نمایشگاه ضد تحریم ها با حضور دبیر ستاد حقوق بشر در مقر سازمان ملل در ژنو افتتاح شد

۱۴۰۱/۰۶/۲۱ - ۱۵:۳۱:۴۷
کد خبر: ۱۳۷۶۵۱۱
نمایشگاه ضد تحریم ها با حضور دبیر ستاد حقوق بشر در مقر سازمان ملل در ژنو افتتاح شد
غریب آبادی با اشاره به افتتاح نمایشگاه ضد تحریم ها در مقر سازمان ملل، گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تسهیل گفت‌وگوهای بیشتر و به اشتراک گذاشتن تجربیات به منظور درک بهتر چالش‌های مشترک موجود در مسیر چندجانبه‌گرایی، حاکمیت قانون و البته حقوق بشر در نتیجه اقدامات قهری یکجانبه اعمال شده توسط برخی از کشورها، به ویژه آمریکا، محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که در راس یک هیات عالیرتبه برای شرکت در نشست فصلی شورای حقوق بشر عازم ژنو شد، در اولین روز اجلاس، نمایشگاه آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره مندی از حقوق بشر مردم ایران را افتتاح نمود.

دبیر ستاد حقوق بشر در افتتاحیه این نمایشگاه که سفرا و دیپلمات های مقیم ژنو، سازمان های غیر دولتی حقوق بشری و گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه نیز حضور داشتند، طی سخنانی گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی با آثار منفی و مخرب اقدامات قهری یکجانبه و  همچنین تسهیل گفت‌وگوهای بیشتر و به اشتراک گذاشتن تجربیات به منظور درک بهتر چالش‌های مشترک موجود در مسیر چندجانبه‌گرایی، حاکمیت قانون و البته حقوق بشر در نتیجه اقدامات قهری یکجانبه اعمال شده توسط برخی از کشورها، به ویژه ایالات متحده آمریکا، محسوب می شود.

 

غریب آبادی افزود: اقدامات قهری یکجانبه که برایاعمال فشار حداکثری بر مردم ایران طراحی شده است، بسیاری از ایرانیان را از حقوق اولیه و اساسی انسانی خود محروم نموده است. اقدامات قهری یکجانبه غیرقانونی و غیرانسانی، براساس معیار ملیت و با هدف تبعیض علیه شهروندان دردکشورهای هدف اعمال می شود. چنین سیاست‌های بدخواهانه‌، یکی از بارزترین مظاهر نژادپرستی فراسرزمینی است، زیرا فشارهای ناشی از اقداماتی از این دست  بر زندگی میلیون‌ها انسان تأثیر گذاشته و آنها را از حقوق مسلم خود محروم می‌کند.

 وی ادامه داد: تحریم ها و سیاست های مبتنی بر تحریم، به شدت چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون را به خطر انداخته و حقوق بشر، صلح و امنیت را تضعیف می کند. اقدامات قهرآمیز یکجانبه ظالمانه و غیرانسانی که علیه چندین ملت از جمله مردم ایران تحمیل شده است، نمونه ای کامل از نقض آشکار و فاحش حقوق بشر است.

غریب آبادی همچنین در زمینه راهکارهای مواجهه با این چالش ها اظهار داشت: چالش های چندجانبه و پیچیده‌ای که جهان امروز با آن مواجه است، راه‌حل‌های جهانی را طلب می‌کند که یکی از آنها تقویت بیشتر چندجانبه‌گرایی با موضع‌گیری در برابر یکجانبه‌گرایی است. در حالی که به آینده می نگریم و چشم اندازی جدید می سازیم، نباید شتاب اتخاذ گام های عملی را برای محاکمه مجریان اقدامات قهری یکجانبه و تضمین ارتقا و حمایت از تمامی حق های بشری از دست بدهیم. تا زمانی که بزرگترین ناقضان حقوق بشر آزاد باشند، حفظ حقوق بشر عملا غیرممکن است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ضمن قدردانی از گزارشگر ویژه بررسی آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه برای بازدید از ایران (از ۱۸ تا ۲۸ اردیبهشت ماه) و ارائه گزارش در مورد برخی از این آثار، به اعضای شورای حقوق بشر توصیه کرد تا برای دریافت تصویری کلی از تاثیرات منفی تحریم های یکجانبه بر حقوق مردم ایران، گزارش کامل او را مطالعه نمایند.

انتهای پیام/ 

نظر شما