معاون اول قوه قضائیه: اصلاح و بازاجتماعی کردن زندانیان برنامه اصلی قوه قضائیه است/ لزوم برخورد بی مسامحه با افراد شرور

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۱۹:۲۴:۴۷
کد خبر: ۱۳۶۸۱۰۲
اولین جشنواره تجلیل از کارکنان زندان‌های سراسر کشور با حضور مسئولان عالی قضایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی معاونت اول قوه قضاییه،حجت الاسلام و المسلمین مصدق در اولین جشنواره تجلیل از کارکنان ساعی زندان های سراسر کشور  با تبریک روز کارمندگفت: روز کارمند را به همه کارمندان سراسر کشور تبریک عرض می کنم و ضمن تبریک هفته دولت یاد و خاطره شهید رجایی و باهنر را گرامی می دارم.

 وی با اشاره به سالگرد درگذشت شهید سید اسدالله لاجوردی بیان کرد: یاد و خاطره این شهید را گرامی می‏داریم، شهیدی که به تعبیر مقام معظم رهبری مرد پولادین بود. معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه شهید لاجوردی هم قبل و هم بعد از انقلاب زندگی خود را وقف نظام اسلامی کرده بود، گفت: شهید لاجوردی در سال ۴۲ به توصیه بزرگانی چون شهید بهشتی و مطهری هیئت موتلفه را تشکیل داد و در مسیر اندیشه های سیاسی و مبارزاتی حضرت امام خمینی (ره) گام برداشت و موفق بود و در نهایت شهادت نصیبش شد.

 وی بیان کرد: به حق خدمت کردن در سازمان زندانها به عنوان زندانبان افتخار است چرا که زندانبانی جزو سخت ترین مشاغل مطرح دنیا است. وی درباره اصلاح مجرمان گفت: سخن از اصلاح مجرمان مربوط به فلسفه مجازات است که در طول تاریخ، نگرش های متعددی راجع به آن مطرح است و امروز هم به عنوان کیفرشناسی راجع به آن بحث می کنند. وی با طرح این سوال که چرا فردی را زندانی می کنیم؟ گفت: موضوع فلسفه مجازات در مکاتب مختلف بررسی شده است، ولی دیدگاه مکتب اسلام راجع به اصلاح مجرمان، دیدگاه جامعی است و هدف از مجازات مجرمان بازاجتماعی کردن مجرم و آماده کردن او برای یک زندگی سالم  در کنار تنبیه بزهکار و تشفی بزه دیده است.. وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران، مسئولان زندان ها در این مسیر اصلاح و باز اجتماعی کردن زندانیان برمی دارند.

 حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در جریان این مراسم تاکید کرد:افتخار می کنیم بگوییم درب زندان‌های کشور به روی همه جهانیان باز است و می‌توانند بیایند و ببینند که ایران با زندانیان امنیتی و زندانیان عادی چگونه برخورد می کند و این مسئله از جمله افتخارات نظام زندان بانی کشور قلمداد می‌شود. وی افزود: کسانی که مدعی حقوق بشر هستند می‌توانند بیایند و از زندان کشور بازدید کنند.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه اصلاح مجرمان باید محور انجام کارها در طول برنامه ها باشد اظهار کرد: بر اساس سند تحول قضایی موضوع اصلاح مجرمان به عنوان ماموریت ششم در این سند پیش بینی شده است. لذا در مسیر این برنامه‌ها باید برنامه‌های فرهنگی و برنامه های مربوط به اشتغال زندانیان سرلوحه کار قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه نظام حرفه آموزی و اشتغال زندانیان باید متحول شود و به صورت جهشی در این بخش حرکت کنیم ،گفت: البته در حال حاضر اقدامات خوبی در همین مسیر انجام می شود.

وی افزود: استفاده از مشارکت‌های مردمی و برجسته کردن اداره تعاون زندانیان در امر اشتغال باید به عنوان یک برنامه مهم مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: طبق گزارش ها، میزان اشتغال زندانیان در فروردین امسال نسبت به سال گذشته ۱۰۹ درصد افزایش پیدا کرده است و این افتخاری برای سازمان زندان هاست و در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد و خرداد ماه نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد اشتغال افزایش پیدا کرده است و همچنین بر اساس آمار، میزان پرداختی دستمزد به زندانیان در سه ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته سه برابر افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تعداد زندانیان، زندان باز افزایش پیدا کرده که همواره مورد تاکید است. وقتی گفته می‌شود که زندانیان از نهادهای ارفاقی از جمله آزادی مشروط و تعلیق مجازات استفاده می کنند، هدف این نیست که افراد شرور از این نهادهای ارفاقی استفاده کنند و به هیچ وجه قانون اجازه نمی دهد.

 وی افزود: قانون نهاد های ارفاقی را در نظر گرفته است اما افرادی که آرامش مردم را بر هم میزنند و اعمالی مانند موبایل قاپی و کیف قاپی انجام می دهند، با آنها به جد برخورد می شود. وی افزود: تعداد رسیدگی‌های الکترونیکی، تعداد ملاقات های تصویری الکترونیکی و زندانیان تحت مراقبت الکترونیکی افزایش پیدا کرده که یکی از برنامه های قوه قضاییه است. وی افزود: امیدواریم تا پایان سال به طور میانگین میزان اشتغال زندانیان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد رشد پیدا کند.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما