عسگری: حل مشکل مسکن کار حاکمیتی است/ بذرپاش به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند

۱۴۰۱/۰۹/۱۶ - ۰۹:۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۴۰۷۸۹۶
عسگری: حل مشکل مسکن کار حاکمیتی است/ بذرپاش به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند
نماینده مردم کرج تاکید کرد: هرکسی بخواهد وزیر راه و شهرسازی شود مادامی که مشکلات از جمله دیوان سالاری معیوب وزارتخانه را حل نکند نمی تواند به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 16 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت وزیر راه و شهرسازی در مخالفت با مهرداد بذرپاش، گفت: در حوزه حمل و نقل، زمینی، دریایی و هوایی چالش ها و مشکلات زیادی داریم، وزارت راه و شهرسازی در حوزه اقتصادی، روابط با همسایگان، ترانزیت و تامین زمین و مسکن وظایفی برعهده دارد، امروز هزینه مسکن در سبد خانوار به 40 درصد رسیده و در کلانشهرها بالغ بر 50 درصد از سبد خانوار و هزینه مسکن اختصاص پیدا می کند.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس با بیان اینکه تورم در سه دهه گذشته تهران 1100 برابر افزایش یافته است، گفت: این افزایش در طلا، سکه و ارز نصف آن بوده و افزایش تورم مسکن باعث افزایش قیمت خدمات و سایر کالاها شده است و وضعیت معیشت را به چنین روزی رقم زده است. مردم از بی مسکنی و بد مسکنی رنج می برند.

وی ادامه داد: در قانون جهش تولید تکلیف کردیم که سالانه یک میلیون واحد مسکن در سال تولید شود، بعد از یک سال و نیم چقدر در این زمینه پیشرفت داشته ایم؟ دلیل اینکه قوانین روی کاغذ می ماند چیست؟ آیا دولت آسیب شناسی کرده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: اگر دولت به این موارد توجه نکند اقتصاد زمین را به درستی عملیاتی نکند تفاوتی ندارد چه کسی وزیر راه و شهرسازی شود، بنگاه ها و بانک ها و قشر ثروتمند از محل زمین انباشت ثروت کرده اند، این در حالی است که اغلب زمین ها در اختیار دولت است اما به دلیل احتکار نتوانسته است از این ظرفیت استفاه کند.

عسگری با بیان اینکه رئیس جمهور رئیس شورایعالی مسکن است، بیان کرد: تامین مسکن کار فرابخشی است، همه دولت باید کمک کنند تنها با وزارت راه و شهرسازی نیست اما ما کمکی از سوی رئیس جمهور و سایر اعضای دولت ندیده ایم. ایرادات فقط به فرد برنمی گردد، اگر راننده خودرویی را تغییر دهیم مسئله حل نمی شود تا زمانی که اتومبیل تعمیر، مسیر و ریل درست شود.

وی با بیان اینکه پهناوری کشور ایران اجازه پراکندگی سکونت را می دهد، اظهار کرد: اما در کلانشهرها به خصوص در تهران 2 برابر توکیو و لندن بارگذاری جمعیت شده است، چرا که شهرها را محدود و زمین ها را احتکار کرده ایم. براساس آمایش سرزمین 10 درصد از زمین های کشور قابل سکونت است یعنی اگر به هر خانوار 240 متر زمین برای مسکن ویلایی حیاط دار بدهیم تا 750 میلیون نفر ظرفیت بارگذاری مسکونی درجه یک را داریم اما کلانشهرهایی ایجاد کرده ایم که هوا ندارد و زیرساخت های آن را هم می بینیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مادامی که این مشکلات حل نشود هرکسی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گیرد نمی تواند اثرگذار باشد، بیان کرد: آقای بذرباش از دیوان محاسبات می خواهد به وزارت راه و شهرسازی برود، آیا از ریشه مشکلات اطلاع دارد؟ و برای حل آن برنامه ای ارائه کرده است؟ متاسفانه بانک ها در تامین مالی تنها 7 درصد از قانون را اجرایی کرده اند و شورای عالی مسکن تشکیل جلسه نمی دهد. اگر می خواهیم کار جهادی انقلابی صورت گیرد رئیس جمهور با تفویض اختیار به وزیر راه و شهرسازی ریاست شورای عالی مسکن را واگذار و اجازه تشکیل این شورا را بدهد.

عسگری با بیان اینکه دیوان سالاری وزارت راه و شهرسازی معیوب است، اظهار داشت: در مدتی که این وزارتخانه وزیر نداشت معاون وزیر دولت قبل با نامه نگاری الگوی جدید مسکن را لغو کرده است این در حالی است که اولویت ما خانه های یک طبقه حیاط دار است و دیگر ظرفیت توسعه عمودی را نداریم، از سوی دیگر باید به مردم حق انتخاب دهیم که می خواهند در ویلا زندگی کنند یا آپارتمان؟

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اگر روندی که در طول دهه های گذشته ادامه پیدا کند مشکلات در زمینه مسکن حل نمی شود، گفت: برای توسعه عمودی مسکن به 4 هزار همت منابع مالی نیاز داریم در صورتی که در توسعه افقی به دلیل مشارکت مردمی هزینه 50 درصد کاهش پیدا می کند از سوی دیگر دولت هکتارها زمین به ذی نفوذان و دستگاه های دولتی می دهد در حالی که وقتی به تامین مسکن می رسیم دست ها بسته می شود.

عسگری تاکید کرد: اگر مشکلات در حوزه مسکن حل نشود فرقی نمی کند چه کسی سرکار بیاید حل مسئله مسکن کار رئیس جمهور و کار کل حاکمیت است، اصول قانون اساسی بر تامین مسکن مناسب برای مردم تاکید دارد.

پایان پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز