اسلامی: در صنعت هوایی به مرحله‌ای رسیدیم که هواپیمای مافوق صوت می‌سازیم

۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۱۰:۳۳:۰۶
کد خبر: ۱۳۹۸۲۸۵
اسلامی: در صنعت هوایی به مرحله‌ای رسیدیم که هواپیمای مافوق صوت می‌سازیم
مهندس محمد اسلامی در پیش نشست همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس نقش علم و فناوری را در شکل گیری صنایع دفاعی تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پیش نشست همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس گفت: یکی از نیازمندی‌های مهم در دوران جنگ، تأمین مهمات مورد نیاز بود، از کالیبر کوچک و سلاح‌های انفرادی گرفته تا تجهیزات و ادوات نیمه سنگین و سنگین؛ به همین منظور صنایعی شکل گرفت تا بتواند این‌ نیاز ها را تولید و تامین کنند. البته ظرفیت خط تولید محدود بود و وقتی سال 59 را با سال 67 مقایسه کنید تقریبا 40 درصد افزایش ظرفیت داده شد.

اسلامی با بیان اینکه تولید بعضی از ادوات زمان جنگ، نیاز به صنعت داشت خاطرنشان کرد: این در حالی است که در آن زمان صنعتی نبود اما ایجاد کردیم و توانستیم حتی صنایع موشکی مثلاً تولید راکت یا موشک‌های کروز را اواخر جنگ به نتیجه برسانیم.

وی  در تشریح نقش علم فناوری در ساخت لانچرهای زمان جنگ اظهار کرد: در بخش لانچرها تلاش شد لانچرهای موبایل تولید شود که امکان جابجایی و تحرک داشته باشند چون رزمندگان نیاز داشتند و در دفاع مقدس این اقدام فناورانه انجام گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تجربیات دفاع مقدس در حوزه پهباد خاطرنشان ساخت: در حوزه‌ اطلاعات شناسایی، پهباد برای اولین بار برای بردکوتاه استفاده شد و در همان 2 یا 3 سال آخر جنگ به صورت ابتدایی به‌کار آمد و توانستیم اطلاعات شناسایی بهتری در اختیار بگیریم اما برای اینکه این پهباد ابتدایی و بردکوتاه تبدیل به پهباد دارای بردبلند و قابلیت‌های بیشتر شود، اقدامات زیادی باید انجام می‌شد اما همان افرادی که در جبهه پهبادهای ابتدایی را ساخته بودند توانستند آن را ادامه دهند و در حوزه پهپاد، کشور را به نقطه قدرتمند و افتخارآمیز امروز برسانند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نقش علم و فناوری در حوزه مخابرات زمان جنگ تأکید کرد: در صنعت مخابرات نیز اتفاقات بزرگی افتاد، مثلا شکستن رمزهای دشمن که در زمان جنگ رخ افتاد.

مهندس اسلامی افزود: در دفاع مقدس صنایع مخابرات توانست خود را گسترش دهد و بتواند سیستم مخابراتی مورد نیاز رزمندگان و امنیت مخابرات را تأمین کند و امروز هم یک صنعت بزرگ و گسترده در کشور شده است.

وی خاطر نشان کرد: در بخش دریایی و ساخت شناورهای تندرو که امروز دنیا از آنها استفاده می‌کند، در دوران دفاع مقدس در کارخانجات نیروی دریایی ارتش در حدی کارهایی انجام دادند و آن یافته‌ها و تجارب ناشی از دوران دفاع مقدس موجب شد که صنعت دریایی بلوغ پیدا کند و بعدها به دانش ساخت ناوشکن تبدیل شود.

اسلامی ادامه داد: در بحث مربوط به صنایع الکترونیک، موشک‌های ضد زره که رزمندگان به شدت به آن نیاز داشتند و ما از آن محروم بودیم و به ما نمی فروختند، یک صنعت شکل دادیم.

وی  با بیان اینکه ما همان موشک‌هایی که در اختیارمان بود و ناقص بود و نمی‌توانستیم استفاده کنیم را توانستیم بر روی بالگردهای کبری به‌کارگیری کنیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این خیلی مهم بود که آن بالگردها بتوانند فعال باشند و مورد استفاده قرار بگیرند و هدف را به صورت دقیق مورد اصابت قرار دهند، به گونه‌ای در دفاع مقدس پیش رفتیم و بحمدالله اینها مؤثر بودند. بعدها همان بالگرد ساخته شد، تمام آن بالگرد و سامانه‌ هدف‌گیری کنترل پروازش در خط تولید قرار گرفت که این نیز از دستاوردهایی است که در دوره‌ی دفاع مقدس به آن رسیدیم.

اسلامی در تشریح بخش صنعت هوایی گفت: در بخش صنعت هوایی و قطعه سازی به مرحله ای  رسیدیم که امروز هواپیمایی می‌سازیم که مافوق صوت است.

وی افزود: همچنین هواپیماهایی که دست صدام بود و  ما بعدها  از آن استفاده کردیم، توانستیم بر روی آن سلاح‌هایی ببندیم.

اسلامی همچنین گفت: هواپیماهایی که امروزه ساخت آن انجام گرفته است در اواسط جنگ کار پیگیری و ساختش شروع شده بود و تا پایان جنگ و پذیرش قطعنامه به نمونه‌ تولید و به محصول رسید.

وی با اشاره به اینکه هسته‌ای که از دوران جنگ شکل گرفت اولاً امر شناسایی و تحلیل را انجام داد تا بعد بتواند کار طراحی و مهندسی و ساخت آن را انجام دهد، اظهار کرد: این تلاش‌ها سرانجام در پایان سال 68 به نقطه تولید رسید. بنابراین دفاع مقدس متکی بر علوم و فناوری های مختلف بود که قطعا در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس که به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس 15 آذرماه 1401 برگزار خواهد شد به این مسائل با نگاهی علمی بیشتر پرداخته می شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز