمول پس از ایفاء نیمی از دوره تعهد؛ می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقطع تخصص اقدام کنند. این متعهدین در صورت پذیرش و ادامه تحصیل در مقطع تخصص، می‌بایست بخش باقی‌مانده از دوره تعهد خود را پس از اتمام دوره تخصص به انجام برسانند. مدت تحصیل در دوره تخصص جزء مدت تعهد خدمت محسوب نخواهد شد و ارائه مدرک تحصیلی مشمولان مذکور بعد از اتمام دوره تعهد موردنظر، بلامانع است.
 

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

انتهای پیام/ 

نظر شما