معاون اول قوه قضاییه: لزوم نهایی شدن برنامه سند تحول برای ۵ سال آینده تا اسفند ماه سال جاری/ قضات با زندانیانی که برایشان حکم حبس صادر کردند ملاقات کنند

۱۴۰۱/۰۷/۱۴ - ۱۱:۰۲:۵۸
کد خبر: ۱۳۸۳۹۳۰
معاون اول قوه قضاییه: لزوم نهایی شدن برنامه سند تحول برای ۵ سال آینده تا اسفند ماه سال جاری/ قضات با زندانیانی که برایشان حکم حبس صادر کردند ملاقات کنند
همایش بررسی اجرای برنامه تحول و تعالی دادگستری‌های کل استان‌ها با حضور معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی معاونت اول قوه قضاییه صبح امروز «پنج شنبه» همایش بررسی اجرای برنامه تحول و تعالی دادگستری کل استان‌ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه، غریب آبادی معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر، عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، صاحبکار معاون راهبردی قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف، محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران، رحیمی وزیر دادگستری با حضور روسای کل دادگستری‌های استان‌های کشور برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی به جان برکفان عرصه نظم و امنیت کشور، بیان کرد: انتظارمان از معاونت راهبردی بسیار زیاد است، دوستان ما در این معاونت به حق زحمت می‌کشند.

وی با بیان اینکه مبارزه جدی با فساد سرلوحه کار دستگاه قضایی است، گفت: مسئولیت بسیار بزرگی بر عهده ما است. امروز براساس اسناد بالادستی در حال تدوین برنامه هستیم تا ببینیم مسیر راه را باید چگونه طی کنیم.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه در خصوص اسناد بالادستی چند موضوع مدنظر معاونت راهبردی است، تصریح کرد: محورهای هشت گانه‌ای که مقام معظم رهبری در هفتم تیر ماه سال جاری مطرح کردند، محورهای شش گانه اعلامی رهبری در حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه، محورهای ۱۵ گانه اعلامی رئیس قوه قضاییه در ابتدای سال جاری از جمله این موضوعات است.

وی افزود: این تعداد از موضوعات با یکدیگر همپوشانی دارند و شاید بتوانیم بگوییم تمام این موارد در شش محور به صورت کلی آمده است که توجه به ماموریت‌های قوه قضاییه در قانون اساسی و تحول و تعالی در قوه قضاییه از جمله این موارد است.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با اشاره به اینکه این سند برای ما یک سند بالادستی است که براساس محورهای اعلامی تنظیم شده است، اظهار کرد: موضوع فناوری‌های نوین و تسهیل در خدمت رسانی به مردم یکی از این موارد است که در سند برجسته شده است.

وی افزود: بکارگیری نیروهای صالح، فاضل، جهادی و انقلابی به تعبیر مقام معظم رهبری باید انجام شود، ارج نهادن به قضات پاکدامن، ارتباط با متن مردم باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: هر برنامه‌ای که تنظیم می‌کنیم باید در اجرای یکی از این محورها باشد که هست.

وی افزود: کلیه تدوین‌ برنامه‌های دادگستری‌های سراسر کشور بر عهده معاونت راهبردی است و معاونت اول فقط بر امور نظارت می‌کند، چرا که برخی‌ها تصور می‌کنند که در معاونت اول کارهای اجرایی انجام می‌شود؛ تاکید می‌کنم که به هیچ عنوان اینگونه نیست. برنامه باید ناظر به تمام ماموریت‌های قوه قضاییه باشد، جامع ساده و قابل فهم برای همه باشد.

مسئولان قضایی از آمار گرایی خارج شوند

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با تاکید بر اینکه برنامه تحول و تعالی دادگستری کل استان‌ها در مواجه با وضعیت‌های پیش بینی نشده انعطاف پذیر باشد، بیان کرد: در این دوره دست روسای کل را در کیفیت اجرای برنامه‌ها باز گذاشتیم، لذا تاکتیک و‌ روش دست آن‌ها است.

وی با بیان اینکه معاونت راهبردی از دادگستری‌ها نتیجه عمل را می‌خواهد، گفت: ما به دنبال تعداد تشکیل جلسات نیستیم‌ بلکه به دنبال این هستیم که در جلسات چه نتیجه‌ای به دست آمده است.

معاون اول قوه قضاییه خطاب به مسئولان قضایی حاضر در جلسه گفت: از موضوع آمار گرایی در رابطه با پرونده‌ها، تعداد تشکیل جلسات، آمار وقوع پیشگیری، تعداد جلسات ملاقات‌های مردمی بیرون بیایید چرا که این‌ها ما را به جایی نمی‌رساند.

وی افزود: اگر اخلاص در کار باشد آمار هم بالا نباشد خداوند ما را بالا خواهد برد، لذا این را به عنوان اصل بپذیرید.

جلسات دادگا‌ه‌های کیفری یک باید به صورت حضوری برگزار شود

حجت الاسلام و المسلمین مصدق اظهار کرد: دادگاه کیفری یک به صورت غیر حضوری نمی‌تواند به کشف حقیقت پی ببرد، باید جلسات دادگاه‌های قتل در دادگاه‌های کیفری یک به صورت حضوری برگزار شود.

وی افزود: برنامه‌ها را باید به سمت حصول نتیجه سوق دهیم و صرفا برای بالا بردن آمار کار نکنیم. در این دوره کارهای بسیار خوبی انجام شده اما تحول مطلوب و مدنظر ریاست قوه قضاییه تاکنون انجام نشده است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه قشری مظلوم تر از قشر جامعه قضایی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: سالم ترین قشر در جامعه ایران، جامعه قضایی است.

لزوم نهایی شدن برنامه سند تحول برای ۵ سال آینده تا اسفندماه سال جاری

وی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که باید در این جلسه مقدمات آن فراهم شود تدوین نسخه ارتقا یافته سند تحول برای پنج سال آینده از سال ۱۴۰۲ به بعد است که در اسفند ماه سال جاری این اقدام باید انجام شود و برنامه بعدی در خصوص سند را در دست داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با بیان اینکه این سند باید در تراز انقلاب ارتقا پیدا کند، اظهار کرد: اجرای این سند برای ما بسیار مهم است. روش‌های انجام و اجرای این سند شاید در دادگستری‌های کشور متفاوت باشد اما نتیجه برای ما مهم است.

وی با بیان اینکه باید با قضات همفکری شود، گفت: مطالبه جدی رئیس قوه قضاییه این است که نگاه رئیس کل دادگستری‌ها باید مانند پدر به اعضای پرسنل خود باشد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: روسای کل باید با لایه‌های مختلف دادگستری‌ها که در حال فعالیت هستند ارتباط مستمر داشته باشند تا کارکنان موارد را شخصا به سمع و نظر آن‌ها برسانند، لذا عزت و منزلت به قضات باید به خوبی و درستی انجام شود.

وی با بیان اینکه کارمندان و قضات با مردم باید رفتار خوب داشته باشند، گفت: موضوع کیفیت رفتارمان را باید با ارباب رجوع حل کنیم تا در این رابطه نارضایتی ایجاد نشود اگر این موضوع حل و فصل شود به اعتقاد بنده ۵۰ درصد موضوع قضایی حل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با بیان اینکه معاونت راهبردی جلساتی را برای همفکری و بررسی ایرادات و نواقص را داشته باشد، تصریح کرد: راستی آزمایی در ارزیابی برنامه‌ها و پیشرفت در برنامه‌ها برای ما مهم است، از طرفی سرکشی به زندان و‌ ملاقات با زندانیان و بررسی وضعیت زندان‌ها یک‌ اصل است.

قضات از زندانی‌هایی که برایشان حکم حبس صادر کردند ملاقات کنند

وی افزود: یک قاضی که حکمی ده ساله برای یک زندانی صادر کرده باید به آن زندانی سر بزند، وضعیت او را بررسی کند، شاید آن زندانی در مرور زمان متنبه شده باشد و در آن زمان قاضی می‌تواند از آزادی مشروط برای زندانی خود استفاده کند.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: هدف ما از مجازات باز اجتماعی کردن افراد است تا مجرم به اشتباه خود پی ببرد و به جامعه بازگشته و زندگی کند. تعلیق، آزادی مشروط، توبه و نهادهای ارفاقی باید‌ مورد توجه قضات قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی در رسیدگی به پرونده‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: موضوع اطاله دادرسی و اتقان رای باید مورد بررسی جدی قرار گیرد و برنامه ریزی در این رابطه انجام شود. آیا واقعا کمبود قاضی است؟ خب اعلام کنید تا این مشکل حل شود آیا مشکل کمبود بودجه است؟ باید اعلام شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق گفت: پس از مجتمع اقتصادی از دادگاه‌های تجدید نظر بازدید داشتیم به آمار‌ها مراجعه کردم و مشاهده شد در سال‌های اخیر وضعیت کشور در موجودی و کیفیت رسیدگی خیلی بهتر شده اما باید مشکل را پیدا کنیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما