برنا گزارش می‌دهد

زیرِ زمین زیرِ ذره‌بین خیام!/ جدیدترین تجهیزات در جدیدترین ماهواره ایرانی

۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۱۱:۴۴:۵۱
کد خبر: ۱۳۶۱۵۴۷
زیرِ زمین زیرِ ذره‌بین خیام!/ جدیدترین تجهیزات در جدیدترین ماهواره ایرانی
ماهواره 600 کیلوگرمی ایرانی خیام که امروز ( 18 مرداد) توسط ماهواره بر سایوز روسی از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد دارای قابلیت تصویربرداری با دقت 1متر و حتی کمتر است و از فاصله 500 کیلومتری تصاویر را به ایستگاه زمینی ارسال می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، ماهواره 600 کیلوگرمی ایرانی خیام راس ساعت 10:30 صبح امروز ( 18 مرداد) توسط ماهواره بر سایوز که متعلق به فدراسیون روسیه است از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد. قابلیت تصویربرداری این ماهواره‌بر با دقت 1متر و حتی کمتر است و از فاصله 500 کیلومتری تصاویر را به ایستگاه زمینی ارسال می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان پیرامون پرتاب این ماهواره گفت: با عزم دولت سیزدهم در خصوص توسعه صنعت فضایی، در ایران هم ساخت پایگاه اختصاصی فضایی کشور با جدیت و سرعت در حال انجام است تا ان‌شاءالله در آینده نزدیک علاوه بر ایجاد زیرساخت لازم برای پرتاب ماهواره‌های سنگینی مانند خیام در داخل کشور، ایران عزیز به قطب پرتاب ماهواره های لایه لئو در منطقه نیز تبدیل شود. مسیر توسعه صنعت فضایی بومی با قدرت ادامه دارد.

حسن سالاریه، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص کاربرد و ویژگی‌های این ماهواره گفت: ماهواره خیام، یک ماهواره سنجشی با دقت تصویربرداری حدود یک متر است که طیف های مختلف اپتیکال را تصویربرداری می کند. تصاویر این ماهواره می تواند در حوزه های مختلف سنجشی و پایشی مورد استفاده قرار بگیرد.

خیام

این ماهواره همچنین دارای کاربرد‌هایی همچون  پایش زمین های کشاورزی بررسی عوارض زمین و نقشه برداری محیط زیستی، برای سد سازی و فعالیت های عمرانی است. 

رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد که با توجه به اینکه همه اطلاعات مربوطه برای فرامین این ماهواره،رمزگذاری شده هستند طبیعتا کنترل، هدایت و بهره برداری از آن فقط توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

منابع خارجی نیز گمانه‌ زنی‌های در خصوص این دستاورد جدید سازمان فضایی ایران داشتند که به دلیل سنگین بودن این ماهواره دارای تجهیزات راداری، سنجش‌گر و جستجوگرهای اپتیکی نسل جدید و پیشرفته‌ است و همچنین در این ماهواره از رادار روزنه ساختگی (SAR) استفاده شده است که برای نقشه برداری های دقیق با دقت 1 متر و حتی کمتر از آن و  کشف برخی استحکامات زیرزمینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

لحظاتی قبل اولین داده تله متری ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران (پایگاه فضایی ماهدشت) دریافت شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما