نمایندگی ایران در سازمان ملل:

اعضای نمایندگی های خارجی به قوانین ایران احترام بگذارند

۱۴۰۱/۰۷/۲۷ - ۰۸:۳۲:۲۲
کد خبر: ۱۳۸۸۳۷۵
اعضای نمایندگی های خارجی به قوانین ایران احترام بگذارند
سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل گفت: در جریان حوادث اخیر تعدادی از نمایندگیهای دیپلماتیک و کنسولی ایران در اروپا مورد حمله و اعمال خشونت قرار گرفت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، زهرا ارشادی سفیر ومعاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد: اعمال خشونت علیه دیپلماتها و مراکز دیپلماتیک و کنسولی ایران در اروپا در حوادث اخیر،دارای ابعاد گسترده و بی سابقه ای بود که حکایت از سازماندهی شده بودن آن داشت و بخشی از یک کارزار بزرگتر علیه ایران را تشکیل می داد.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان که در کمیته ششم (کمیته حقوقی) مجمع عمومی سازمان ملل سخن می گفت، گزارشی از تعرضات و اعمال خشونت علیه دیپلماتها و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان ارائه داد.  

زهرا ارشادی تصریح کرد :جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای ایجاد محیطی  امن و آرام همراه با امکانات کامل برای انجام وظایف دیپلماتها و نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی خارجی  در خاک خود به کار گرفته است. اما متأسفانه در پی حوادث اخیر در ایران، تعدادی از اماکن دیپلماتیک و کنسولی ودیپلماتهای  جمهوری اسلامی ایران در برخی از کشورهای اروپایی از جمله دانمارک ،نروژ، بلژیک، انگلیس، آلمان، بلغارستان، هلند، ایتالیا و سوئد مورد تعرض وخشونت قرار گرفتند. 

سفیر و معاون نمایندگی ایران افزود: اعمال خشونت علیه دیپلماتها و مراکز دیپلماتیک و کنسولی ایران در اروپا در حوادث اخیر،دارای ابعاد گسترده و بی سابقه ای بود که حاکی از سازماندهی شده بودن آن داشت و بخشی از یک کارزار بزرگتر علیه ایران را تشکیل می داد. 

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران هرگونه خشونت اعمال شده علیه نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولی و دیپلماتهای خود، به ویژه تأخیر قابل توجه در مداخله یا عدم انجام هر گونه اقدامی از سوی پلیس را محکوم می کند. وی افزود: ما  همچنین اعتراض شدید خود را نسبت به ورود بدون مجوز و با توسل به زور  به ساختمان دیپلماتیک و کنسولی ایران در تیرانا در تاریخ 17 شهریور ماه سالجاری ( 8 سپتامبر 2022) توسط نیروهای پلیس آلبانی پس از قطع یکجانبه روابط دوجانبه از سوی دولت این کشور را اعلام می داریم. 

زهرا ارشادی توجهات را به نگرانی ایران از  تلاش‌های غیرقانونی برخی کشورها برای سوء استفاده از مصونیت‌ها و امتیازات دیپلماتیک در داخل خاک کشورمان برای انجام عملیات‌های پنهان و خلاف وظایف خود که در نهایت وظایف نمایندگان دیپلماتیک را تضعیف می‌کند، جلب نمود.

وی اضافه کرد: دولت ایران  اعتراض شدید خود را به تعدادی از نمایندگی های خارجی مقیم ایران به دلیل همین رفتار نادرست در قلمرو خود اعلام کرده است. سفیر و معاون نمایندگی کشورمان خاطر نشان ساخت: از کشورهای متبوع این نمایندگی ها می خواهیم به تعهدات خود وفق  کنوانسیون های 1961 و 1963 وین در مورد روابط دیپلماتیک و کنسولی عمل کنند و در این راستا، ما بر تعهد کشورهای فرستنده طبق ماده 41 کنوانسیون 1961 وین مبنی بر اجتناب از سوء استفاده از اماکن دیپلماتیک و کنسولی خود و نیز موقعیت دیپلماتیک تاکید می کنیم.

خانم ارشادی افزود: از اعضای نمایندگی های خارجی و کشورهای متبوع آنها انتظار می رود به قوانین و مقررات ایران به عنوان کشور پذیرنده احترام گذاشته و از جمله از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کنند.

سفیر ومعاون نمایندگی کشورمان همچنین از کشورهای پذیرنده و همچنین کشورهای میزبان مقر و دفاتر  سازمان ملل متحد خواست که به اصل عدم تبعیض و عدم مداخله ملاحظات سیاسی دوجانبه در انجام تعهدات قانونی خود نسبت به نمایندگی های خارجی در قلمرو خود پایبند باشند.

سفیر ومعاون نمایندگی کشورمان در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره  نقش مهم هیأت‌ها و نمایندگان دیپلماتیک در تقویت همکاری‌های بین‌المللی و همزیستی مسالمت‌آمیز را مورد توجه قرار داده است . برای این منظور، ما اذعان داریم که انجام کارآمد وظایف نمایندگی‌های دیپلماتیک به‌عنوان نماینده دولت‌ها باید از طریق پایبندی به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل حاکم بر روابط دیپلماتیک و کنسولی تضمین شود. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که این یک پیش نیاز اساسی برای انجام عادی روابط بین کشورها و برای تحقق اهداف و اصول منشور ملل متحد است.

انتهای پیام/ 

نظر شما