اسلامی: ایران تبدیل به قطب طراحی و ساخت نیروگاه‌های اتمی خواهد شد

۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۱۴:۰۰:۰۹
کد خبر: ۱۳۶۸۳۹۰
اسلامی: ایران تبدیل به قطب طراحی و ساخت نیروگاه‌های اتمی خواهد شد
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بحران مواد سوختی در دنیا، گفت: باید بتوانیم با اجرای این برنامه در افق سال‌های آینده، کشور را تبدیل به یکی از قطب‌های ساخت و طراحی نیروگاه‌های اتمی کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاح سامانه پرتابل پرتودهی گاما در شهرستان بناب گفت: امروز دنیا با بحران مواد سوختی و سوخت مواجه شده است و تقریباً تمامی کشورها به ویژه کشورهای اروپایی همه به احداث نیروگاه‌های اتمی روی آوردند و ما یک غفلت چندین ساله در این زمینه داریم و باید بتوانیم با اجرای این برنامه در افق سال‌های آینده، کشور را تبدیل به یکی از قطب‌های ساخت و طراحی نیروگاه‌های اتمی کنیم.

وی افزود: صنعت هسته‌ای در زندگی و اقتصاد ملی وجود داشته اما با مقیاس محدود بوده است؛ البته امروز و به لطف الهی و همت همکاران توانستیم در بازه زمانی کوتاه این پروژه را به چنین مرحله‌ای برسانیم. این پروژه شامل طراحی و ساخت سامانه پرتابل پرتودهی گاماست که در دنیا و در حوزه پرتودهی مواد غذایی و محصولات کشاورزی استفاده می‌شود؛ از تاریخ اول دی‌ ۱۴۰۰ این پروژه کلید خورد و ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ آماده رونمایی شد و اکنون در روز پنجشنبه سوم شهریور ماه این سامانه به بهره‌برداری رسید.

مهار و کنترل ضایعات حوزه کشاورزی و مواد غذایی

وی تصریح کرد: کاربرد مشخص سامانه پرتابل پرتودهی گاما این است که با پرتودهی به موادغذایی و محصولات کشاورزی می‌تواند، آفت‌پذیری آنها را از بین برده و در مقابل عمر نگهداری و انبارمانی این مواد و محصولات را افزایش دهد و از این طریق حدود ۳۰درصد ضایعات کشور در حوزه کشاورزی و موادغذایی را به طرز چشمگیری، مهار و کنترل خواهیم کرد.

وی افزود: طرحی را از سوی سازمان انرژی اتمی ایران و بر اساس سند توسعه کاربرد پرتوها عملیاتی کرده‌ایم که بر اساس آن ۱۲ قطب صنعتی در کشور پیش‌بینی و طراحی شده و سامانه‌های در حال طراحی و ساخت در تمام مراکز و با محوریت بخش خصوصی و با پشتیبانی سازمان انرژی اتمی، نصب خواهد شد و بدین ترتیب گستره ملی را انشاالله در ۳ سال آینده تحت پوشش این سامانه‌ها قرار خواهیم داد.

اسلامی گفت: اکنون در نقطه آغاز قرار داریم و ثابت شد اگر اراده کرده و به ظرفیت ملی و به استعداد جوانان اعتماد کنیم، می‌توانیم طرح‌ها و برنامه‌هایی که احتمالا به دلیل پیچیدگی‌های تکنولوژیک دور از دستیابی بودند را محقق کنیم و انشالله با توجه و عنایت پروردگار حتما به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

وی تاکید کرد: به ثمر رسیدن طرحی که امروز بهره‌برداری می‌شود، نشان می‌دهد این تفکر پیروز است و می‌تواند موجب تداوم موفقیت‌ها شود. به تدریج و پس از نصب و بهره‌برداری سامانه پرتابل پرتودهی گاما، شاهد خدمتی ماندگار برای فعالان اقتصادی در این حوزه و مردم عزیز به عنوان مصرف‌کننده نهایی محصولات خواهیم بود.

نصب ۱۲ سامانه پرتابل پرتودهی گاما تا پایان سال ۱۴۰۲

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره میزان نیاز کشور به این سامانه‌ها و همچنین برنامه‌های این سازمان در این حوزه توضیح داد: قرار است این سامانه‌ها در ۱۲ قطب پیش‌بینی شده به عنوان مراکز لجستیک نصب شوند؛ ظرفیت برنامه‌ریزی شده به این صورت است که بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ سامانه در ۱۲ منطقه نصب کنیم و با توجه به ظرفیت سرویس‌دهی روزانه به ۲۰تن محصول، در گام ابتدایی قرار داریم و افزایش ظرفیت، بستگی به میزان استقبال و مشارکت بخش خصوصی دارد که خوشبختانه این مساله با افق روشن و خوبی مواجه شده و به تدریج ظرفیت خود را متناسب با نیاز و استقبال، افزایش خواهیم داد.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنم در طول ۳ سال آینده بتوانیم شاهد گسترش بسیار خوب این سامانه در سطح کشور باشیم. از کسانی که دارای مراکز لجستیکی و سیستم‌های سورتینگ بوده و روزانه به ظرفیت قابل ملاحظه‌ای سرویس‌دهی می‌کنند، دعوت می‌کنم در این طرح مشارکت کنند چراکه سفارش این عزیزان سبب می‌شود تا ما بتوانیم افزایش تقاضا را مدیریت کنیم تا مردم سراسر کشور از مواهب این سامانه بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ 

نظر شما