مفتی اعظم قزاقستان از نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوهای دینی تجلیل کرد

۱۴۰۱/۰۶/۲۴ - ۱۴:۳۶:۲۶
کد خبر: ۱۳۷۷۸۳۲
مفتی اعظم «نوروزبای حاجی تاقان اولی» در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌‌پور از نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوهای دینی در سطح جهان، تجلیل کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در راس هیأتی بلندپایه به قزاقستان سفر کرده است با مفتی اعظم «نوروزبای حاجی تاقان اولی»، رئیس اداره معنوی مسلمانان قزاقستان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در سخنانی، با اشاره به ملاقات رئیس جمهور قزاقستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، تشکیل دبیرخانه مشترک فارابی برای شناسایی و معرفی آثار معلم ثانی و ترجمه ابن آثار به زبان قزاقی را ضروری دانست و از اداره مفتیات برای حضور فعال در این اقدام هوشمندانه دعوت به عمل آورد.

رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت همکاری‌های مشترک فرهنگی و دینی بین دو کشور تأکید کرد.

مفتی اعظم قزاقستان در این دیدار، ضمن تشکر از حضور هیأت عالیرتبه ایرانی در هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در قزاقستان از نقش سازنده این هیأت در این کنگره جهانی تجلیل کرد.

وی سابقه ۳۰ ساله جمهوری اسلامی ایران را در این حوزه ستود و اظهار داشت: مردم قزاقستان همواره احترام ویژه‌ای برای کشور دوست و همسایه ایران قائل هستند. 

مفتی اعظم نوروزبای حاجی تاقان اولی افزود: سفر اخیر رئیس جمهور توکایف به ایران بدون شک به نقطه عطفی در روابط دو کشور مبدل خواهد شد.

وی وجود کتابخانه‌های غنی جمهوری اسلامی ایران را فرصتی مناسب برای پژوهش و آشنایی با تاریخ دیرینه کشورش دانست.

دعوت از مفتی اعظم قزاقستان برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی

در ادامه این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب در سخنانی، با اشاره به برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در دو ماه آینده، از مفتی اعظم قزاقستان برای حضور در این نشست جهانی دعوت به عمل آورد.

وی در عین حال، آمادگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را برای پذیرش جمعی از اندیشمندان کشور قزاقستان جهت آشنایی با میراث فرهنگی مشترک و پژوهش میدانی و کتابخانه ای در این خصوص را اعلام کرد.

در پایان این دیدار، مفتی قزاقستان با اشاره به مشترکات فرهنگی عمیق دو کشور و آمادگی همیشگی اداره مفتیات برای توسعه همکاری‌های فی مابین، از حضور در سی و ششمین کنفرانس جهانی وحدت اسلامی در تهران استقبال کرد. 

بنابر اعلام این خبر، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رأس هیأتی بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی، (21 شهریورماه) به قزاقستان سفر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و زهرا رشید بیگی، رئیس گروه مسیحیت ارتدکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سفر، حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور را همراهی می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن حضور در کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در روزهای (22 تا 24 شهریورماه)، به منظور هم افزایی و همبستگی و یافتن راهکار مناسب برای حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با برخی نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف دیدار می‌کند.

وی علاوه بر دیدارهای رسمی و بازدید از مراکز علمی و فرهنگی قزاقستان،  با هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان در خصوص توسعه روابط فرهنگی و اجرایی شدن توافقات و تفاهمات فرهنگی دو کشور با مقامات قزاقستان، تبادل نظر خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما