در گفت و گو با برنا مطرح شد

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای پس از ۱۵ سال/ توسعه اقتصادی و سیاسی منطقه­ ای سرعت گرفته است

۱۴۰۱/۰۶/۰۹ - ۱۷:۴۸:۵۰
کد خبر: ۱۳۷۱۲۹۶
عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای پس از ۱۵ سال/ توسعه اقتصادی و سیاسی منطقه­ ای سرعت گرفته است
سخنگوی دولت گفت: با سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر تعامل نتیجه­ محور با سایر کشورها به ­خصوص همسایگان، فرآیند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران پس از 15 سال در سازمان همکاری شانگهای آغاز شد که این امر از دستاوردهای مهم دولت در یک­سال گذشته به شمار می­‌رود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، سازمان همکاری شانگهای در سال 1996 میلادی از دل رقابت قدرت­های بزرگ بر سر منطقه ژئوپولتیک آسیای میانه ظهور کرد. سال گذشته و با تدبیر دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم، با رای اعضای این سازمان، جمهوری اسلامی ایران نیز از حالت ناظر خارج و فرآیند عضویت فعال و دائم کشورمان در این سازمان آغاز شد. این اتفاق باعث تقویت جایگاه ایران در منطقه و تغییر معادلات سیاست بین الملل شد، چراکه سازمان همکاری­های شانگهای نقش بسیار بزرگی را در توسعه اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایفا می­کند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در همین رابطه با اشاره به اهمیت سازمان همکاری شانگهای به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این سازمان یکی از سازمان های بزرگ منطقه­ای است و بیشترین تولید­کننده و مصرف­کننده انرژی در جهان را داراست. با در­نظر گرفتن شرایط کشورهای عضو این سازمان می­توان تصریح کرد که سازمان همکاری شانگهای تاثیر مهمی در معادلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی جهان دارد.

وی افزود: عمده ­ترین هدف این سازمان، توسعه همکاری­های سیاسی و اقتصادی و حفظ صلح، امنیت و ثبات در منطقه است.

سخنگو و دبیر هیئت دولت با تاکید بر نقش و اهمیت حضور ایران در این سازمان تاکید کرد: سازمان همکاری شانگهای نمادی از همگرایی منطقه­ای در قاره آسیا است که بدون حضور ایران با توجه به موقعیت منحصر­به­فردش، حلقه های آن کامل نمی شد. بعد از حدود 15 سال، فرآیند عضویت فعال و دائم جمهوری اسلامی ایران در این سازمان آغاز شد. این عضویت راهبردی نقش بسیار مهمی بر روند همکاری­های همه جانبه ایران با کشورهای آسیایی خواهد داشت.

بهادری ادامه داد: عضویت ایران در سازمان شانگهای هم برای ما نافع است و هم برای کشورهای عضو. در کنار نفعی که ایران از این عضویت خواهد برد، با ظرفیت عظیم ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ما، ایران می‌تواند در  قدرتمندی بیش­از­پیش شانگهای تأثیر قابل توجهی داشته باشد؛ یکی از دلایل مخالفت غرب با عضویت ایران نیز همین موضوع است.

وی در تشریح مبانی اصلی شکل گیری این سازمان و نقش ایران گفت: یکی از مبانی اساسی تشکیل سازمان همکاری شانگهای ایستادگی در برابر نفوذ آمریکا است که عضویت ایران در این سازمان را با نگاه به این مبنا حائز اهمیت می­کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر مبنای سیاست خارجه کشور در راستای افزایش تعاملات عزتمندانه و متوازن با کشورها و ارتباط وسیع با همسایگان، سازمان همکاری شانگهای می­تواند تسهیل­گر رویکرد جدید ایران در سیاست خارجی باشد.

وی در پایان تاکید کرد: ان­شاالله تعاملات منطقه­ای و همکاری در قالب این سازمان روند پیشرفت کشور را شتاب بیشتری می بخشد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز