خوش چشم: مشکل اصلی مذاکرات لجبازی و عدم انعطاف طرف غربی است/ طرف آمریکایی همچنان به دنبال مهار ایران است

۱۴۰۱/۰۵/۱۶ - ۰۴:۴۶:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۹۳۴
خوش چشم: مشکل اصلی مذاکرات لجبازی و عدم انعطاف طرف غربی است/ طرف آمریکایی همچنان به دنبال مهار ایران است
تحلیلگر مسائل بین الملل در خصوص مذاکرات وین به عدم انعطاف طرف غربی اشاره کرد و گفت: طرف غربی مذاکرات اصطکاکی و فرسایشی را جلو می‌برد تا تک تک خواسته‌های ایران را دچار فرسایش کند لذا لازم است با استفاده از اهرم‌های قدرتمان به شکل مستحکمی مقابل خواسته‌های فرابرجامی ایستادگی کنیم.

سیدمصطفی خوش‌چشم تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با اشاره به مذاکرات درحال انجام در وین، گفت: در طول چهارماه گذشته طرف غربی مدعی بود تنها مورد باقی مانده و حل نشده مربوط به سپاه پاسداران است اما درحال حاضر که اذعان دارد این مورد دیگر در کانون توجهاتشان نیست، همچنان سه کشور اروپایی(فرانسه، آلمان، انگلیس) از ایران می‌خواهند که از .حقوق و درخواست‌های خود در چارچوب قرارداد 2015 برجام دست بردارد

 

مشکل اصلی مذاکرات لجبازی و عدم انعطاف طرف غربی است

خوش‌چشم اضافه کرد: مواردی مانند رفع تحریم‌ها، اخذ تضامین لازم، بسته شدن پرونده‌های آژانس و دست برداشتن آمریکا از شروط جدیدی که برای ایران قائل شده‌است همچنان بر روی میز بوده و مشکل ایجاد کرده است که این به وضوح نشان می‌دهد که صحبت‌های طرف ایرانی مبنی براینکه مشکل اصلی مذاکرات، لجبازی‌ها و عدم انعطاف طرف آمریکایی و اروپایی بوده، درست و دقیق بوده است.

مشکل چیست که از ایران توقع دارید خواسته‌های خود را نادیده بگیرد؟

این تحلیلگر سیاسی، بیان داشت: با توجه به اینکه طرف غربی مدعی است که سپاه پاسداران دیگر در کانون توجهات نیست و سایر مشکلات  نیز حل شده، این سوال از آنها ایجاد می‌شود که "مشکل چیست که از ایران توقع دارید خواسته‌های خود را نادیده بگیرد" که این خود نشان دهنده این است که در ماه‌های گذشته اصلی‌ترین بخش مشکلات در خصوص برداشتن تحریم‌های صدها شرکت و نهاد از لیست قرمز و اخذ تضامین اقتصادی از طرف خارجی بوده و طرف آمریکایی به منظور فرافه‌کنی و جنگ روانی بی پایه و اساس مسئله را به سمت سپاه پاسداران سوق می‌داده است.

طرف غربی مذاکرات را اصطکاکی و فرسایشی جلو می‌برد

خوش‌چشم با اشاره به این که طرف ایرانی به خوبی با روش‌های طرف غربی آشنا است، گفت: می‌دانیم که طرف غربی مذاکرات اصطکاکی و فرسایشی را جلو می‌برد تا تک تک خواسته‌های ایران را دچار فرسایش کند لذا لازم است با استفاده از اهرم‌های قدرتمان به شکل مستحکمی مقابل خواسته‌های فرابرجامی غربی‌ها ایستادگی کنیم.

تضامینی مبنی بر سرمایه گذاری بلند مدت شرکای خارجی در ایران باید اخذ شود

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال که با چه سازوکاری می‌توان به اثربخشی پایدار رفع تحریم‌ها رسید، گفت: در مرحله اول باید تحریم‌ها از روی صدها نفر، شرکت و نهاد مندرج در لیست "اس دی ان" برداشته شود و در مرحله بعد باید تضامینی مبنی بر سرمایه گذاری بلند مدت شرکای خارجی در ایران اخذ شود به این منظور که شرکت‌های خارجی اطمینان حاصل کنند که می‌توانند برای سرمایه‌گذاری به ایران بیایند.

حفظ «شمشیر داموکلس» بر بالای سر ایران

وی گفت: آژانس تصمیم دارد با باز نگه داشتن پرونده‌های ادعایی، «شمشیر داموکلس» را بر بالای سر ایران حفظ کند تا هر زمانی که طرف آمریکایی اراده کرد ایران را در مسائل مختلف موشکی، منطقه‌ایی و پهبادی به مذاکره بکشاند لذا باید مطمئن شویم که که پرونده‌های باز، بسته شوند.

بازیگری که به دنبال مهار طرف دیگر باشد ابزارهای خود را از دست نمیدهد

خوش‌چشم در سطحی راهبردی‌تر، اظهار داشت: طرف آمریکایی همچنان به دنبال مهار ایران بوده و ظاهرا حل اختلافات در برنامه‌های آن‌ها جایی ندارد و بنابراین بازیگری که به دنبال مهار طرف دیگر باشد ابزارهای خود را از دست نمی‌دهد و آنها را در نهایت کارآمدی حفظ می‌کند که با چنین روشی به هیچ توافق پایداری نمی‌توان رسید بنابراین باید طرف آمریکایی را در این فرمول استراتژی مهارش شکست داد که برای این منظور باید شاکله‌ تحریم‌های طرف آمریکایی و غربی دچار فروپاشی و از دست دادن اثربخشی حداکثری شود که این دقیقا به معنای تقابل و جنگ اراده بین دو طرف است که هم اکنون درگیر آن هستیم.

طرف‌های جدی همواره خودشان را به مذاکرات می‌رسانند

وی در پاسخ به این سوال که عدم حضور مذاکره‌کنندگان ارشد اروپایی در این دور از مذاکرات منتقل کننده چه پیامی است، گفت: می‌تواند نشان دهنده این باشد که طرف اروپایی در حقیقت به عنوان یار کمکی طرف آمریکایی حاضر شده  و این عدم حضور می‌تواند به عنوان یک علامت منفی در زمینه تمایل آنها برای رسیدن به یک توافق با ایران باشد چراکه طرف‌های جدی همواره خودشان را به مذاکرات می‌رسانند.

اختلافات با اتحادیه اروپا از سال گذشته قابل رصد بود

خوش‌چشم در پایان، بیان داشت: سه کشور اروپایی هرکدام به دلایل ملی و سهم خواهی فردی در خصوص مسائل هسته‌ایی از ایران و به دلیل ارتباطات با اسرائیل و همچنین اختلافات با اتحادیه اروپا که از سال گذشته قابل رصد بود، رویکردهای متفاوت با اتحادیه و همسوتر با اسرائیل دارند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
نظرات
محمد
|
-
|
۰۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
0
پس بعد از این همه تحلیل های ابکی دو اتشه های داخلی حالا به هملن توافق ۲۰۱۵ هم راضی هستیم ولی انها زیر بار نمی رون
یاد بخیر جواد اقا ظریف
ناشناس
|
-
|
۰۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
0
چرا چرت و پرت میگی ؟ آمریکا که میگه ما مشکلی با برجام نداریم
ناشناس
|
-
|
۰۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
0
ایران گردنه های سخت تحریم‌ها را پشت سر گذاشته و هیچ نیازی به برجام و رفع تحریم‌ها نداره. اون آمریکا و اروپا هستند که نیاز به برجام دارند. نیازی شبیه به نیاز انسان به اکسیژن. اروپا زمستانی سخت در پیش دارد.
محمدرضا کیانفر
|
-
|
۰۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
0
.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کارشناس سیاسی گفت: شاه کلید احیای برجام در دست آمریکاست.

آقای فلاحت‌پیشه،
آمریکا عضو برجام نیست و هیچ حقی در احیای آن ندارد مذاکرات احیای برجام چند ماه پیش در وین پایان یافت فقط منتظر امضای ماست اختلافات ما با آمریکا در دوحه پیگیری می‌شود.
آنکه هفت اقلیم را بنیان نهاد، هر کسی را هر چه لایق بود داد.
گر توانا بینی ار کوتاه دست، هر که را بینی چنان باید که هست.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
علی اصغر
|
-
|
۰۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
0
مرگ بر امریکای غارتگر و جنایتکار ظالم
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز