گاردین نوشت

مردم آمریکا دیوانه‌وار اسلحه می‌خرند/ افزایش تهدیدات خشونت آمیز

۱۴۰۱/۰۵/۳۰ - ۰۰:۲۹:۱۰
کد خبر: ۱۳۶۶۱۳۶
مردم آمریکا دیوانه‌وار اسلحه می‌خرند/ افزایش تهدیدات خشونت آمیز
روزنامه گاردین نوشت، حمله پلیس فدرال آمریکا به اقامتگاه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و اتهامات علیه نهادهای امنیتی این کشور نشان می دهد خشونت سیاسی در آمریکا افزایش یافته است؛ موضوعی که در افزایش تمایل آمریکایی‌ها به خرید اسلحه تجلی یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا، گاردین مطلب خود را با استناد به مشاهدات یک پزشک اورژانس در کالیفرنیا که همچنین موسس مرکز تحقیقات خشونت با سلاح گرم است آغاز کرده و نوشت: «گارن وینتموت» موسس مرکز تحقیقات خشونت با سلاح گرم تا پیش از این هشدارهای مربوط به جنگ داخلی در آمریکا را «سخنانی احمقانه» قلمداد می کرد.

اما او اکنون با دیدن ارقام فروش اسلحه می گوید عجله برای خرید تسلیحات به صورت موجی و اغلب حول و حوش انتخابات ریاست جمهوری صورت می گرفت و دوباره کاهش می یافت.

گاردین: خشونت سیاسی در آمریکا افزایش یافته است

به گفته این پزشک، در ژانویه ۲۰۲۰ (همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) فروش اسلحه آغاز شد. این افزایش بی سابقه تا حالا ادامه داشته است. ما می‌دانستیم که برخلاف موج های قبلی خرید سلاح، برای این دور از افزایش خرید سلاح پایانی وجود ندارد. مردم هنوز هم دیوانه وار اسلحه می خرند.

بسیاری از آمریکایی ها برای اولین بار به خرید سلاح روی آورده اند

نظرسنجی مرکز تحقیقات خشونت با سلاح گرم کالیفرنیا که ماه گذشته منتشر شد، نشان داد که نیمی از آمریکایی‌ها انتظار دارند در چند سال آینده جنگ داخلی در آمریکا آغاز شود. از هر پنج نفر یک نفر معتقد بود که خشونت سیاسی در برخی شرایط موجه است. علاوه بر این، در حالی که تقریباً همه شرکت کنندگان گفتند که برای آمریکا مهم است که یک دموکراسی باقی بماند، حدود ۴۰٪ گفتند که داشتن یک رهبر قوی مهم تر است.

این نظرسنجی بیگانگی و بی‌اعتمادی مردم به جامعه دموکراتیک آمریکا و نهادهای آن را نشان داد. نتایج بدست آمده همچنین نشان از آن داشت که اقلیتی در آمریکا  از خشونت مرگبار برای دستیابی به اهداف سیاسی حمایت می کنند.

گاردین نوشت: جستجوی پلیس فدرال آمریکا از اقامتگاه ترامپ در مار-آ-لاگو در اوایل ماه جاری برای یافتن اسناد طبقه‌بندی شده گم شده از کاخ سفید، آخرین موج تهدیدات خشونت‌آمیز را به راه انداخت که این بار متوجه نهادی شد که به طور گسترده به عنوان سنگر محافظه‌کاری تشکیلات شناخته می‌شود.

ریک اسکات، سناتور فلوریدا، اف بی آی را به گشتاپو تشبیه کرد. در اوهایو، پلیس یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا را که به دفتر اف بی آی حمله کرد، کشت. در پنسیلوانیا، مردی با سابقه انکار واکسن متهم به تهدید به «قتل عام» ماموران فدرال شد. او ماموران اف بی آی را «فضولات پلیس » توصیف کرد و با گردان حفاظتی حزب نازی «اس اس» و پلیس مخفی شوروی مقایسه کرد.

خ امریکا

وینتموت گفت، افزایش تهدیدات خشونت آمیز با افزایش فروش سلاح تقویت می شود. چه اتفاقی می‌افتد وقتی جامعه‌ای به طور فزاینده‌ای نسبت به آینده‌اش می‌ترسند، به طور فزاینده‌ای دوقطبی شده است، به طور فزاینده‌ای از دست خود عصبانی می‌شود؟

«راشل کلاینفلد» کارشناس درگیری‌های داخلی در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت، «کشورهایی که دارای دموکراسی و دولت‌هایی به قدرتمندی آمریکا هستند، وارد جنگ داخلی نمی‌شوند. اما اگر نهادهای ما ضعیف شوند، داستان می‌تواند متفاوت باشد.»

وی گفت: آنچه در حال حاضر بیش از همه من را نگران می کند، نظرسنجی است که نشان می دهد بین ۲۰ تا ۴۰ درصد آمریکایی ها یک رهبر قدرتمند را دوست دارند که نیازی به پیروی از قوانین دموکراتیک نداشته باشد. این امر باعث ضعیف شدن نهادها و بروز شورش می شود.

حملات «سیاستمداران به نظام»

گاردین نوشت: آمریکا دارای سابقه طولانی خشونت سیاسی و کشتار است، از جمله کمپین های بمب گذاری توسط سازمان های چپ رادیکال در دهه ۱۹۷۰ و حملات اخیر از راست افراطی توسط گروه های مخالف سقط جنین و ناسیونالیست های سفید پوست. مرگبارترین حمله تروریستی داخلی کشور، بمب گذاری سال ۱۹۹۵ در ساختمان فدرال در اوکلاهاما سیتی بود که منجر به کشته شدن ۱۶۸ نفر شد، و اعضای یک شبه نظامی ضد دولتی آن را  انجام دادند.

اما اکنون بزرگترین تهدید برای ثبات سیاسی از درون ساختار قدرت ناشی می شود، از جمله از سوی سیاستمداران جمهوری خواه که سیستم انتخاباتی را واژگون می کنند و اعتماد به دموکراسی را بیشتر از بین می برند.

ادعای ترامپ مبنی بر دزدیده شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، خشونت واقعی و تهدیدآمیزی را از هجوم به ساختمان کنگره تا رگبار تهدید به کشتن کارگران انتخاباتی به راه انداخت.

کلاینفلد کارشناس درگیری‌های داخلی در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی معتقد است مردم آمریکا از دموکراسی بسیار ناامید هستند و فکر نمی‌کنند که کارساز باشد. اما جمهوری‌خواهان فکر می‌کنند که می‌توانند از خشونت فرار کنند، و این توسط رهبران آنها عادی می‌شود.

استقبال ترامپ از گروه‌های ملی‌گرای سفید پوست، شبه‌نظامیان مسلح را وارد جریان اصلی سیاست کرد و به آنها کمک کرد تا به نیروهای پلیس محلی و ارتش نفوذ کنند.

گاردین: خشونت سیاسی در آمریکا افزایش یافته است

گاردین در پایان به نقل از سه ژنرال بازنشسته آمریکایی نوشت: «ترامپیسم» بخشی از نیروهای مسلح را آلوده کرده است.

 این ژنرال ها به «تعداد نگران کننده ای از کهنه سربازان و اعضای فعال ارتش آمریکا» که در حمله به ساختمان کنگره شرکت کردند، اشاره کردند و درباره «احتمال بروز هرج مرج در ارتش» در صورت مناقشه برانگیز شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هشدار دادند. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز