ضرورت ایجاد ساختاری منسجم برای تشکیل زیست‌بوم اندیشکده‌ای کشور

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۱۰:۰۲:۱۹
کد خبر: ۱۳۷۰۰۵۷
ضرورت ایجاد ساختاری منسجم برای تشکیل زیست‌بوم اندیشکده‌ای کشور
در راستای تشکیل میز‌های مطالعاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور با هدف حمایت از نظام حکمرانی در نگاه به مسائل کنونی و آینده کشور و تشکیل گروه‌های مسأله‌محور و رصد این مسائل با استفاده از ظرفیت علمی اساتید علمی دانشگاه‌ها، نشست هم‌اندیشی رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی در محل این سازمان برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا، محمدصادق خیاطیان در این جلسه با بیان اینکه تعبیر رئیس جمهور از نقش مرکز بررسی‌های استراتژیک، ایفا کردن وظیفه اتاق فکر دولت است تا بتواند با به‌کارگیری ظرفیت نخبگانی کشور به وظایف خود بپردازد، تصریح کرد: ما نیز با شفاف کردن ماموریت‌ها و مسیری که باید در پیش می‌گرفتیم، با مشورت دوستان و تأیید رئیس جمهور چهار مأموریت را برای مرکز تعریف کردیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، پیگیری گفتمان دولت را اولین مأموریت این مرکز برشمرد و گفت: تمام دولت‌های گذشته گفتمانی را برای خود برگزیده بودند. در این دوره نیز پس از برگزاری جلسات متعدد و همفکری انجام شده، گفتمانی که برآمده از رفتار و منویات شخص رئیس جمهور بود انتخاب شد. از این رو گفتمان «عدالت و جمهوریت» به عنوان گفتمان دولت سیزدهم انتخاب شد. گفتمانی که سابقه فعالیت‌ها و شخصیت رئیس جمهور هم بیانگر آن است.

پیگیری گفتمان دولت در سه ساحت از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک

وی افزود: در این راستا مرکز بررسی‌ها در سه ساحت «تولید ادبیات و محتوای این گفتمان با هدف تبیین و تفسیر آن»، «امتداد اجتماعی دادن به این گفتمان» و «رصد و پایش این گفتمان» به پیگیری این موضوع پرداخته است.

خیاطیان از «توسعه شبکه نخبگانی» به عنوان دومین ماموریت مرکز بررسی‌های استراتژیک نام برد و گفت: این مأموریت در راستای ایجاد ارتباط دولت با بدنه نخبگانی کشور تعریف شده است، به ویژه اینکه این روزها مسائل نخبگانی مانند مهاجرت نخبگان هم مطرح است و باید برای آن چاره اندیشید. این کار نیاز به الگوسازی دارد تا بتوانیم آن را نهادینه کنیم.

ماموریت مرکز بررسی‌های استراتژیک برای شکل‌گیری زیست‌بوم اندیشکده‌ای کشور

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه ما در سال‌های اخیر هرچقدر که برای شکل‌گیری و تعمیق زیست‌بوم فناوری کشور تلاش کرده‌ایم، تاکنون ساختار منسجم و مشخصی برای زیست‌بوم اندیشکده‌ای کشور ایجاد نکرده‌ایم، تاکید کرد: این کار نیاز به هویت‌سازی و تهیه و تدوین قوانین مشخص و کاربردی دارد. یکی از کارهای مرکز بررسی‌های استراتژیک نیز این است که زمینه شکل‌گیری این زیست‌بوم را در کشور فراهم کند و ما درصدد انجام آن هستیم.

ایفای نقش مشورتی برای رئیس جمهور در حوزه‌های راهبردی، سومین ماموریتی بود که دکتر خیاطیان از آن نام برد. وی گفت: ما برای ایفای این ماموریت، دو رویکرد را دنبال می‌کنیم؛ ابتدا مواردی است که از سوی رئیس جمهور به مرکز ارجاع می‌شود، مانند موضوع آب زاینده‌رود، افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی یا مسئله مهاجرت نخبگان. برای این کار نیز کارگروه‌هایی تشکیل داده‌ایم که اعضای آن را صاحبنظران، کارشناسان، اساتید دانشگاه‌ها و خبرگان علمی کشور تشکیل داده‌اند و کمتر از کارشناسان خود مرکز بررسی‌های استراتژیک در آن استفاده کرده‌ایم، چون مرکز را نمی‌توان یک مرکز پژوهشی به معنای عام آن تعریف کرد.

رویکرد فعالانه مرکز بررسی‌های استراتژیک در ورود به مسائل اساسی کشور

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، دومین رویکرد این مرکز در ورود به مسائل اساسی کشور را «رویکرد فعالانه» اعلام کرد و گفت: این رویکرد ماهیتاً با نگاه مساله‌محوری یا آینده‌محوری دنبال می‌شود. ما هم تلاش کرده‌ایم مسائلی انتخاب شوند که کلان، راهبردی و بین بخشی باشند، مانند آب، محیط زیست، انرژی، حمل و نقل و... .

خیاطیان ادامه داد: در این رویکرد تلاش‌هایی در میان مدت و بلند مدت در مرکز صورت می‌پذیرد که هر زمان در موضوعی به جمع‌بندی مناسب برسیم، آن موضوع را همراه با ارائه راهکار به رئیس جمهور ارائه می‌کنیم.

 

وی در ادامه سخنان خود، «رصد سیمای عمومی دولت» را چهارمین مأموریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: این مأموریت بیشتر جنبه ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات دولت در داخل خود قوه مجریه را دارد، مانند بررسی سیاست حذف ارز ترجیحی، هدفمند کردن یارانه‌ها، اقتصاد مقاومتی و... . آنچه ما در این ماموریت دنبال می‌کنیم این است که سیاست‌های اتخاذ شده در بدنه دستگاه‌های اجرایی چقدر به اهداف از پیش تعیین شده رسیده‌اند و چقدر با اسناد بالادستی‌شان سازگارند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پایان از آمادگی این مرکز برای همکاری با مراکز اندیشکده‌ای و نخبگان دانشگاهی خبر داد و گفت: آمادگی داریم تا مسائل و مشکلات ارجاع شده به این مرکز از سوی دولت را با شما در میان بگذاریم و برای آن چاره‌اندیشی کنیم و از سوی دیگر از دریافت هرگونه نظر و پیشنهادی در خصوص مسائلی که از جنس راهبردی و ملی در استان‌ها مطرح است، هم استقبال می‌کنیم تا به یک راهبرد مشخص برای حل مسائل برسیم.

در ادامه این نشست نیز دکتر محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی به فعالیت‌های انجام شده در این سازمان اشاره کرد و با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین، نقش‌آفرینی تخصصی بسیج اساتید کشور در این زمینه است، گفت: استاد بسیجی، بیش از هر قشر دیگر بسیجی در کشور این توانمندی را دارد که وظایف علمی و تخصصی را بر عهده بگیرد تا بتواند از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه بسیج اساتید کشور دو اولویت اصلی «تعالی آموزش عالی و اسلامی شدن دانشگاه» و «کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کشور» را مدنظر فعالیت‌های خود قرار داده است، گفت: ما این آمادگی را داریم که تا ظرفیت اساتید بسیجی و حتی اساتید غیر بسیجی را پای کار بیاوریم تا بتوانیم به سمت تحقق یک نظام حکمرانی مطلوب گام برداریم، نظامی که خروجی آن رضایتمندی مردم و تحقق آرمان‌های الهی انقلاب اسلامی باشد. انشاءالله از دل برگزاری این جلسات بتوانیم زمینه ایجاد یک رابطه خوب و پایدار بین دولت و بدنه علمی کشور را در سطوح راهبردی و کاربردی فراهم کنیم.

در پایان این نشست، حاضران طی پرسش و پاسخی با رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به بیان نقطه نظرات و راهکارهای خود پرداختند.

انتهای پیام/ 

نظر شما