کدخدایی: جنایت ایذه با برنامه‌ریزی دشمنان صورت گرفته است

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - ۱۴:۰۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۰۰۱۶۵
کدخدایی: جنایت ایذه با برنامه‌ریزی دشمنان صورت گرفته است
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: آن کسانی که جنایت ایذه را رقم زده‌اند از مردم نیستند و این اقدامات را با برنامه‌ریزی دشمنان انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا، کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگوی زنده با شبکه تلویزیونی المیادین لبنان در خصوص اغتشاشات اخیر در ایران اظهار داشت: در اغتشاشات اخیر همه جهانیان دیدند که دشمنان کاری از پیش نبردند. اگر هم گاهی اوقات عملیات‌های ایذایی صورت می‌گیرد، از سوی مردم، مورد پذیرش نیست.

وی دلیل عناد دشمنان خارجی با جمهوری اسلامی را قطع منافع آن‌ها از ایران دانست و با اشاره به جنایات منافقین در سال‌های نخست انقلاب و تحمیل جنگ هشت ساله به مردم، عنوان کرد: در جنگ تحمیلی غالب کشورهای منطقه از صدام حمایت کردند، اما مردم مقاومت کردند و پیشرفت‌های خوبی به دست آوردند.

کدخدایی با بیان اینکه آمریکا با اعمال تحریم‌ها راه به جایی نبرده است، گفت: مردم در روزهای گذشته پاسخ منفی به دشمنان دادند و آنها را ناامید کردند. البته گروه‌هایی از مردم هم اعتراض دارند که اعتراضات آن‌ها پذیرفتنی است. ما حساب کسانی را که اعتراض دارند، از کسانی که ناامنی و اغتشاش ایجاد می‌کنند، جدا می‌دانیم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به مداخلات برخی دولت‌ها و حمایت آن‌ها از اغتشاشگران اظهار داشت: برخی از دولت‌ها به نحوی در اغتشاشات اخیر و ایجاد ناامنی در ایران دخالت داشتند. بیشتر آن‌ها مقامات اروپایی و به خصوص آمریکایی‌ها بودند. آن‌ها با کسانی که دعوت به اغتشاش می‌کردند، دیدار داشتند.

کدخدایی با طرح این سوال که اگر کسی در کشور فرانسه دست به اغتشاش بزند، آیا رئیس‌جمهور آن کشور تحمل خواهد کرد؟ بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در وقت مناسب پاسخ‌ لازم را به مداخله‌گران خارجی که برخلاف عرف بین‌الملل در امور داخلی ایران مداخله کردند، خواهد داد.

وی ادامه داد: برخی مقامات آمریکا اعلام کردند کمک‌های خود را در اختیار اغتشاشگران قرار می‌دهند؛ این نقض صریح کنوانسیون‌های بین‌المللی است و ایران حق پاسخ را برای خود محفوظ می‌داند.

کدخدایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره به رسمیت شناختن حق اعتراض اظهار کرد: در هر کشور و جامعه‌ای ممکن است اعتراض وجود داشته باشد که با روش‌های مختلف به مسئولان منتقل می‌شود. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در اصل ۲۷ حق اعتراض را به رسمیت شناخته است.

وی ادامه داد: همچنین در اصل ۲۰ قانون اساسی تصریح شده است که همه افراد ملت اعم از زن و مرد (به‌طور) یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند؛ اینها اصول مترقی قانون اساسی ما است، اما کسانی که بر خلاف این اصول دست به خشونت می‌زنند و افرادی را به قتل می‌رسانند، حتما توسط دستگاه قضایی مجازات خواهند شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: پلیس وظیفه دارد که با هرگونه بی‌نظمی و خشونت مقابله و از جان و اموال مردم محافظت کند؛ پلیس حامی مردم است.

وی نسبت به اقدام تروریستی چهارشنبه شب در شهر ایذه در استان خوزستان نیز واکنش نشان داد و گفت: آن کسانی که جنایت ایذه را رقم زده‌اند از مردم نیستند و این اقدامات را با برنامه‌ریزی دشمنان انجام داده‌اند.

کدخدایی بر ضرورت تقویت دستگاه‌های امنیتی تاکید کرد و گفت: ایران در معرض دشمنی‌های بسیاری قرار دارد و در هر دوره شاهد بروز غائله‌هایی بودیم، اما آن غائله‌ها با حضور و پشتیبانی مردم پایان یافت. این اغتشاشات نیز با حضور مردم در صحنه به پایان خواهد رسید.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: دستگاه دیپلماسی باید در حوزه بین‌المللی فعال باشد و اعتراضات خود را نسبت به مداخلات دولت‌ها در مجامع جهانی ثبت کند؛ این مسائل در سازمان‌های بین‌المللی قابل پیگیری است.

کدخدایی با اشاره به اینکه دولت آمریکا اموال مردم ایران را مصادره کرده است و در عین حال مدعی حقوق بشر است، در خصوص دولت فرانسه نیز گفت: دولت فرانسه که دستانش تا مرفق به خون برادران الجزایری آغشته است، نمی‌تواند از آزادی و حقوق زن سخن بگوید. آن‌ها قطعا به دنبال منافع مردم منطقه ما نیستند.

وی در خصوص اقدامات برخی کشورهای منطقه همچون دولت عربستان هم گفت: ایران همواره دست دوستی‌اش به سوی کشورهای منطقه دراز بوده، اما برخی کشورها در اغتشاشات اخیر با تامین هزینه‌های رسانه‌های معاند، خلاف مسیر دوستی حرکت کردند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش پایانی این گفت‌وگو تاکید کرد: دانشجویان آینده‌سازان کشور هستند. من در دانشگاه با آن‌ها در مورد اتفاقات و اعتراضات صحبت می‌کنم. دشمن به اشتباه خیال می‌کند که می‌تواند فرزندان‌مان را با خود همراه سازد.

انتهای پیام/

نظر شما