رئیسی: فشار حداکثری آمریکا را شکست دادیم/ خط قرمز جمهوری اسلامی امنیت جان و مال مردم است‌

۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۲۰:۵۱:۲۴
کد خبر: ۱۳۸۱۷۵۵
رئیسی: فشار حداکثری آمریکا را شکست دادیم/ خط قرمز جمهوری اسلامی امنیت جان و مال مردم است‌
رئیس جمهور گفت خط قرمز جمهوری اسلامی امنیت جان و مال مردم است‌ و به هیچ کس اجازه نمی دهد که با اغتشاش امنیت جامعه را برهم زند‌.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا،  آیت الله سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهور کشورمان در هفتمین گفت وگوی زنده تلویزیونی خود در رابطه با مشروح دیدار های خود در سفر به نیویورک گفت: خدا را برای دو رویداد مهم فرهنگی که اتفاق افتاد شاکر هستیم اولین رویداد اربعین بود که بیش از ۳/۵میلیون نفر ایرانی و ۲۰ میلیون زائر در کربلا به امام‌حسین ادای احترام‌کردند و همچنین آنچه که در مشهد اتفاق افتاد و بیش از ۴/۵میلیون نفر زائر امام رضا بودند‌. خدا رحمت کند حاج قاسم را که فرمود ما ملت امام‌حسینیم، این عشق به اهل بیت از رویداد هایی است که نمی شود به سادگی از آن گذشت.

وی در ادامه گفت: عضویت ایران در شانگهای مسئله مهم است از نظر اقتصادی به زیر ساخت های اقتصادی آسیا وصل شدیم اعضای شانگهای بخش قائل توجهی از جمعیت جهان و اقتصاد جهان را تشکیل می دهند‌. ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها و زیر ساخت ها به توسعه تجارت و اقتصاد کمک شایانی میکند‌ علاوه بر شرکت در اجلاس شانگهای و اعلام عضویت رسمی ایران، دیدار های دو جانبه با رئیس جمهور چین داشتیم و تصمیم  و اراده دو کشور برای قرارداد۲۵ ساله مطرح شد و همکاری های دو کشور در حوزه انرژی و فعال شدن تجارت دو کشور و مسائل مولی و مالی دو کشور مطرح شد‌. 

وی بیان داشت: بعد از سفر به مسکو روابط تجاری دو کشور ۸۰ درصد افزایش یافت.

رئیسی خاطر نشان کرد: در مجموع با کشور های آسیای مرکزی بحث هایی رد و بدل شده است.  در اولین سفر من به تاجیکستان تاکنون روابط دو کشور ۵تا۶ برابر افزایش یافته است  و همکاری های مختلفی با کشور های آسیای مرکزی داریم. سیاست همسایگی تاکنون جوابگو بوده است . 

وی افزود: من با سران ده کشور منطقه دیدار داشته ام و توسعه کارهای اقتصادی و تجاری عمده صحبت ها بود‌

رئیس جمهور گفت: سال قبل به دلیل کرونا در نشست نیویورک شرکت نکردم و وبیناری حضور یافتم ولی امسال سفر کردم. چون اولین سفر بعد از شهادت حاج قاسم بود باید صدای مظلومیت و اقتدار ایران را در نطق و بیانات خود بیان‌می کردم. در اجلاس عمومی سازمان‌ملل سعی شد موااضع ایران  را بیان‌کنم.‌

وی تاکید کرد: شرکت در اجلاس یونسکو و بیان‌ مواضع آنوزشی ایران به صورت مختصر انجام شد لکن سعی کردم محور مواضع ایران را که توجه به اسناد داخلی مثل سند بنیادین آموزش و‌پرورش ضمن تعامل با کشور ها است را بیان کنم. 

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در حاشیه اجلاس سازمان‌ملل دیدار های دوجانبه صورت گرفت و با سران ده کشور دیدار کردم و نشستی با سران اتحادیه اروپا و رییس جمهور فرانسه و سوئیس و کشورهای اروپایی و آفریقایی  و آمریکایی لاتین داشتم.

رئیسی تصریح کرد: در نشست با مکرون مباحث هسته ای مطرح شد و موضع ایران را مجدد تکرار و مرور کردیم و اعلام‌کردیم توافق عادلانه و خوب قابل دست یابی است و ما آمادگی توافق عادلانه را داریم. آمریکا از این توافق خارج شده و اروپا به تعهدات خود عمل نکرد و مکرون قبول داشت که اروپا به تعهدات خود عمل نکرد و مواضع به‌نحوی بود که ایشان‌گفت با اروپا و آمریکا صحبت میکند و نتیجه را اعلام‌ خواهد کرد‌ . در این گفت و گو بر اخذ تضمین ها تاکید داشتیم. مسائل دوجانبه و همکاری ها با فرانسه در اینکنشیت مطرح شد‌ 

رئیس جمهور اظهار داشت: در دیدار با دبیر کل سازمان‌ملل ، ایشان بر ظرفیت های بالای ایران تاکید داشت و به ایشان گفتم سازمان‌ملل در نیویورک است و نباید تحت تاثیر قدرت ها باشد و گفتم سعی کنید سازمان‌ملل، سازمان ملل باشد نه سامان تحت تاثیر قدرت های بزرگ. 

رئیسی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده هسته ای ایران گفت: ایران در آخرین متنی که ارائه داده است، بر تضمین اعتماد آور تاکید کرده و گفته ایم موضوعات پادمان باید حل و فصل شود زیرا اگر این توافق شد چند روز بعد قطع نامه علیه ایران صادر نکنند‌. مکرون می خواست اثبات کند آژانس سیاسی نیست ولی مصادیق زیادی آوردم که کار آژانس سیاسی است‌.

وی خاطرنشان کرد: در تمام مذاکراتی که در شانگهای و نیویورک داشتم، تمامی کشور ها رغبتی زیادی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران داشتند و سران کشور ها بر افرایش صادرات با جمهوری اسلامی تاکید داشتند .قصد ما تعامل با تمامی کشور ها است باید فعالان اقتصادی تلاش کنند از این فرصتی که برای کشور وجود دارد برای افرایش سهم ایران در تجارت و ترانزیت منطقه تلاش کنند

وی افزود: در سازمان‌ملل می خواستم عرض کنم‌ موسس داعش آمریکا بود و آنچه که برخلاف موازین حقوق بشر بود به دست داعش و حامیانش اتفاق افتاد و قهرمان مبارزه با داعش حاج قاسم بود و این قهرمان به دست رییس جمهور سابق آمریکا به شهادت رسید، می خواستم بگویم امروز که مدعی حقوق بشر هستید تشکیل دهنده داعش شما هستید. در سخنرانی خود  خواستم پیام اقتدار ایران و مظلومیت ایران و حاج قاسم را برسانم. 

وی افزود: در جریان فراخوان ها و تجمعات برای حضورم در سازمان‌ملل بودم، لکن این فراخوان ها هیچ اثری نداشت و تردیدی در من و مخاطبات‌من و همراهان من نداشت و پس از پایان سخنرانی ، مسیری را پیاده رفتم، برخی فکر می‌کردند این کار را نمی‌کنیم ولی این کار را انجام دادیم. کارشان مثل همیشه بی اثر و بی رمق است. جریان منافقین همواره این اجتماعات را در سفر تمامی روسای جمهور ایران داشته است ولی امسال از تمامی سالها بسیار بی رمق تر بود‌. به تمامی اهداف خود در سفر به نیویورک رسیدیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما فشار حداکثری آمریکایی ها را شکست دادیم. تحریم ها ایران را متوقف نکرده است، تصریح کرد: بیش از ۱۲۰ نشست با سران کشور ها داشته ام و همگی بر پیشرفت ایران ادعان دارند و این توطئه های اخیر برای توقف بر پیشرفت ایران است.

رئیسی در رابطه با فوت مهسا امینی گفت: اولین خبری که شنیدم در سمرقند بود و با مسئولین تماس گرفتم و گفتم با حساسیت موضوع دنبال شود و پس از بازگشت از سفر سمرقند خبر فوت ایشان را دادند و من با خانواده ایشان‌تماس گرفتم و اعلام و ابراز همدردی کردم‌ و گفتم این خبر برای تمامی ایرانی ها تلخ است و همه پس از شنیدن آن متاثر می‌شوند. و گفتم این موضوع را پیگیری میکنم و خانواده ایشان گفتند تماس شما قوت قلب ما شد. 

وی در ادامه گفت: کار از بخش های مختلف دنبال می‌شود. در فوت این خانم آنچه که وظیفه مدیریتی دولت است را انجام‌می دهیم و اصل ما شفاعیت و اجرای عدالت است و قرار بر این است که پزشکی قانونی حرفه ای بررسی کند و نظر خود را حرفه ای بیان کند و تاکنون بخش هایی گزارش های مقدماتی داده اند ولی گزارش نهایی اعلام‌نشده است و نظر نهایی با دستگاه قضا است‌. در جلسه روز گدشته گفته شد ظرف چند روز آینده پزشکی قانونی نظر خود را اعلام‌می کند‌. 

وی افزود: اظهار نظر هایی در این مدت نسبت به روش اجرای قانون شده است. از مطرح شدن نظرات و دیدگاه ها نسبت به روش اجرای قانون نباید وحشت داشت و توجه مسئولین برای اصلاح امور باید مثبت باشد. این قانون ۱۵ سال است انجام‌میشود، چه اشکالی دارد اگر نظرات اصلاحی وجود دارد از آنها کمک‌گرفته شود تا کار با نظرات اصلاحی انجام شود. چه اشکالی دارد برای نقد و گفت و گو و اعتراض نسبت به یک تصمیم ، مراکزی را قرار بدهیم که بشود مرکز گفت و گو و نقد و اعتراض، این به سلامت و ارتقای کار کمک جدی دارد.

وی ضمن بیان اینکه حد فاصل بین اعتراض و اغتشاش باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: اغتشاش بهم ریختن امنیت کشور و ایحاد هرج و مرج و تعدی به جان و مال مردم در هیچ ‌کجای عالم پذیرفتنی نیست‌. 

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه خط قرمز جمهوری اسلامی امنیت جان و مال مردم است‌ و به هیچ کس اجازه نمی دهد که کسی با اغتشاش امنیت جامعه را برهم زند‌، اظهار داشت: کشوری که کودکان بومی خود را زنده به گور می‌کند حامی اغتشاش ها شده است و کشوری که طی ۲۸ هفته ۸۱ زن به دست پلیس آن کشور کشته شده اند و آمریکایی که از ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰۰ نفر به دست پلیس کشته می‌شوند مدعی حقوق بشر شده و مردم را دعوت می‌کند و عده ای افراد گول خورده را تحریک‌ میکند‌. 

رئیس جمهور ادامه داد: مسئله خانم مرحومه امینی همه را متاثر کرد و همه ما با هر سلیقه و نگاهی بر شفافیت این موضوع تاکید داریم و همه ملت ایران متفق هستند بر اینکه هرگونه آشوب و اغتشاش موجب سلب امنیت و تعدی به جان و مال مردم می‌شود و همه معتقدند که دشمنان به دنبال موج سواری و سواستفاده است و امروز گفت و گو و نقد و اعتراض امری است که باید به آن توجه شود‌.

وی افزود: امروز آنچه که دشمن را ناامید می‌کند مشارکت و کشور را به پیش بردن و با نشاط در تمامی حوزه ها حضور داشتن است‌. شنیدن سخن مخالف و نقد و اعتراض اشکالی ندارد و باید آستانه تحمل را بالا برد‌ .

رئیس جمهور در این زمینه خاطرنشان کرد: کسانی که در اغتشاشات شرکت کردند و شریک و سهیم بودند و جان و مال مردم را به خطر انداختند باید به عدالت سپرده شوند‌ و باید قاطعانه با آنها برخورد شود‌. ایجاد وحشت در دل زن و بچه مردم جرم است.

وی در رابطه با اصلاح در قانون و یا اصلاح در اجرای آن گفت: در هر موضوعی در محافل مختلف، بحث نسبت به تصمیمات و عدم تصمیم‌گیری کاملا امکان پذیر است. گفت و گو در خصوص اصلاح روش ها اشکالی ندارد و باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد باید بهترین روشها را برای اجرای قانون ها انجام دهیم. باید روش ها مورد برسی قرار بگیرد ارزش ها قابل تغییر نیست ولی روشها تغییرپذیرند. 

وی با تاکید بر اینکه باید زمینه نقد و اعتراض را باز بگذاریم و مراکز آزاد اندیشی و گفت و گو و نقد و اعتراض حضورش اشکالی ندارد، گفت: اعتراض در جامعه اشکالی ندارد و موجب ارتقا ممکن است شود، ولی باید جلوی اغتشاش را گرفت.دشمن انسجام‌ملی را هدف قرار داده است.

ادامه دارد... 

نظر شما
نظرات
Smith
|
-
|
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
0
0
3
Smith
|
-
|
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
0
0
3
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز