قنادباشی: استعمار از ایران به عنوان کشوری در مسیر ابرقدرتی نگران است

۱۴۰۱/۰۷/۱۳ - ۰۴:۵۸:۰۵
کد خبر: ۱۳۸۳۰۹۰
قنادباشی: استعمار از ایران به عنوان کشوری در مسیر ابرقدرتی نگران است
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: استعمارگران برای کشورهای دارای نفت با حمایت داعش مانند شمال عراق، شمال سوریه سعی بر تسلط بر منابع نفتی آنها را داشتند و یا با تجزیه طلبی و افروختن شعله های جنگ داخلی کشورهای نفت خیز را ضعیف کنند تا زمینه دزدیدن نفت برای آنها فراهم شود.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، در خصوص طرح تجزیه کشورهای اسلامی گفت: ایران و لیبی از نظر نقشه های استعمار برای تجزیه‌شدن شباهت‌هایی دارد، اما از لحاظ تاریخی و جغرافیایی و جمعیتی به هیچ وجه ایران و لیبی قابل مقایسه نیستند. لیبی مانند الجزایر و مصر سابقه تاریخی ندارد و از لحاظ جمعیتی، ساختار اجتماعی و ترکیب فرهنگی به هیچ وجه قابل مقایسه با ایران نیست.

وی با بیان اینکه در سه دهه اخیر جنگ قدرت‌ها بر سر انرژی و نفت بوده است، افزود: استعمارگران برای کشورهای دارای نفت با حمایت داعش مانند شمال عراق، شمال سوریه سعی بر تسلط بر منابع نفتی آنها را داشتند و یا با تجزیه طلبی و افروختن شعله های جنگ داخلی کشورهای نفت خیز را ضعیف کنند تا زمینه دزدیدن نفت برای آنها فراهم شود. 

قنادباشی با اشاره به اینکه در سوریه، عراق و لیبی نفت دزدیده شد، خاطرنشان کرد: در حالی که لیبی دارای جمعیت شش میلیونی است و جمعیت آنها از یک دهم جمعیت ایران هم کمتر است اما درگیر موضوعات تجزیه طلبی شدند و هم سو با تجزیه طلب های غربی عمل می کردند، لذا هیچگاه قدرت سیاسی در لیبی تشکیل نشد که شبیه این امر را در سودان مشاهده کردیم که در نهایت منجر به جدا شدن سودان جنوبی شد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سیاست‌های انگلستان که به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی است، گفت: غرب با سیاست "تفرقه بینداز و حکومت کن" به دنبال تجزیه طلبی است؛ در واقع لیبی و ایران از نظر انگیزه های استعمار برای دزدیدن نفت و تاراج ثروت معدنی به هم شباهت دارند. 

قنادباشی تاکید کرد: در ایران موضوع بسیار فوق العاده‌تری مطرح است و ایران محور احیای تمدنی است که می تواند به یک ابرقدرت بزرگ تبدیل شود نگرانی استعمارگران درباره ایران بسیار بیشتر از لیبی است. 

وی در خصوص اهمیت ایران اظهار داشت: ایران در جایگاه ابرقدرتی قدم گذاشته است و ایران دارای منابع نفت، جغرافیای اتصالی و شرایط ژئوپلتیکی منحصربه فردی است؛ ایران از یک طرف از دریای خزر به 5 کشور وصل می شود و از جنوب خلیج فارس برای نفت و از طرف دیگر نزدیک چین و سر راه ابریشم هستیم و این موقعیت و منابع برای کشورهای غربی نگران کننده است. 

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز