مقتدا صدر خواستار انحلال پارلمان عراق شد

۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۲۱:۱۰:۳۹
کد خبر: ۱۳۶۲۳۴۲
مقتدا صدر خواستار انحلال پارلمان عراق شد
رهبر جریان صدر عراق از مقامات قضایی این کشور خواست حداکثر تا پایان هفته آینده مجلس را منحل اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، مقتدا صدر ، رهبر جریان صدر عراق از مقامات قضایی این کشور خواست حداکثر تا پایان هفته آینده مجلس را منحل اعلام کند.

مقتدا صدر امروز (چهارشنبه) در توئیتی همچنین از «برهم صالح» رئیس جمهور عراق خواست تا تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام نهاد قانونگذاری (مجلس) در این کشور را تعیین کند. 

وی در این توئیت گفت: «کسی ممکن است بگوید که مجلس برای انحلال خود نیاز به تشکیل جلسه دارد، نه، احزابی هستند که به سهمیه‌بندی و تداوم فساد چنگ زده‌اند و تسلیم خواست مردم برای انحلال مجلس نمی‌شوند، اما من می‌گویم که انحلال مجلس به آن (احزاب) محدود نمی‌شود. 

رهبر جریان صدر عراق افزود: از همین جا سخنان خود را به مراجع ذیصلاح قضایی به ویژه رئیس شورای عالی قضایی خطاب می‌کنم و امیدوارم مسیر را به ویژه پس از پایان مهلت‌های کوتاه قانون اساسی و سایر موارد برای پارلمان جهت انتخاب رئیس جمهور و تعیین نخست وزیر برای تشکیل دولت سهمی و اکثریت ملی یا مستقل‌ها به دور از چهره‌های کهنه و تیره‌ای که مردم از آن‌ها مایوس شده‌اند و اگر فاسد نباشند یا کم کار یا ناقص هستند، اصلاح کند. 

وی ادامه داد: بله، من سخنانم را به قوه قضائیه عراق که به رغم فشارهای سیاسی و امنیتی و درزهای اطلاعاتی از اینجا و آنجا همچنان به او امیدواریم خطاب می‌کنم به اینکه بعد از آن نقض قانون اساسی بالا مجلس باید ظرف مدتی نه بیشتر از پایان هفته آینده منحل شود و رئیس جمهور به تعیین زمان انتخابات زودهنگام با رعایت چند شرط که متعاقبا" اعلام خواهیم کرد، موظف شود.   

مقتدا صدر با بیان این مطلب که در این مدت انقلابیون به تحصن خود ادامه می‌دهند و اگر مردم دوباره شکست بخورند، موضع دیگری خواهند داشت، افزود: از همه انقلابیون، کمیسیون‌های مستعفی صدر، سایر نمایندگان و همه دوستداران وطن می‌خواهیم پرونده‌های رسمی را با روش‌های قانونی به دادگاه فدرال ارائه کنند و از طریق کمیته مرکزی نظارت بر تحصن‌ها به مراجع ذیصلاح قضایی ارائه دهند.  

وی اظهار داشت: روشن است که قوه قضائیه در خطر است و امیدواریم مصلحت مردم را در نظر بگیرد و از فشارها نترسد، مطمئنم بسیاری از قضات در کنار مردم و همراه با اصلاحات هستند.

 رهبر جریان صدر عراق، چهارشنبه هفته گذشته نیز خواستار انحلال پارلمان فعلی و برگزاری انتخابات زودهنگام شد و بیان کرد که وارد شدن به گفت و گویی را که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر برای حل اختلاف‌های سیاسی پیرامون تشکیل دولت جدید خواستار آن شده است، نمی‌پذیرد. 

صدر ضمن رد دعوت نخست وزیر عراق برای گفت و گو اظهار داشت که گفت و گو هیچ فایده‌ای ندارد؛ به خصوص پس از اینکه به گفته وی، مردم حرف خود را زدند. 

رهبر جریان صدر همچنین از حامیان خود خواست تا زمان محقق شدن مطالباتشان به تظاهرات و تحصن ادامه دهند.  

در همین حال، ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی به بحران‌های سیاسی و دستیابی به منافع مردم از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرد. 

در همین راستا، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق درخواست صدر را رد کرد و گفت که درخواست‌ها برای انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام را رد می‌کند؛ مگر آنکه جلسات مجلس فعلی به شکل طبیعی برگزار شود. 

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن "محمد شیاع السودانی " با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد. 

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی دو هفته اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود. 

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد که جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

انتهای پیام/

نظر شما