نماینده ایران در سازمان ملل

آمریکا به حمایت از تروریست ها و اشغال شمال شرق سوریه پایان دهد

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۲۲:۵۷:۰۸
کد خبر: ۱۳۷۰۴۳۶
آمریکا به حمایت از تروریست ها و اشغال شمال شرق سوریه پایان دهد
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با رد اتهامات بی‌پایه و اساس آمریکا علیه ایران در سوریه تاکید کرد: ایالات متحده باید به حمایت مستمر خود از گروههای تروریستی و اشغال شمال شرق سوریه پایان دهد و نقض حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل را متوقف کند.

 به گزارش خبرگزاری برنا، "زهرا ارشادی" سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت  در مورد تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه اظهار داشت: ارائه کمک های بشردوستانه به سوریه ضروری است و شرایط سیاسی نباید مانع از رسیدن کمک های بشردوستانه به مردم نیازمند شود. اما این اقدام باید با احترام کامل به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه انجام شود.

  نماینده ایران در این نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت ما از پذیرش قطعنامه ۲۶۴۲ (۲۰۲۲) استقبال می کنیم و آن را گامی مهم در جهت رسیدگی به نیازهای فوری سوریه می دانیم. این قطعنامه صراحتاً خواستار پروژه های بازیابی زودهنگام و شفافیت بیشتر در تلاش های کمک رسانی است.

 دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اولین گزارش سازمان ملل بعد از تصویب  قطعنامه ۲۶۴۲ شورای امنیت، گفت در این گزارش بر اهمیت پروژه های بازیابی اولیه و زودهنگام تاکید می کند. بر اساس این گزارش، دسترسی محدود به برق همچنین مانع از ارائه خدمات ضروری بشردوستانه و سایر فعالیت های پاسخگویی، از جمله ارائه خدمات بیمارستانی و کلینیک، تولید غذا و توزیع آب شده است.

وی افزود: با توجه به وخامت وضعیت، پروژه‌های احیای زودهنگام مانند پروژه‌های برق در برقراری مجدد دسترسی به خدمات ضروری حیاتی هستند و نباید تحت تأثیر تحریم‌های یکجانبه قرار گیرند. ایشان تاکید کرد در این زمینه، مفاد و محتوای قطعنامه صریح است و جایی برای تفسیر خودسرانه باقی نمی گذارد. ما خواستار اجرای کامل و مؤثر قطعنامه هستیم.

نماینده ایران همچنین خواستار لغو تحریم های یکجانبه علیه سوریه که مانع اجرای قطعنامه می شوند، شد و در رابطه با روند سیاسی تحولات سوریه باردیگر بر موضع ثابت و اصولی کشورمان تاکید کرد.

ارشادی گفت بحران سوریه باید به صورت مسالمت آمیز و مطابق با اصول حقوق بین الملل، به ویژه احترام کامل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها حل و فصل شود. برای دستیابی به این هدف، باید اشغالگری  پایان یابد و حاکمیت کامل سوریه بازیابی شود.

  سفیر ایران در ادامه بر نقش حیاتی کمیته قانون اساسی در حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید و از تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل برای تعامل با طرف های سوری به منظور تسهیل در کار نهمین نشست کمیته قدردانی و حمایت کرد.

   دیپلمات ارشد کشورمان در این زمینه به اجلاس سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب فورمت آستانه در تهران در ۲۸ تیرماه اشاره کرد و گفت در اجلاس تهران، روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه بر تعهدات تزلزل ناپذیر خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و پیشبرد یک روند سیاسی پایدار به رهبری و تحت حاکمیت مردم سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند.

 معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل  حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرد و گفت رژیم اسرائیل همچنان به نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین انجام حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی در داخل خاک سوریه ادامه می دهد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به شدت تداوم حملات نظامی اسرائیل در سوریه از جمله به زیرساخت های غیرنظامی را محکوم کرده و حق مشروع سوریه برای پاسخ بر اساس حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل به رسمیت می شناسد. تداوم این گونه اقدامات جنایتکارانه موجب بی ثباتی و تشدید تنش در منطقه می شود.

 معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اظهار دشات: شورای امنیت باید استاندارد دوگانه خود را کنار بگذارد و تجاوزات و حملات تروریستی اسرائیل به خاک سوریه را که نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی، به ویژه اصل تمامیت ارضی و استقلال یک کشور مستقل است، به صراحت محکوم کند.

  نماینده ایران در این نشست سازمان ملل در پاسخ به اتهامات بی اساس و ادعای نماینده آمریکا علیه  جمهوری اسلامی ایران در حمایت از شبه نظامیان در سوریه در حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی و ائتلاف در این کشور، ضمن رد این اتهامات و ادعاهای بی اساس گفت حضور آمریکا در شمال شرق سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم، نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد، حقوق بین الملل و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است.

وی افزود: این ایالات متحده است که با گروه های تروریستی در سوریه همکاری کرده و صلح و امنیت در منطقه را بی ثبات می کند. ایالات متحده باید به حمایت مستمر خود از گروه های تروریستی و اشغال شمال شرق سوریه پایان دهد و نقض حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل  را متوقف کند.

  سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت شورای امنیت باید در چارچوب مسولیت های خود ذیل منشور ملل متحد از آمریکا بخواهد به تعهدات بین المللی خود پایبند بماند.

وی تاکید کرد ایران به عنوان یک کشور مسئول و در راستای تعهدات بین المللی خود به تلاش های خود برای کمک به دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم ادامه می دهد.

انتهای پیام/ 

نظر شما