برنا بررسی می‌کند

خیال خام تل‌آویو؛ حضور در آذربایجان و نفوذ در ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۲۳۲۵
روابط رژیم جعلی صهیونیستی با جمهوری آذربایجان نه تنها در حوزه‌های سیاسی و دیپلماتیک است بلکه همکاری در زمینه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی آشکار می‌کند که این رژیم به چه میزان برای نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران و اجرای برنامه های خود برنامه‌ریزی کرده است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، در چند وقت اخیر تحرکات آذربایجان برای تغییر در  ژئوپلیتیک و مرزها و ارتباط نزدیک آن با اسرائیل از موضوعاتی بود که توجه کشورهای منطقه و از جمله ایران و مقامات ایرانی را به خود جلب کرد.

روابط صهیونیست‌ها با جمهوری آذربایجان نه تنها در حوزه‌های سیاسی و دیپلماتیک است بلکه همکاری در زمینه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی آشکار می‌کند که این رژیم به چه میزان برای نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران و اجرای برنامه های خود برنامه‌ریزی کرده است؛ این امر زنگ خطری است که مقامات  ایران از آن به سادگی عبور نکرده و نخواهد کرد.

002

ملاقات گانتز و علی‌اف؛ یک دیدار و هزار خیال

 پس از فرود هواپیمای حامل تسلیحات رژیم صهیونیستی در باکو، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در باکو دیدار کرد.

روزنامه «جروزالم پست» پس از این دیدار نوشت که اسرائیل با هدف کمک به یهودیان مقیم روسیه و انتقال آن‌ها به خارج از این کشور، اردوگاه‌های موقت آوارگان در جمهوری آذربایجان برقرار می‌کند و  رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند که رژیم اسرائیل ۲۵ میلیون دلار برای یهودیان روسی که به دنبال مهاجرت هستند در نظر گرفته است.

001

پس از این ملاقات دو جانبه رسانه‌ها از توافقات بین جمهوری آذربایجان و رژیم موقت صهیونیستی در حوزه ترابری هوایی و امنیت سایبری خبر دادند که با سفر وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان به فلسطین اشغالی توافقنامه‌ای مبنی بر حمل و نقل هوایی بین وزارت حمل و نقل جمهوری آذربایجان و وزارت حمل و نقل و ایمنی راه تل آویو امضا شد که بر اساس این توافقنامه سفرهای متقابل اتباع جمهوری آذربایجان و صهیونیست‌ها تسهیل می‌شود.

باکو و تل آویو علاوه بر همکاری‌های در حوزه‌ ترابری و ... روابط نظامی گسترده‌ی با هم دارند به طوری که رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا گفت که این کشور به طور گسترده از رژیم اسرائیل پهپادهای موسوم به «مهاجم آسمان» و «هاروپ» خریداری کرده و این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست؛ پهپادهایی که هم برای شناسایی و هم نبرد کاربرد دارند.

در حالی که باکو دست دوستی رژِیم صهیونیستی را به گرمی فشار داده است؛ الهام علی اف پس از نمایش اقتدار ایران در منطقه عمومی ارس با اظهاراتی خط های قرمز ایران را رد کرد و گفت:  «کسانی که در مرز جمهوری آذربایجان برای حمایت از ارمنستان رزمایش برگزار می‌کنند نیز باید این را بدانند که هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند.»

003

پاسخ کوبنده ایران به اظهارات سخیف علی‌اف 

این اظهارات تهدید آمیز رئیس‌‌‌جمهور آذربایجان با واکنش جدی ایران روبه‌رو شد؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که سیاست اصولی  ایران  بر پایه حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان استوار بوده و تقویت روابط با هر یک از همسایگان به منزله روابط علیه همسایه دیگر نیست. سخنگوی دستگاه دیپلماسی رزمایش اخیر در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه‌ریزی شده خواند که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذی‌ربط رسیده است. وی پیش‌تر نیز این مساله را اعلام کرده بود.

ناصر کنعانی

همچنین کنعانی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه قره‌باغ اظهار داشت: «ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین جمهوری‌‌‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین‌الملل تاکید کرده و از این رو اشغال سرزمین‌‌‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.» کنعانی در عین حال گفت که دلایل نگرانی آذربایجان از دیدارهای معمول در سطوح همسایگی با کشور مقابل قابل درک نیست

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان  نیز در تماس تلفنی با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ضمن ابراز نارضایتی از برخی اظهارات غیرواقع بینانه مطرح شده در روز‌های اخیر، رعایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آن‌ها را یک اصل مهم و اساسی برشمرد.

وزیر امور خارجه کشورمان مجاری رسمی و دیپلماتیک را بهترین مسیر  برای رفع سوءتفاهمات و اختلاف‌نظر‌ها خواند و تاکید کرد: مطرح کردن اینگونه موضوعات در رسانه‌ها نه تنها کمکی به حل مسئله  نمی‌کند، بلکه زمینه را برای سوءاستفاده دشمنان فراهم می‌‌کند.

در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان توسعه روابط با همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بر لزوم تقویت همه جانبه روابط بین دو کشور تأکید کرد.

004

 دعوت از آذربایجان برای شرکت در نشست ابتکاری ایران موسوم به ۳+۳ در تهران

امیرعبداللهیان از همتای آذری خود برای شرکت در نشست ابتکاری جمهوری اسلامی ایران موسوم به ۳+۳ در تهران بعنوان چارچوبی برای حل و فصل مسائل منطقه از طریق راهکار دیپلماسی دعوت کرد. 

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی، با اشاره به دیدار اخیر رؤسای جمهور دو کشور در آستانه، گفت‌و‌گوها و تماس‌های بین مقامات ایران و آذربایجان را مثبت ارزیابی و بر آمادگی جمهوری آذربایجان برای تقویت روابط و رفع سوءتفاهم‌ها تاکید کرد.

طرفین در این دیدار بر لزوم تداوم و تقویت ارتباط بین بخش‌ها و نهادهای مختلف دو کشور به منظور تقویت روابط دوستانه و رفع سوء تفاهمات احتمالی تاکید کردند.

 تبعه آذربایجان؛ مهره اصلی حادثه تروریستی شاهچراغ 

اما سه روز قبل از اظهارات علی اف، وزارت اطلاعات ایران در بیانیه  دوم خود درباره فاجعه تروریستی شاهچراغ با بیان اینکه تاکنون ۲۶ تروریست تکفیری دستگیر شده‌‌‌اند، اعلام کرد: عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌‌‌کننده‌‌‌ عملیات در داخل کشور، تبعه‌‌‌ جمهوری آذربایجان بوده است.» همچنین طبق این بیانیه این عنصر هماهنگ‌کننده عملیات از فرودگاه بین‌المللی حیدرعلی‌‌‌اف در باکو پرواز و از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی‌‌‌ (ره) وارد کشور شده است. 

 پژوهشگران ارشد مسائل قفقاز معتقدند که باکو به دنبال تهدیدهای جدی و انجام مانور از سوی ایران در مرزهایش از تحقق پروژه  «دالان تورانی» ناتو بازماند و بنابراین تغییر لحن فعلی آنها به این دلیل است و اکنون دامنه تهدید باکو از نوار مرزی به شیراز یعنی جنوب ایران رسیده است.

قدم جدید تل‌آویو برای دوستی با باکو 

پارلمان باکو به تازگی در اقدامی ضد آرمان فلسطین، طرح افتتاح سفارتخانه در تل‌آویو واقع در فلسطین اشغالی را تصویب کرد. این سفارتخانه که کارهای احداث آن طی چند ماه قبل در جریان بوده، قرار است در تل‌آویو - جایی که باکو هم‌اکنون دفتر گردشگری و دفتر نمایندگی تجاری دارد - افتتاح شود.

به دنبال این اقدام باکو، روز گذشته وزیر جنگ رژیم موقت صهیونیستی با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان تلفنی گفت‌وگو و بابت افتتاح سفارتخانه باکو در فلسطین اشغالی از او تشکر کرد.

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم اسرائیل در تماس با ژنرال «ذاکر حسن‌اف»، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان از تصمیم این کشور در افتتاح سفارت خود در اسرائیل تشکر کرد و گفت: « از طرف وزارت جنگ  اسرائیل به خاطر تصمیم مهم پارلمان جمهوری آذربایجان مبنی بر افتتاح سفارت در اسرائیل از او تشکر کردم.

«آرکادی پومرانتس» از مقام‌های رژیم اسرائیل به خبرگزاری «ترند نیوز» گفت:«افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل گام دیگری به جلو در روابط دوجانبه است

به گفته پاک آیین سفیر اسبق ایران در آذربایجان  رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف از جمله مباحث امنیتی و آی‌تی در آذربایجان نفوذ پیدا کرد و تبدیل به قدرتی تاثیرگذار شد. یکی از اهداف حضور رژیم صهیونیستی در آذربایجان و حتی سایر کشور‎ها، تخریب روابط ایران با آن‎هاست. در این رابطه، دستگاه تبلیغاتی اسرائیل در حوزه‌های رسانه‌ای فعال شد، جعل خبر کرد. 

بازگشایی این سفارت نشان از برنامه ریزی کامل و همه جانبه رژیم صهیونیستی برای تاثیر گذاشتن و ورود همه قسمت‌های جمهوری آذربایجان است؛ در حوزه فرهنگی باید به نفوذی که صهیونیست‌ها در مدارس و دانشگاه‌های جمهوری آذربایجان دارند و مراکز آموزشی یهودی را تقویت می‌کنند و در حوزه دینی به حمایت اسرائیل از فرقه‌هایی مانند بهائیت توجه کرد.

همچنین در حوزه ارتباطات سایبری و امنیت سایبری، ارتباطات، فناوری اطلاعات، همکاری‌های رسانه‌ای، حوزه امنیتی و جاسوسی، باستان شناسی و مسائل تاریخی نباید از جعل وتحریف تاریخ و ایرانی‌زدایی از جمهوری آذربایجان غافل شد.

رزمایش سه‌‌‌روزه سپاه در منطقه ارس و سفر سه‌‌‌روزه حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان به ارمنستان که با افتتاح کنسولگری در شهر قاپان همراه شد، نشان می‌دهد که راهبرد تهران برای عدم تغییر مرزهای شمال غربی بسیار جدی است و هرگونه تشدید بحران از سوی جمهوری آذربایجان در همراهی با دیگر بازیگران همچون ترکیه یا اسرائیل را تحمل نخواهد کرد.

اگرچه تهران همزمان همکاری و مدیریت تنش با باکو را نیز محور سیاست خارجی خود در قفقاز قرار داده است اما حضور و تلاش اسرائیل  در آذربایجان برای نفوذ به ایران خیال خامی است که هرگز محقق نخواهد شد. 

انتهای پیام/ 

نظر شما
نظرات
شیراز
|
-
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
0
0
مماشات تا کی؟؟؟ بزنید آذربایجان رو بترکونید تا علی اف حساب کار بیاد دستش!!!!
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز