ستایشی: محاکمه دستگیر شدگان ناآرامی های اخیر شروع شده است/ در حادثه بازداشتگاه اوین برای ۲۵ نفر پرونده تشکیل شده است

۱۴۰۱/۰۸/۰۳ - ۰۹:۵۸:۱۰
کد خبر: ۱۳۹۰۴۵۰
ستایشی: محاکمه دستگیر شدگان ناآرامی های اخیر شروع شده است/ در حادثه بازداشتگاه اوین برای ۲۵ نفر پرونده تشکیل شده است
ستایشی در رابطه با تعداد افراد بازداشت شده در اغتشاشات اخیر گفت: فرمان رهبری به قوه قضاییه این بود که کسانی که در اغتشاشات حضور داشتد تقسیم بندی شوند همان روز که این امر را دریافت کردیم بیانیه ای از سوی قوه قضائیه اعلام شد که غربالگری و تفکیک کسانی که در این اغتشاشات مرتکب جرم شده اند شروع شده و ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود که در صبح روز سه شنبه سوم آبانماه برگزار شد، گفت: بحثی که می خواهم در مقدمه  به آن‌ بپردازم، گرامی داشت سالروز سخنرانی حضرت امام‌خمینی در خصوص موضوع کاپیتولاسیون است، همواره تکلیف داریم که به موضوع وطن فروشی و ملت فروشی از جانب رژیم‌ منحوس ستم‌شاهی صورت پذیرفت و این‌ مملکت و مردم‌ را به غرب در لایحه کاپیتولاسیون فروختند، توجه ویژه‌ای کنیم. در دوره ستمشاهی وجود بیش از ۲۵ هزار مستشار آمریکایی مبین وابستگی شدید کشور با استکبار و عدم استقلال بود که حضرت امام با قدرت تمام و اختیار کل با این اقدام‌ مقابله کرد و هزینه آن به واسطه دستگیری و تبعید ایشان صورت پذیرفت. 

وی در ادامه گفت: پیشتازی جوانان و نوجوانان از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون همچون پیشتازی که فهمیده ها در عرصه جنگ و قبل از آن داشتند از جمله وجوه برجسته و ارزشی انقلاب اسلامی است. دلبستگی و اعتقاد نسل نو فعلی به انقلاب و اصول اولیه آن از جمله عدالت مقابله قاطع با تبعیض ناروا و صلابت و ایستادگی در برابر دخالت بیگانه و احیای عزت و اقتدار ملی اگر از نسل های اول انقلاب بیشتر نباشد قدر مسلم‌ کمتر نیست. مهم آن است که ادبیات نسل جدید از سوی ما به درستی و صحت شناخته شود. مسئولان قدر جوانان و نوجوانان را می‌دانند و باید زمینه را برای تحویل به نسل بعدی و به کسانی که هوشمندی و درایت دارند را فراهم‌ کنند همانگونه که در بیانیه گام‌ دوم‌ آمده است.

‌ستایشی گفت: گفت‌و‌گوی صادقانه و راهبردی و نه مقطعی از  تاکیدات  ریاست قوه قضاییه  است، اصل طرحی که ریاست قوه در رابطه با گفت و گو ارائه فرموند مورد استقبال تمام صاحب نظران واقع شد و این ظرفیت عظیم استقبال نشان از صحت و درستی اصل ایده و راهبرد آن است. اولین گواه آن این است که رییس قوه قضائیه  از ابتدای مسئولیت بارها از مجاری مختلف این ایده را دنبال کردند و حتی ساختار هایی را برای تحقق این ایده ارائه فرمودند.

وی گفت: قوه قضاییه درصدد استمرار و تعمیق بخشیدن بهگفت و گو و تعمیم دهی به بخش های مختلف قوه و تمام دستگاه های حاکمیتی است.معتقدیم‌گفت و گو با دستور کار مشخص و هدفمند منجر به تفاهم بیتر در سطح گفتمان و اعمال همه جانبه آن در اجرا با تمسک به ظرفیت های بزرگ اجتماعی خواد شد، همانگونه آقای اژه ای گفتند اگر در گفت و گو مشخص شود رویه و رویکرد ها اشتباه بوده این جسارت و شهامت وجود دارد که رویه ها و رویکرد های جدید و نوین جایگزین شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در انقلاب اسلامی هیج دسته و گروهی حدف نشدند و براساس تاکیدات امام همه ملت به پا خواستند، پس از انقلاب نیز همین موضوع در بیان رهبران انقلاب متجلی بود و همه زیر پرچم واحد وزیبای ایران اسلامی‌منسجم و متحد بودند.این همراهی همگان بود که جنگ ۸ ساله با سختی و مرارت و تحریم های فلج کننده نهایتا به نفع ملت بزرگ ایران خاتمه یافت. این مقاومت و همراهی همگانی پس از جنگ نیز به همین‌ترتیب پیش رفت و هرکجا ملت در کنار هم بود و مقاومت تجلی گشت، موفقیت های خیره کننده به دست امد.

وی در خصوص وضعیت جاسوس های فرانسوی گفت: این‌پرونده مهم است و ابعاد و زوایای آن نیاز به کار و تحقیقات فشرده و منسجم دارد، این‌پرونده به لحاظ این‌مولفه ها در مرحله تحقیقات است و کار با دقت سرعت و صحت انجام‌می شود .اتهامات کسانی که در این‌موضوع و مرتبطین با این ها دستگیر شدند و تحت قرار بازداشت هستند تبانی به قصد مقابله با امنیت کشور است و همچین جاسوسی از اتهامات آنها است.  اطلاعات ذی قیمت و راهبردی مختلفی از متهمین به دست آمده است و همچنان این به لحاظ اهمیت در دستور ضابطین قرار دارد . این تئوری که دشمنان و سرویس های غربی برای امنیت مردم دیده اند در حد نطریه صرف نیست اطلاعات متعددی وجود دارد که نشان‌می دهد دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی با برنامه ریزی های قبلی درصدد خشونت و به خطر انداختن امنیت شهروندان و مدیریت احساسات و شایعه سازی رسانه ای هستند.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با انتشار تصاویر دوربین های مدار بسته زندان اوین و آخرین وضعیت این پرونده گفت: حجم زیاد اسناد نیاز به تحلیل و بررسی  دارد که زمان بر است ، مستندی از زندان اوین تهیه و از شبکه‌ها منتشر شده و به صورت‌گویا و مستند این قابل رویت است و جوابگوی ابهاماتی است که خصم ایجاد کرده بود ، ابهام افکنی از شگرد‌های رسانه های بیگانه است و این‌ مستند موجبات رسوایی شایعات  در حوزه اتش سوزی در بازداشت‌گاه اوین این رسانه ها است. با توجه به عملکرد رسانه‌های بیگانه حجم دروغ سازی این رسانه ها کاملا آنها را از مرجعیت رسانه‌ای که صداقت اولین شرط آن است خارج میکند و موجب می شود تمسک به نظرات دروغین آنها نشود. به محض جمع بندی داده ها اطلاع رسانی خواهد شد‌

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده‌هایی در رابطه با بازیگران، ورزشکاران و روزنامه‌نگارانی که در جریان اغتشاشات اخیر مسائلی را بدون سند و مدرک اظهار کردند تشکیل شده و حسب مورد اگر اقتضاء داشته بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با شناسایی عاملان حادثه اوین، گفت: راجع به زندان اوین ، پرونده هایی تشکیل شده است و کسانی که در تخریب عمدی نقش داشتند و مرتکب جرم شدند شناسایی شدند، کسی از چنگ قانون نمی تواند فرار کند و این افراد تفهیم اتهام شدند و پرونده در حال تحقیقات است و در ایام‌پیش رو نتیجه تحقیقات اعلام خواهد شد. در این حادثه ۸ نفر فوت شدند و نسبت به ۲۵ نفر پرونده تشکیل شده است. حال ممکن است افرادی اضافه و یا کم بشوند.

ستایشی گفت: به لحاظ برنامه ریزی های صورت‌گرفته از سوی آشوبگران که از بند سارقان بودند، اینها آشوب کردند که از زندان فرار کنند ولی هیچ زندانی حتی یک نفر نتوانست از اوین‌ متواری شود.

وی در رابطه با قاچاق مشروبات الکلی و امار بالایی در این خصوص خاطر نشان کرد: اتکا و استناد به امار های غیر رسمی در جلسه رسمی خصوصا نشست های رسانه ای منطبق بر موازین‌نیست.قبول داریم که متاسفانه اما هایی که داریم‌ مطلوب نیست، ضابطان در صدد پیگیری جدی در این زمینه هستند که با قاچاق کالا و ارز با جدیت و قاطعیت برخورد کنند و برنامه های خوبی تدارک دیده شده است و به زودی اجرایی و عملیاتی می شود. معاونت حوزه مبارزه با قاچاق هماهنگی ویزه یا با ستاد مبارزه با قاچاق و سازمان ها و ستاد های مربوطه دارند. سازمان اموال تملیکی هماهنگی های خوبی با گمرک دارد و مشکلات به حداقل رسیده است.

وی در ادامه گفت: مبارزه با قاچاق در استان های ساحلی از جنوب خلیح فارس تا شمال خلیح فارس اطلاعیه و دستور العمل های لازمه به اقتصای شرایط داده شده و در حوزه گمرگ معتقدیم که باید مشکلات با سرعت حل شود و اعتقاد ما این است که مبارزه با قاچاق مبارزه فرا قوه ای است .اگر لازم باشد که قوانین جامع‌تری و به روز تری اعمال خواهد شد و قوه مقننه و شورای نگهبان این آمادگی را دارد.

ستایشی در رابطه با تعداد افراد بازداشت شده در اغتشاشات اخیر گفت: فرمان رهبری به قوه قضاییه  این بود که کسانی که در اغتشاشات حضور داشتد تقسیم بندی شوند همان روز که این امر را دریافت کردیم بیانیه ای از سوی قوه قضائیه  اعلام شد که غربالگری و تفکیک کسانی که در این اغتشاشات  مرتکب جرم شده اند شروع شده و ادامه دارد.افرادی که کم‌گناه باشند و مرتکب جرم‌خفیف شده باشد و مرتکب تخریب و قتل نشده باشند و روان‌مردم و امنیت مردم را مورد تعرض قرار نداده باشد ، این ها مورد رافت اسلامی قرار میگیرند. اما کسانی که مرتکب جرایم عمدی شده باشند اینها بدانند قوه قضائیه  نسبت به آنها برخورد عبرت آموز و بازدارنده و با اقتداری خواهد داشت و مطمئن باشند به اشد مجازات می رسند.رسیدگی به جرم‌مرتکب و اعمال مجازات از تکالیف قانونی مقام قضایی صادر کننده در دادگاه صالحه است.  با دستور رئیس قوه قضائیه دادسراها با سرعت و دقت لازم این تفکیک را انجام می دهند و کار انجام شده و قسمتی از پرونده های مطرحه در دادسرا تعیین تکلیف شده است و به دادگاه ارجاع شده است.

وی در ادامه گفت: محاکمات این افراد شروع شده است و در تهران، استان البرز ، استان اصفهان و استان کردستان پرونده از دادسرا به دادگاه ارجاع شده است و این استان ها پیشتاز بوده اند. قرار تامین لازم برای این مجرمین صادر می شود و وضعیت اینها بررسی می شود.

وی در خصوص  اخرین وضعیت دانشجوهای بازداشتی گفت: از ابتدا ریاست قوه قضاییه  به این موضوع توجه ویژه ای داشتند و دستورات موکدی را ارجا دادند و این‌موضوع را به دادستان کل کشور محول کردند  که دادستان کل شخصا مراتب را مدیریت کردند و غریب به اتفاق دانشجو ها در روزهای اول آزاد شدند و تنها تعداد محدود و انگشت شماری بازداشت هستند و این بازداشتی ها براساس گزارش های موثق در معرکه بودند و وظیفه خاصی در میدان اغتشاشات داشتند و یا ارتباط با شبکه های خاص و گروه های تابلو دار و جنایت پیشه داشتند‌این ها در دست بررسی است و در ایام‌پیش رو اطلاع رسانی می شود. بازداشتی زیر ۱۸ سال هم وجود ندارد‌.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در رابطه با شکایت دادستانی کل و معاونت امور بین الملل از رسانه های معاند و برخی کشور هایی که در آشوب های اخیر در کشور نقش داشتند گفت: در این رابطه با کسی تعارف نداریم ، مطمئن باشید دادستان کل کشور بر این اعتقاد و نظر استوار است که علیه این  استکباری که مشغول دروغ پراکنی و بیان سخنان کذب هستند اعلام جرم میکند . دادستان کل کشور بر این امر اهتمام دارد و مراتب در شورای عالی مسوولان قضایی مطرح شده و ریاست قوه قضاییه  رهنمود ها و تاکیدات لازم را ابلاغ خواهد کرد‌.

وی ادامه داد: اقدامات این شبکه ها که در  هدایت و تحریک به اغتشاشات و تخریب و ایجاد ناامنی که منجر به فعالیت های تروریستی شده است از سوی نهاد ها زیر بط در حال مستند سازی است  و پیگیری های لازم و قاطع از ناحیه دستگاه قضا با محاکمه در داخل و خارج انجام‌می شود و سازوکار های بین المللی تمهیدات آن انجام شده تاست و امیدداریم که در ایام‌پیش رو اقدامات محکم و قاطع اطلاع رسانی خواهد شد .

ادامه دارد...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز