گزارش ساواک درباره فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله اختری

۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۲۱:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۵۵۱
گزارش ساواک درباره فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله اختری
گزارشی از ساواک سمنان درباره فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله عباسعلی اختری منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، آیت‌الله حاج شیخ عباسعلی اختری، از اعضای با سابقه مجلس خبرگان رهبری و از یاران امام خمینی(ره)، به ملکوت اعلی پیوست. ایشان در دوران نهضت اسلامی، در زمره طلاب مبارز بود.
آیت‌الله اختری در سال 1318 در شهرستان گرمسار به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم به دروس حوزوی پرداخت و سپس در سنگر تبلیغ و تألیف به خدمت مشغول شد. در جریان نهضت امام خمینی (ره) فعالیت داشت و به همین دلیل دستگیر و به سربازی اعزام گردید. در سال 1354، به علت سخنرانی‌های افشاگرانه دستگیر و راهی زندان شد و پس از آزادی، فعالیت‌های خود را ادامه داد و به همین علت در ماه رمضان سال 1357، دوباره دستگیر گردید که این دستگیری در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی منجر به آزادی وی شد.

گزارش ساواک

در گزارشی از ساواک سمنان به تاریخ 14 دی ماه 1345 درباره فعالیت‌های سیاسی او آمده است:

موضوع: عباسعلی اختری فرزند محمدحسین
طبق اطلاع، نامبرده بالا به علت فعالیت‌های مضره و افراطی در شهرستان قم به خدمت سربازی فرستاده شده و پس از پایان خدمت وظیفه، به این شهرستان مراجعت و گاه‌گاهی به سمنان آمد و رفت می‌نماید. با وجود تعهد کتبی مبنی بر عدم اظهار مطالب خلاف بر بالای منبر، در مجلس جشنی که به مناسبت تولد حضرت امام حسن مجتبی منعقده در مسجد پاچنار سمنان که صحن مسجد مزین به تمثال‌های حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) و همچنین تمثال اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر بوده، اظهار داشته نصب عکس در مسجد مکروه می‌باشد و به همین جهت تمام تمثال‌ها جمع‌‌آوری گردیده. در بازجویی که در شهربانی سمنان از وی به عمل آمده، اظهار داشته فقط عکس حضرت محمد(ص) را دیده و ادعا نموده در مسجد و حتی در اطاقی که انسان نماز می‌گزارد، بودن عکس مکروه می‌باشد. با عرض مراتب بالا مقرر فرمایند چنانچه سابقه مضره‌ای از مشارالیه موجود است، به این ساواک ابلاغ فرمایند. 

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت سمنان سرتیپ حریری.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز