امیرعبداللهیان: پلیس در اغتشاشات حق استفاده از سلاح نداشت/ ۶۷ مأمور شهید و چند هزار مأمور مصدوم شدند/ جزئیات بازداشت چند تبعه خارجی

۱۴۰۱/۰۹/۱۴ - ۲۲:۰۶:۵۳
کد خبر: ۱۴۰۷۳۳۸
امیرعبداللهیان: پلیس در اغتشاشات حق استفاده از سلاح نداشت/ ۶۷ مأمور شهید و چند هزار مأمور مصدوم شدند/ جزئیات بازداشت چند تبعه خارجی
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اولویت ما همسایگان و نگاه به آسیا در دولت است اما به این معنا نیست که نگاه به غرب وجود ندارد. متناسب با منافع در غرب و شرق عالم حضور داریم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری برنا به صربستان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در جریان سفر خود به صربستان در جمع ایرانیان‌ مقیم‌ این کشور گفت: مناسبات دو کشور امروز در بهترین وضعیت خودش قرار دارد، در سطح دیپلماسی سران گفت‌وگوهای بسیار مهمی در شهریور ماخ در نیویورک انجام شد. امروز من در بلگراد هستم که آخرین وضعیت مناسبات را پیگیری کنم و به روابط خوب دو کشور در مناسبات دو جانبه و منطقه‌ای و بین.المللی شتاب دهیم. 

وی افزود: امیدوار هستم در تدوام دیپلماسی سران شاهد دیدار رسمی روسای جمهور دو کشور بر اساس دعوتی که حامل آن در جریان این سفر بودم و امروز با رئیس جمهور محترم صربستان بر آن تاکید کردم شاهد سفر جناب آقای رئیس جمهور به تهران به عنوان یک فصل جدیدی از روابط دو کشور باشیم

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما در دولت جدید در چارچوب دکترین سیاست خارجی متوازن با اولویت همسایگان و نگاه به آسیا و با تمرکز بر ایجاد توازن یه این معنا که در شرق و غرب عالم در هر کجا منافعی برای ایران هست ما در انجا حاضریم، گفت:  اگر این منافع در اروپا باشد در اروپاییم اگر در آسیا باشد آسیا هستیم. اولویت ما همسایگان و نگاه به آسیا در دولت است اما به این معنا نیست که نگاه به غرب وجود ندارد. متناسب با منافع در غرب و شرق عالم حضور داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد:  به عنوان یک شاخص عرض میکنم در ۱۴ ماه گذشته حجم تبادلات تجاری ما با همسایگان و با آسیا و حتی با بخشهایی از اروپا تا غرب اروپا حداقل ۳۷درصد رشد داشته است و حداکثر ۵۷۱درصد دارای رشد بوده است.

وی افزود: ما در شرایطی به لحاظ اقتصادی در کشورقرار داریم که اگر به لحاظ تحریم‌های غیر عادلانه غرب صادرات نفت و غیرنفتی ایران در شرایط سختی در دوران تحریم‌های حداکثری ترامپ قرار گرفته بود امروز در همه عرصه‌های صادرات نفتی و غیرنفتی در موقعیت خوب و درخور توجهی قرار داریم. 

امیرعبداللهیان تاکید کرد: علی رغم فشارهای دشمنان صادرات نفت ما به خوبی با مکانیزمهای و فرمولهای در چارچوب بین‌الملل انجام می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحولاتی که در دو ماه اخیر در کشور رخ داد و فوت مرحومه مهسا امینی در بیمارستان کسری خاطرنشان کرد: اولا من سال ۲۰۱۸ با نخست وزیر وقت عراق ملاقاتی داشتم و از ایشان پرسیدم از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ در زمان اشغالگری آمریکا در عراق چه تعداد عراقی کشته و شهید شدند، ایشان گفتند ۱میلیون و صدهزار عراقی کشته و شهید شدند. 

وی با اشاره به وضعیت سوریه و افغانستان ادامه داد داد: کمتر از چند ماه پیش از رئیس‌جمهور محترم سوریه پرسیدم از سال ۲۰۱۲ تاکنون براثر فشارهای آمریکا و ۸۱ کشور و تلاش‌هایشان برای بی‌ثبات کردن و فروپاشی نظام سیاسی در جنگ سوریه در جنگ تروریستی که با مدیریت و رهبری آمریکا سرویس های امنیتی ده‌ها کشور انجام شد تعداد شهدا و کشته‌های سوریه چه تعداد است؟ آماری که بیان شد بیش از ۷۰۰ هزار نفر بود، افغانستان که اظهر من الشمس است؛ سالهاست که با وضعیت افغانستان در رسانه‌های دنیا آشنایی دارید و دهها هزار افغانی به خاک و خون کشیده شدند در همه این کشورها زنان کودکان جوانان اصلی ترین بخش قربانیان سیاست آمریکا در قبال آمریکا بودند، به راستی چه کسی باور میکند برای مرگ یک دختر ایرانی سیاستمداران آمریکا و کاخ سفید و چند کشور محدود اروپایی به این حد نگران‌باشند و چنین اتفاقاتی را در داخل کشور رقم بزنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به عمل جراحی غده هیپوفیز مرحومه مهسا امینی گفت: آقای دکتر شیروانی جراح مهسا امینی از شاگردان پرفسور سمیعی توضیح دادند افرادی که غده هیپوفیز در مغزشان ندارند با کوچکترین استرسی تعادلشان به هم میریزد و دچار حالت کما و یا غش میشوند و وضعیت خاصی برای آنها ایجاد می‌شود

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص بازداشتی‌های نا آرامی‌های اخیر در کشور، گفت: در جریان اغتشاشات اخیر در ایران خانمی ۴۱ ساله تبعه یک کشور اروپای غربی دستگیر شد که عنصر امنیتی یک سرویس خارجی است که ماهرانه از تجمعات شهرهای داخل ایران فیلمبرداری انجام می‌داد و اگر ۱۰۰ نفر به عنوان اعتراض مطالباتی دارند و تجمعی شکل گرفته بود که در آن زمان به دلیل مرگ مهسا ان شکل گرفته بود از طریق کوآت‌کوپتر انچنان فنی و حرفه‌ای این خانوم می‌توانست فیلمبرداری کند که جمعیت ۲۰۰ نفر را ۲۰۰۰ نفر نشان دهد و دستگاههای پرتابل اینترنت پرسرعت از طریق سرویس سیاسی کشورش از طریق سرویس جاسوسی کشورش در اختیارش بود که به سرعت بتواند موشن و کلیپ‌هایی را منتشر کند.

امیرعبداللهیان در این دیدار بیان داشت: مطالبه مسالمت آمیز همواره در تمامی نظام ها وجود دارد و پاسخش در چارچوب وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی باید داده شود و حتما باید آنچه که مطالبات برحق است رسیدگی شود‌. اما در کجای دنیا اجازه داده می شود اغتشاش و شورش در مرکز یک حرکت مسالمت آمیز قرار بگیرد‌. از همسایه شرق و غرب سلاح‌های آمریکایی و ساخت رژیم صهیونیستی وارد کشور شد، چند هزار قبضه سلاح وارد کشور شده است و با سلاح گرم و سرد ، نیروهای انتظامی  و پلیس ما هدف قرار دادند و از طرفی هم ادعا کنند که در ایران حقوق بشر رعایت نمی‌شود‌.

امیرعبدالهیان مطرح کرد: در دوماه و نیم قبل به دلیل اینکه پلیس حق استفاده از سلاح را ندارد، حق حمل سلاح به او داده نشد، حداقل ۶۷ نیرویش به شهادت رسیدند. آن هم با سلاح های گرم و سرد و سلاح های آمریکایی و اسرائیل.چند هزار نیروی انتظامی ما مصدوم شدند و  حداقل ۲ هزار نیروی پلیس مصدومیت وخیم داشتند که در بیمارستان بستری شدند‌، آن هم بخاطر رعایت حقوق بشری که خودمان در قانون اساسی به آن توجه دادیم‌ که در بهترین وجه رعایت کنیم. اما شما ببنید خودشان به جه شکل عمل می‌کنند،  مقامات انگلیس مطالبات مسالمت آمیز راسرکوب میکنند ، چه برسد به خشونتی که در آن از سلاح گرم و سرد  استفاده شده است. شما ببنید چه مصاحبه ها و چه برخورد هایی می کنند، با جلیقه زرد ها در فرانسه به چه شکل عمل می‌کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: از نطر آمریکا و متحدین غربی اش تروریسم خوب و بد دارد، اگر این ترویست ها در راستای منافع کاخ سفید عمل کند خوب هستند و اگر از عواطف و احساسات پاک مردم ایران سو استفاده کند و در شاهچراغ عملیات ترویستی انجام بدهد و بعد هم بگوید من داعش این کار را انجام داده ام، از منظر آمریکا این خوب است؛ برای آنها دیکتاتوری خوب و دیکتاتوری بد داریم. عمده متحدین آمریکا در جهان دیکتاتور هستند ولی دیکتاتوری که منافع آمریکا را تأمین کند، دیکتاتوری خوب است.

وی ادامه داد: اعتراضات خوب و اعتراضات بد دارند،  اگر این اعتراض ها با سلاح گرم و سرد در ایران انجام بشود، خوب است ولی اگر این اعتراض در آمریکا و فرانسه انجام بشود، اعتراض بد است‌.

امیرعبداللهیان مطرح کرد: در وقایع چند ساله گذشته در عراق حتما اخبار را دنبال کردید، اتفاقاتی تقریبا شبیه اتفاقاتی که در این مدت در خیابان ها در ایران رخ داد ، در عراق هم رخ داد، نتیجه چه شد دولت عادل عبدالمهدی به جهت اینکه زیر بار فشار آمریکا نرفت و می خواست به عنوان یک شخصیت وطن پرست برای کشور و مردمش کار کند، بعد از اینکه جند بار از طریق سیاسی و امنیت برای جابه جایی او فشار آوردند،  و به نتیجه نرسیدند با استفاده از فضای مجازی تحریک کردند زنان و جوانان را که به کف خیابان بیایند و در نهایت عادل عبدالمهدی مجبور به استعفا شد‌  و دولت عادل عبدالمهدی که با رای مردم روی کار آمده بود بعد چند ماه سقوط کرد‌.

وی گفت: در کاخ سفید در زیرزمین طبقه چندم آن، اتاقی به طور سنتی وجود دارد که جلسات بسیار حساس و فوق سری رئیس جمهور در آنجا برگزار می شود، در این اتاق یک هفته بعد از اتفاقات عراق جلسه ای برگزار می‌شود ، مقامات زیربط به رئیس جمهور وقت گزارش می دهند،  جشن می‌گیرند این پیروزی را و می‌گویند ما توانستیم در عراقی که ۴۱ میلیون نفر جمعیت دارد، تنها با کشاندن سی هزار زن و جوان در کف خیابان و با استفاده از فصای مجازی دولت عادل عبدالمهدی را ساقط کنیم، چنین خوابی را برای جمهوری اسلامی هم دیده بودند.

وزیر امور خارجه با بیان این‌جمله که مردم ایران، بصیر هستند گفت: مردم ایران حق و باطل را تشخیص می دهند، بله ایراداتی در کار وجود دارد و نواقصی هست، در عرصه اقتصادی مشکلاتی وجود دارد، در مذاکره برای لغو تحریم ها خیلی ها به ما انتقاد می کنند که کاش شما زودتر این مذاکرات را به نتیجه برسانید، حتما،  اتفاقا ما عجله هم داشتیم برای به نتیجه رساندن مذاکرات،  اکنون هم مرتب در حال پیگیری هستیم، در حال تبادل پیام هستیم،  طرف های آمریکایی و اتحا یه اروپا هم‌پیگیری می‌کنند، اما ما نمی خواهیم یک توافق با طرف های مقابل داشته باشیم که پایدار نباشد، توافق جدیدی که منافع اش به ملت نرسد را نمی خواهیم.پایبندی همه طرف ها به تعهداتشان برای ما مهم است و حتما خطوط قرمز ما چیزی نیست جز تضمین رعایت منافع مردم عزیز ایران‌ ، اما آنها در اوج این فشار ها به ما پیام‌می دهند که مذاکره مستقیم داشته باشیم و در طی یک ساعت همه چیز را حل و فصل کنیم‌.

وزیر امور خارجه گفت: در پشت پرده می گویند اکنون با توجه به وضعیت ایران و با تلاش هایی که ما کردیم و با سواستفاده از عواطف و احساسات مردم، شرایط به گونه ای است که طرف های مذاکره کننده یعنی ایرانی ها در موضع ضعف قرار دارند و می‌توانند امتیاز های بزرگی به ما در میز مذاکره بدهند‌. از این‌جنگ‌پیچیده ترکیبی ، مردم ایران با موفقیت عبور کردند. گاهی اوقات وقتی شب ساعت ۱۱ که برمیگردم از همراهانم و برادران سپاهی می‌پرسم که وضعیت چگونه است می گویند اتفاقی نیفتاده است ولی وقتی ایران اینترنشنال را می‌بینیم به گونه ای دیگر صحبت می‌کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که در داخل دانشگاه تحرکاتی داشتند و بازداشت شده بودند، اکنون همگی ازاد شده اند، هیچ دانشجویی نیست که آزاد نشده باشد، اما دانشجویانی که در کف خیایان در تحت تاثیر جو بوده اند و کسانی که قمه به دست گرفته اند و نیروی انتظامی را به شهادت رسانده ، بایدبه عدالت سپرده شوند ،همگی این دستگیر شده ها می‌گویند احساساتی شده اند و برخی هم می‌گویند مواد مخدر به آنها داده شده است.  باید پروسه قضایی برایشان طی شود‌. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان با اشاره به شرایط کنونی کشور، اظهار داشت: جمع گسترده ای از افرادی که پرونده هایشان به  سرعت رسیدگی شده آزاد شده اند،  شرایط طبیعی در داخل کشور وجود دارد البته مطالبات معیشتی وجود دارد و در چهارچوب اقدامات دولت، همه باید تلاش کنیم پاسخ بدهیم.

انتهای پیام/

نظر شما